حمایت تمام‌ قد از الحاق ایران به WTO

حمایت تمام‌ قد از الحاق ایران به WTO

رئیس‌جمهوری سوئیس که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب به ایران آمده است، روز گذشته در جمع فعالان اقتصادی ایران، حمایت همه‌جانبه کشورش را از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرد. این حمایت در حالی مطرح شده که سوئیس به‌عنوان گزینه ریاست کارگروه ایران در روند الحاق است. پیش از این نیز کارشناسان ایرانی نسبت به این انتخاب ابراز خوش‌بینی کرده و با توجه به بی‌طرفی سیاسی این کشور و مراودات اقتصادی و تجاری خوب آن با ایران، این انتخاب را در تسریع روند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بسیار تاثیرگذار دانستند.


از سویی ایجاد روابط بانکی بین ایران و سوئیس موضوعی بود که در این نشست، مورد تاکید طرف ایرانی قرار گرفت. هر چند سوئیسی‌ها نیز نسبت به برقراری رابطه بانکی با ایران ابراز تمایل کردند؛ اما تحریم‌های اولیه آمریکا را مانعی برای این امر دانستند. در این دیدار، مقامات ایرانی و سوئیسی هر دو به جز توسعه روابط اقتصادی، خواستار همکاری‌های آموزشی، فنی و فرهنگی شدند. «یوهان اشنایدر آمان»، رئیس‌جمهوری سوئیس در دیدار با فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اعلام حمایت از پیوستن ایران به سازمان تجارت‌جهانی‌ گفت: سوئیس حمایت لازم را از جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به سازمان تجارت‌جهانی‌ به عمل خواهد آورد و بر همین اساس حمایت لازم صورت می‌گیرد تا به زودی الحاق ایران به WTO عملیاتی شود. وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد سوئیس معتقد است ایران باید وارد سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی شود، خاطرنشان کرد: البته یکسری شرایط فنی و سیاسی پیش‌روی الحاق ایران به سازمان تجارت‌جهانی‌ وجود دارد که من از طرف خودم قول می‌دهم که حمایت‌های بین‌المللی از این الحاق صورت گیرد و به‌زودی ایران، عضو سازمان تجارت‌جهانی‌ شود.

رئیس‌جمهوری سوئیس درخصوص برقراری روابط بانکی افزود: من به‌عنوان کسی که در گذشته در بخش خصوصی فعالیت داشته، می‌دانم که برای فعال‌سازی اقتصاد، باید فاینانس نیز فعال باشد. سوئیس نیز علاقه‌مند به همکاری بین بانک‌های دو کشور است اما موانع سختی بر سر راه این همکاری وجود دارد که به تحریم‌های اولیه آمریکا درخصوص همکاری بانکی با ایران بر‌می‌گردد. وی تصریح کرد: روابط اقتصادی ایران و سوئیس تاکنون بسیار مطلوب بوده و اگرچه در دوران تحریم اندکی کمرنگ شده است اما امیدواریم مجدد بهتر شود. وی با اشاره به ضرورت اعتمادسازی بین دو کشور در بخش اقتصاد گفت: طی دو روز آینده در مذاکراتی که خواهم داشت بر این موضوع تاکید خواهم کرد. در شرایطی که اعتماد متقابل میان دو کشور وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاران عقب‌نشینی می‌کنند؛ بنابراین وجود اعتماد متقابل میان تجار دو کشور حرف اول را می‌زند.

رئیس‌جمهوری سوئیس گفت: من اولین کسی نیستم که بعد از برجام به تهران آمدم و البته شنیده‌ام که بیش از ۱۴۰ هیات مختلف خارجی به کشور شما سفر کرده‌اند تا از پتانسیل بازار ایران بهره ببرند اما به همراه من هم ۴۰ شرکت در حوزه‌های صنایع، داروسازی، ساعت‌سازی و توریسم حضور دارند. بنابراین طیف گسترده‌ای از تجار همراه من آمده‌اند تا بتوانیم از فرصت پیش‌روی ایران در توسعه اقتصادی بهره‌ بگیریم. وی افزود: سوئیس به جز ایجاد روابط اقتصادی، به دنبال برقراری روابط آموزشی و دانشگاهی نیز هست که در این سفر، هیاتی در این خصوص به همراه آورده ایم و مذاکراتی را در این زمینه‌ها صورت می‌دهیم. دو طرف می‌توانند پروژه‌های مشترک را با همکاری یکدیگر پیش ببرند. وی خاطرنشان کرد: سوئیس بسیار به رقابت اهمیت می‌دهد و امیدوار است که دانشمندان ایرانی را در حوزه‌های مختلف ملاقات کند اما به هر حال سوئیس کشور تجمیع اقلیت‌ها است. از رئیس‌جمهور ایران برای حضور در سوئیس دعوت به عمل آمده است که امیدواریم بتواند با یک هیات اقتصادی مناسب در سوئیس حضور یابد.

وی به این نکته اشاره کرد که سوئیس از تفاهم ایران با 6 قدرت جهانی استقبال می‌کند و همواره به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک بوده است. به گونه‌ای که در فرآیند مذاکرات نیز وارد عمل شده است. حتی پیشنهاد دادیم که در اجرای برجام می‌خواهیم مشارکت داشته باشیم. امیدوارم اجرای برجام بتواند امکان توسعه را به ایران بدهد. «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست تجاری ایران وسوئیس گفت: رئیس‌جمهوری سوئیس از رئیس‌جمهوری ایران برای سفر به کشورش دعوت به عمل آورده و درخواست کرده است تا هیاتی ۴۰۰‌نفره او را در این سفر همراهی کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم‌اکنون ۴۰ شرکت معتبر سوئیسی در ایران به سر می‌برند که امیدواریم بتوانیم زمینه‌های همکاری مناسبی را میان دو کشور رقم بزنیم. وی تصریح کرد: ایران جمعیتی جوان، تحصیل‌کرده، فعال و بااستعداد دارد که در کنار نیروهای باتجربه و مسن سوئیسی می‌توانند هم افزایی بالایی را رقم زنند. نعمت زاده اظهار کرد: تمام امید ما این است که بتوانیم در تعامل با شرکت‌های سوئیسی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی ایران شده و البته در این میان خواستار این هستیم که بتوانیم روابط بانکی دو کشور را تسهیل کنیم؛ چراکه روابط بانکی یکی از پیش شرط‌های توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: 5/ 3 درصد از تولید ناخالص داخلی سوئیس در حوزه تحقیق و توسعه صرف می‌شود که این یک پتانسیل مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایران است. «محسن جلا‌ل‌پور» رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست تجاری ایران و سوئیس گفت: روابط ایران و سوئیس در سال‌های گذشته از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده و سابقه روابط دو کشور به قرن ۱۷ میلادی برمی‌گردد که در سال ۱۲۵۲ نیز عهدنامه مودت بین دو کشور ایران و سوئیس امضا شده است. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: تمامی زمینه‌ها نشان از روابط عمیق و دیرینه میان ایران و سوئیس دارد و این کشور بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخته و همواره روابط متعادلی میان دو کشور برقرار شده است. وی با اشاره به میزبانی سوئیس در مذاکرات 1+5 تصریح کرد: این میزبانی در ذهن ایرانی‌ها ماندگار شده و سوئیس در سال‌های گذشته نسبت به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران از خود اشتیاق نشان داده، ضمن اینکه در ماه‌های گذشته با میزبانی خود در مذاکرات 1+5 نشان داده که خواستار تعمیق روابط با ایران است. به گفته جلال‌پور، در سال‌های گذشته روابط ایران و سوئیس تحت تاثیر موضوع هسته‌ای کمرنگ شده است، اما ظرفیت بالقوه، متنوع و وسیع بین دو کشور، چشم‌انداز روشن و امیدبخشی را در ماه‌های آتی در روابط اقتصادی نوید می‌دهد. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: توانمندی و ظرفیت برای توسعه روابط تجاری دو کشور وجود دارد که باید از آن بهره برد اما تقاضای ویژه ما از رئیس‌جمهوری سوئیس این است که در جریان مسائل بانکی، تسریع لازم به عمل آید.

وی اظهار کرد: وجود بانک‌های معتبر در سوئیس می‌تواند راهگشای همکاری اقتصادی بین دو کشور باشد؛ اگر چه برخی کشورهای اروپایی دیگر همچون ایتالیا نیز در این زمینه پیشگام شده‌اند اما به هر حال روابط ما با سوئیس یک رابطه پایدار و درازمدت بوده است که به نظر می‌رسد با دستور رئیس‌جمهوری باید در جهت تسریع مسائل بانکی گام بردارد. جلال‌پور خاطرنشان کرد: استمرار همکاری در حوزه‌ دارو، لوازم پزشکی، محصولات شیمیایی و صنایع غذایی مدنظر ایران است، ضمن اینکه فعالان اقتصادی دو کشور بازار وسیع و حوزه نفوذ مناسبی در اقتصاد کشورهای منطقه دارند که بر این اساس می‌توان ایران را پایگاه خوبی برای حضور در یک منطقه پرجمعیت دانست.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: امروز سرآغاز مجدد برای توسعه روابط اقتصادی ایران و سوئیس است که امیدواریم بتوانیم با سرعت، زمان‌های هدررفته را جبران و به یک زمینه مساعد تبدیل کنیم و در این میان، اتاق‌های بازرگانی هم موتور محرک در این خصوص محسوب می‌شوند. وی خواستار برقراری رابطه دانشگاهی، علمی، فناوری و تکنولوژیک میان ایران و سوئیس شد و گفت: آینده روابط ایران و سوئیس بسیار روشن است؛ ضمن اینکه بخش خصوصی از توسعه روابط استقبال می‌کند. رئیس اتاق بازرگانی ایران، همکاری در حوزه‌های دارو، محصولات شیمیایی، محیط زیست، انتقال آب و آب‌شیرین‌کن‌ها را از جمله مسائلی برشمرد که می‌تواند مورد توجه دو کشور قرار گیرد. در ادامه این دیدار، کارن رئیس کنفدراسیون تجارت سوئیس نیز خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های سوئیسی قبل و بعد از برجام وارد ایران شده و بررسی‌های اولیه را انجام داده‌اند؛ اما مرحله بعدی ایجاد تضمین‌های حقوقی و تجاری است که در این باره مذاکره خواهیم کرد. وی در مورد شرایط اقتصادی کشورش اظهار کرد: سوئیس دارای اقتصادی باز و منابع طبیعی است. همچنین کالاهای تولید شده در این کشور از کیفیت خوبی برخوردارند و این کشور شهرت خوبی در زمینه ثبات اقتصادی دارد. فرهاد شریف، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در این نشست، ضمن اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه، بازار بزرگ داخلی و بازار 400 میلیونی منطقه عنوان کرد: ایران کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است و می‌تواند در زمینه ترانزیت نقش مهمی را ایفا کند.

وی عنوان کرد: ایران با کاهش سهم نفت در اقتصاد، قصد دارد به سمت اقتصاد تولیدمحور و بدون نفت پیش برود و ساختار اقتصادی را عوض کند. ضمن اینکه زیرساخت‌های مناسبی در این کشور وجود دارد. شریف اظهار کرد: در حال حاضر ایران در زمینه تجارت، با کشورهایی همچون امارات و چین در ارتباط است. اما پتانسیل آن وجود دارد که در آینده این برنامه تجاری تغییر کند. به گفته وی، صنعت ایران به سوی رقابت‌پذیری در حال حرکت است. از این رو می‌توانیم پیشنهادهای خوبی را به فعالان بخش خصوصی سوئیس ارائه دهیم. معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام ایران، آن را فرصتی برای سرمایه‌گذاری در این خصوص و سایر پروژه‌های عمرانی دانست.


سطح روابط اقتصادی ایران و سوئیس

در سال‌های گذشته مناسبات اقتصادی و بازرگانی تهران و برن آن‌گونه که «جولیو هاس» سفیر سوئیس در ایران می‌گوید کاهش یافته است اما برن به دنبال آن است تا حجم تبادلات اقتصادی را به پیش از اعمال تحریم‌های جهانی علیه ایران بازگرداند. بر پایه آمار رسمی گمرک ایران، میزان واردات ایران از سوئیس با اختلافی فاحش بیشتر از میزان صادرات ایران به این کشور است. ازجمله در 10 ماهه سال 94 ایران به میزان دو میلیارد دلار کالا از این کشور وارد کرده است؛ اما حجم صادرات ایران به سوئیس معادل 5/ 7 میلیون دلار ثبت شده است. بررسی روند 10ساله مبادلات تجاری ایران و سوئیس نیز نشان می‌دهد ارزش صادرات ایران به این کشور کاهشی قابل‌توجه داشته است. صادرات ایران به سوئیس در سال 85 معادل 9/ 19 میلیون دلار بوده که این مقدار در سال 93 به 10 میلیون و 700 هزار دلار تنزل پیدا کرد.

این در حالی است که واردات ایران از سوئیس که در سال 85، معادل 2میلیارد و 289 میلیون و 200 هزار دلار بوده، در سال 93 با تغییراتی اندک، به 2 میلیارد و 417 میلیون و 800 هزار دلار رسیده است. به گزارش اتاق تهران روابط ایران با سوئیس همواره از فراز و نشیب کمتری نسبت به روابط تهران با دیگر کشورهای اروپایی برخوردار بوده است. با این حال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات گروه 1+5 و لغو تحریم‌های اقتصادی غرب علیه تهران، مناسبات تهران- برن را وارد مرحله تازه‌ای کرد. خانم «لیویا لو» (Livia Leu) که از سال 2009 تا 2013 میلادی (1392-1388) مسوولیت سفارت سوئیس در تهران را برعهده داشت و اکنون مسوول روابط دوجانبه ایران- سوئیس در دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس (سکو) است، پیش‌تر در سفر دی ماه خود به ایران گفته بود کشورش موقعیت خوبی در روابط با ایران دارد و می‌تواند در این زمینه با سایرین رقابت کند. وی اردیبهشت 94 پیش از نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران نیز در راس هیاتی اقتصادی و با هدف بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری به ایران سفر کرده بود. سفیر سابق سوئیس در تهران با ابراز رضایت از آن سفر، اعلام کرده بود ارزش مبادلات دو کشور از 800 میلیون فرانک در سال 2007 (1386) به 400 میلیون فرانک (بدون احتساب طلا) در سال 2014 (1393) میلادی رسید. شورای فدرال سوئیس پیشتر با اعلام لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، عنوان کرده بود: سوئیس همیشه از روند مذاکره و اجرای توافق حمایت کرده است. شورای فدرال اطمینان دارد که اجرای توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی، مراودات سیاسی و اقتصادی با ایران را افزایش می‌دهد.


منبع:دنیای اقتصاد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا