معاون وزیر راه و شهرسازی:

توسعه پایدار سواحل بدون توجه به رشد اقتصادی محقق نمی‌شود

توسعه پایدار سواحل بدون توجه به رشد اقتصادی محقق نمی‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این‌که توسعه پایدار سواحل بدون توجه به رشد اقتصادی محقق نمی‌شود، گفت: سیاست‌های توسعه دریامحور در سواحل مکران نباید محدود به داشتن سازمان و شعارهای کلی باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد سعید‌نژاد در سومین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس با اشاره به این‌که بحث دریا و توجه به آن در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی اهمیت بسزایی دارد، گفت: بدون توجه به رشد اقتصادی در سواحل ایران امکان استمرار و پایداری توسعه در این مناطق وجود دارد.

وی با بیان این‌که وضعیت استقرار جمعیت در سواحل کشور مطلوب نیست، اظهار کرد: در تمام دنیا در سواحل تراکم جمعیت وجود دارد، اما تراکم جمعیت در سواحل ما بسیار پایین است به‌طوری که تراکم جمعیت در سواحل مکران کمتر از 10 درصد سایر نقاط کشور است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که یکی از موضوعاتی که در سال جدید سازمان بنادر مورد توجه قرار داد، بحث وضعیت تاریخی سواحل ایران است، افزود: با همکاری دانشکده و پژوهشکده تاریخ دانشگاه تهران در حال انجام این پروژه هستیم که درباره‌ی سوابق تاریخی سواحل کشور بررسی و مطالعاتی انجام می‌دهیم.

سعید‌نژاد با بیان این‌که در سواحل مکران تا قبل از 150 سال گذشته در فاصله‌های کم شهرهای آباد وجود داشته است، گفت: بعد از کشف نفت و نفتی شدن اقتصاد ایران این سواحل از جمعیت خالی شد.

وی با تاکید بر این‌که نسبت جمعیت شهرها و روستاهای ایران طی 100 سال گذشته به نصف تقلیل یافته است، اظهار کرد: در گذشته نسبت جمعیت روستاها به شهرها 60 به 40 بود، ولی الان به شرایط مساوی و حتی برعکس رسیده است. جمعیت سواحل مکران هم دست به مهاجرت زده‌اند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که وضعیت محیط زیست و آب در حال حاضر یکی از معضلات کشور و در آینده یکی از بحران‌های ایران خواهد بود، گفت: وضعیت کنونی به گونه‌ای نیست که این تراکم جمعیت بدون توجه به مجموعه امکانات و وسعت سرزمینی سواحل در اقیانوس و توجه به این مسائل یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است که باید در بخش برنامه‌ریزی کشور مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در سیاست‌های دولت طی سال‌های اخیر بر توسعه دریایی توجه و تاکید شده است، ادامه داد: در سیاست‌های کلی نظام نیز به توسعه سواحل اشاره شده همچنین در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه به ضرورت وجود سازمان مستقل مکران اشاره شده است.

به گفته سعید‌نژاد سیاست‌های توسعه دریامحور در بخش مکران نباید محدود به داشتن سازمان و شعارهای کلی باشد. توسعه بدون اقدام کلی در این منطقه امکان‌پذیر نیست بنابراین بخش‌های دریایی کشور باید اقداماتی را در سواحل کشور انجام دهند.

وی افزود: تاکنون هم سازمان‌های دریایی کشور اقداماتی در سواحل کشور انجام داده‌اند، اما به دلیل این‌که این توسعه همه‌جانبه نبوده پایدار نخواهد بود.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این که میزان بهره‌برداری از بندر چابهار کمتر از 25 درصد است، اظهار کرد: به دلیل این‌که سایر بخش‌های اقتصادی کشور به طور متناسب شکل نگرفته و میزان بهره‌برداری از این بندر تنها در حد 25 درصد باقی مانده است.

سعید‌نژاد با تاکید بر این‌که از جمله بحث‌های توسعه همه‌جانبه بحث مربوط به توسعه فرهنگ دریامحور است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر سازمان دریایی ارتباط تنگاتنگی با آموزش و پرورش کشور برقرار کرده تا مفاهیم در کتب درسی وارد شود. توسعه فرهنگ دریایی در کشور مساله‌ای است که باید روی آن کار شود که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که ترانزیت کالا طی سال‌های گذشته سیاست مبنایی جمهوری اسلامی بوده، گفت: این سیاست مورد تایید مقامات عالیه نیز قرار گرفته است پس از شرایط برجام و توافق صورت گرفته با رویکرد‌های جهانی جدی روبه‌رو شده‌ایم و توجه به سواحل و بنادر در اقتصاد جهانی مورد تاکید است که با مراجعات گسترده شرکت‌های بزرگ کشتیرانی رقابت تنگاتنگی ایجاد شده است تا این شرکت‌ها بتوانند در بنادر کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که این سازمان یادداشت تفاهمی را با شرکت‌های بزرگ کشتیرانی به منظور سرمایه‌گذاری در بنادر کشور از جمله بندر شهید رجایی تنظیم کرده است، گفت: این بندر به 300 میلیون جمعیت کشورهای محصور در خشکی کالاهایی ارائه می‌دهد.

به گفته سعید‌نژاد سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی هم‌راستای با سیاست‌های کلی در جهت جذب سرمایه‌های خارجی و سیاست استفاده از این موقعیت‌ها است.

وی با تاکید بر این‌که با توجه به اقتداری که ایران در دریا و خشکی دارد و امنیتی که در نقاط کشور حاکم است به عنوان یکی از هدف‌های مهم سرمایه‌گذاری جهان مطرح است، اظهار کرد: ظرفیت بنادر ایران حدود 200 میلیون تن است طبق طرح‌های توسعه‌ای کشور این ظرفیت طی سال‌های آینده باید 250 میلیون تن افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان خاطر نشان کرد: بحث صیانت از بنادر به عنوان سیاست‌ محوری سازمان بنادر و دریانوردی مورد توجه قرار دارد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا