تلاش برای احیای اقتصاد جهان در نشست G20 شانگهای 2016

تلاش برای احیای اقتصاد جهان در نشست G20 شانگهای 2016

وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای گروه 20 با هدف بررسی راهکارهای تقویت رشد اقتصادی جهان در شانگهای گرد آمده‌اند. این کشورها در ...

وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای گروه 20 با هدف بررسی راهکارهای تقویت رشد اقتصادی جهان در شانگهای گرد آمده‌اند. این کشورها در مورد دو گزینه تصویب بسته‌های محرک مالی یا اصلاحات ساختاری اختلاف نظر دارند.

به گزارش ایران جیب، وزیر دارایی آلمان، ولفگانگ شویبله از کشورهای گروه 20، بزرگترین کشورهای صنعتی و نوظهور جهان خواست با اجرای اصلاحات به رشد اقتصاد جهان کمک کنند.او در نخستین روز نشست گروه 20 در شانگهای جمعه (26 فوریه/ 7 اسفند) تأکید کرد که برلین مخالف آن است که کشورهای گروه 20 با هدف حمایت از رشد اقتصادی جهان، طرح‌ها و بسته‌های محرک مالی ارائه کنند. وزیر دارایی آلمان افزود: «این مدل برنامه‌ریزی به گذشته تعلق دارد و سیاست‌های پولی و مالی به مرز توانایی‌های خود رسیده‌اند.»رئیس صندوق بین‌المللی پول، کریستین لاگارد و چین، میزبان نشست گروه 20 نیز خواستار تسریع اصلاحات برای دست‌یابی به رشد پایدار اقصادی در جهان شدند.

کریستین لاگارد تصریح کرد که چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان ممکن است تیره شود. او و وزیر دارایی آلمان هر دو تأکید کردند کشورهایی که از مدت‌ها پیش اصلاحات را آغاز کردند، رشدی اقتصادی پایدار بیشتری داشته‌اند.


مخالفت آلمان با کاهش نرخ بهره بانکی

البته صندوق بین‌المللی پول همراه آمریکا به طور سنتی از مهمترین طرفداران برنامه‌های حمایت مالی برای مهار بحران هستند.

وزیر دارایی آلمان مخالف این نظر و معتقد است که بدون برنامه‌‌ریزی برای بودجه مستحکم و انجام اصلاحات ساختاری نمی‌توان به رشد پایدار رسید.او در شانگهای بیش از پیش بر این موضع تأکید دارد.

وزیر دارایی آلمان افزود که چین به عنوان رئیس ‌دوره‌ای گروه 20 اصلاحات ساختاری را به یکی از موضوعات محوری گروه 20 تبدیل کرده است و آلمان که سال 2017 میلادی ریاست دوره‌ای این گروه را بر عهده خواهد گرفت این راه را ادامه خواهد داد.ولفگانگ شویبله معتقد است که نرخ پایین بهره بانکی با ریسک بالایی همراه است و علاوه بر اینکه اثری غیرسازنده دارند، حیات بانک‌ها را تهدید می‌کند.نرخ منفی بهره در بانک‌های مرکزی برخی کشورها مانند ژاپن از جمله موارد اختلاف میان اعضای حاضر در اجلاس گروه 20 است.


افزایش تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر

وزیر دارایی آلمان که موفق شده است سال 2015 میلادی را بدون افزایش بدهی‌های دولت آلمان پشت سر گذارد، بدهکاری کلان برخی کشورها، در هر دو بخش دولتی و خصوصی را مشکل بزرگی دانست که همراه با فقدان اصلاحات ساختاری مانع اصلی رشد پایدار اقتصادی است. شوبیله هشدار داد که وضعیت نامطمئن اقتصاد جهان ممکن است به یک بحران مالی منجر شود.

وزیر دارایی چین نیز تصریح کرد که روند اصلاحات در کشورهای گروه 20 کمتر از انتظارات بوده و از این رو باید اقدامات بیشتری در این راستا صورت گیرد. او به عنوان مثال به آسا‌ن‌تر شدن دسترسی به بازارهای جهانی و انعطاف‌پذیری بیشتر بازار کار اشاره کرد.سازمان‌همکاری‌های اقتصادی نیز در آستانه نشست گروه 20 خواستار اجرای هر چه سریعتر اصلاحات شده است. در گزارش این نهاد که برای نشست شانگهای آماده شده، تصریح شده است که این اصلاحات برای افزایش تولید و ایجاد فرصت‌شغلی بیشتر ضروری هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا