تورم در عربستان به بالاترین حد رسید

تورم در عربستان به بالاترین حد رسید

تورم در عربستان در پی کاهش قیمت های نفت و افزایش هزینه ها، به بالاترین سطح خود در چند سال اخیر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه العهد، روزنامه «الحیات» در گزارشی اقتصادی به نقل از یک شرکت امکان سنجی سرمایه گذاری اعلام کرد که میانگین تورم سالانه در عربستان در ماه ژانویه ۲۰۱۶ به ۴/۳ افزایش پیدا کرده و این بالاترین میزان در پنج سال گذشته است. بنا بر این گزارش افزایش قیمت های انرژی موجب تورم در بخش های مسکن، آب، برق، گاز و حمل و نقل شده است.

طبق این گزارش تورم در بخش مسکن عربستان از ۴ درصد در ماه دسامبر ۲۰۱۵ به ۸/۳ درصد در ماه ژانویه ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است که این میزان در پنج سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده و افزایش تعرفه خدمات آب و برق در آن نقش داشته است.

تورم در بخش حمل و نقل عربستان نیز در نتیجه تاثیرپذیری مستقیم از افزایش بهای سوخت، از ۱/۳ در دسامبر ۲۰۱۵ به ۱۲/۶ در ژانویه ۲۰۱۶ افزایش یافته است که این میزان بالاترین سطح در ۲۱ سال گذشته است.

طبق این گزارش پیش بینی می شود که فشار تورم عربستان در سال ۲۰۱۶ در نتیجه تاثیرپذیری از مرحله دوم تغییر قیمت های سوخت که اخیرا اجرا گردید افزایش پیدا کند.

رژیم سعودی که برای خوش خدمتی به غرب و با هدف ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و کشورهای محور مقاومت موجب شد بهای نفت به طور بی سابقه ای کاهش یابد، اینک خود با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است.

در پی کاهش بهای نفت و افزایش هزینه‌ ها که جنگ افروزی ها در منطقه و بویژه در یمن نقش بسزایی در آن داشته است، رژیم سعودی در صدد است به‌ منظور جبران کسری بودجه بالغ بر ۸۷ میلیارد دلاری خود برای اولین بار در تاریخ این کشور از بازار بین المللی وام بگیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا