نوآوری در تولید، فولادسازان را رقابتی می‌کند

نوآوری در تولید، فولادسازان را رقابتی می‌کند

گروه صنایع معدنی >فولاد - همکاری فولادسازان با واحدهای تحقیق و توسعه نه‌تنها باعث می‌شود، نقاط ضعف این واحدها شناسایی و درجهت رفع آنها اقدام شود بلکه در راستای تولید محصولات جدید و رقابتی گام‌های موثری برداشته می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، آنطور که کارشناسان تحقیق و توسعه می‌گویند در شرایط کنونی شرکت‌هایی موفق هستند که با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در تولید محصولات خود نوآور باشند که البته این موضوع باعث می‌شود تا میزان تقاضا برای محصولات آنها در کشورهای خارجی افزایش پیدا کند و در نهایت تحقق این امر ارزش‌افزوده بالایی را در این شرکت‌ها ایجاد می‌کند. در بررسی از وضعیت واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانه‌های فولادسازی و همکاری تولیدکنندگان فولاد با این مراکز، کارشناسان شرکت فولادمبارکه اصفهان بر اهمیت همکاری با مراکز تحقیق و توسعه تاکید می‌کنند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری فولاد مبارکه اصفهان این شرکت با ۱۱۵ شرکت پژوهشی همکاری دارد و تاکنون ۲۵میلیارد تومان بابت همکاری با این مراکز هزینه کرده است. اما در مقابل مدیر پژوهش، فناوری و بومی‌سازی ذوب‌آهن اصفهان معتقد است واحدهای تحقیق و توسعه هنوز جایگاه ویژه‌ای در کشور ندارند و درحالی که بخش عمده‌ای از بودجه کشورهای خارجی به این مراکز تعلق می‌گیرد اما در کشور ما سهم اندکی از هزینه‌ها به مراکز تحقیق و توسعه اختصاص داده می‌شود علاوه بر آن این مراکز از دانش فنی لازم برای ساخت و تولید تجهیزات کارخانه‌های فولادسازی برخوردار نیستند و تنها در انجام آن دسته از پروژه‌های پژوهشی که در فرآیند تولید استفاده می‌شود می‌توانند به فولادسازان کمک کنند.

نیاز صنعت فولاد به نوآوری

در همین حال مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: با توجه به شرایط صنعت فولاد و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در داخل و خارج از کشور، شاهد افزایش رقابت در حوزه داخلی و بین‌المللی هستیم؛ در این شرایط تنها شرکت‌هایی می‌توانند موفق باشند که با تمرکز بر مزیت‌های خود محصولات و خدمات جذاب‌تری را به مشتری ارائه کنند.

شهرام عباسی تصریح کرد: واحدهای تولیدکننده فولاد باید در فرآیندهای داخلی، محصولات و خدمات خود نوآوری و بهبودهای جهشی داشته باشند از این‌رو با توجه به نقش تحقیق و توسعه در نوآوری و پژوهش می‌توانند مزیت‌های خود را حفظ کرده و ارتقا بخشند. عباسی افزود: با توجه به اهمیت یافتن روزافزون پژوهش در دانشگاه‌ها و تغییر در ماموریت آنها، ارتباط صنعت و دانشگاه در بین صنایع از جمله صنعت فولاد در حال رشد و توسعه است و در طرف مقابل نیز با توجه به نیاز صنعت فولاد به نوآوری در فرآیندها و محصولات و خدمات، نیاز به ارتباط موثر با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش بیش از پیش احساس می‌شود به گونه‌ای که دانشگاه‌ها علاوه بر انجام پژوهش‌های پایه به پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای مورد استفاده در صنعت رو آورده‌اند. مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: امروزه فناوری و دانش فنی تولید محصولات فولادی در کشور تاحد زیادی بومی‌سازی شده از این رو با تلفیق تجارب و تخصص موجود در صنعت فولاد، دانش و تخصص ایجاد شده در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری از فناوری‌های کلیدی و دانش فنی تولید محصولات فولادی در داخل کشور تامین می‌شود.

وی گفت: ایجاد مزیت‌های رقابتی تنها از طریق مدیریت دانش، فناوری و نوآوری در فرآیندها و محصولات میسر است و با توجه به رقابت شدید در صنعت فولاد، تنها شرکت‌هایی موفق خواهند شد که نوآور باشند و نوآوری در محصولات، خدمات، فرآیند و فناوری تنها از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای و بکارگیری نتایج این پژوهش‌ها در صنعت امکان‌پذیر است از این‌رو نیاز به پژوهش، توسعه و نوآوری روزبه روز بیشتر احساس می‌شود.

استفاده از فناوری‌های روز دنیا

در همین زمینه معاون پژوهش و فناوری فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان حداقل با ۱۱۵ موسسه پژوهشی و دانشگاهی همکاری دارد و حدود ۹۵۰ پروژه پژوهشی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام شده که فعالیت‌های این شرکت با موسسه‌های پژوهشی بیش از ۲۵میلیارد تومان ارزش مالی را به خود اختصاص داده است. فرزاد ارزانی تصریح کرد: فولاد مبارکه ۵۰درصد فولاد کشور را تولید می‌کند؛ این شرکت به‌عنوان شرکتی پیشتاز در تولید محصولات فولادی همکاری‌های زیادی با مراکز تحقیق و توسعه انجام می‌دهد.

ارزانی ادامه داد: در سطح کشور نیز فولادسازی‌ها با واحدهای تحقیق و توسعه همکاری می‌کنند اما با توجه به مشکلاتی که شرکت‌های تولیدکننده فولاد با آن مواجه هستند و مشکلات مالی که در این شرکت‌ها وجود دارد گستردگی این همکاری‌ها با مراکز تحقیق و توسعه به اندازه شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیست. وی ادامه داد: طراحی و تولید تمامی محصولات فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان که محصولات ویژه‌ای هستند در داخل این شرکت انجام می‌شود که از جمله این تولیدات می‌توان به ورق آجدار، ورق رنگ چروک و تولید محصولاتی مورد نیاز خودروسازان کشور اشاره کرد که طراحی تمامی این محصولات در این شرکت انجام می‌شود. معاون پژوهش و فناوری فولاد مبارکه اصفهان معتقد است فولادسازان به منظور رقابتی شدن باید مطابق با فناوری‌های روز دنیا حرکت کنند. از این‌رو همکاری با واحدهای تحقیق و توسعه در کشور برای تحقق این امر ضروری است و از سویی نیز در هر کدام از بخش‌ها که از لحاظ پژوهش در کشور با کمبود مواجه هستیم می‌توانیم با موسسات بیرونی همکاری کنیم.

جایگاه ناپیدای واحدهای تحقیق و توسعه

مدیر پژوهش، فناوری و بومی‌سازی ذوب‌آهن اصفهان معتقد است: در کشور دانش فنی مورد نیاز برای ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌های فولادسازی وجود ندارد و مراکز تحقیق و توسعه نیز از این دانش بی‌بهره هستند بنابراین این تجهیزات از کشورهای خارجی وارد می‌شود و این امر یکی از ضعف‌های کشور به شمار می‌آید.

ثانی عابدینی اظهار کرد: واحدهای تحقیق و توسعه کشور برای همکاری با تولیدکنندگان فولاد در فرآیند تولید مشکلی ندارند اما در زمینه ساخت تجهیزات موردنیاز برای تولید فولاد با مشکل مواجه هستند. به گفته عابدینی همکاری تولیدکنندگان فولاد با دانشگاه‌ها بیشتر درباره پروژه‌های پژوهشی است اما در زمینه فرآیند تولید و ساخت تجهیزات موردنیاز برای تولید فولاد همکاری انجام نمی‌شود.

وی افزود: واحدهای تحقیق و توسعه جایگاه ویژه‌ای در کشور ندارند و بر فرض مثال اگر در کشورهای خارجی ۲ یا ۳ درصد از فروش کارخانه‌های فولادی به فعالیت‌های پژوهش اختصاص پیدا می‌کند این رقم در واحدهای تولیدکننده فولاد در ایران به ۰/۱یا ۰/۰۱ می‌رسد. مدیر پژوهش، فناوری و بومی‌سازی ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: در ایران بودجه پژوهشی شرکت‌های تولیدی را قطع می‌کنند ولی در دنیا زمانی‌که واحدهای فولادسازی با مشکل مواجه می‌شوند هزینه‌های پژوهشی را افزایش می‌دهند تا آن دسته از فعالیت‌های تولیدی که از توجیه فنی و اقتصادی برخوردار است در کارخانه‌ها انجام شود. البته در کشور ما نیز فعالیت‌های مناسبی انجام شده اما این اقدامات در مقایسه با سایر کشورها سهم اندکی را به خود اختصاص داده است. عابدینی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان از مشاوران خارجی برای تولید محصولات جدید فولادی استفاده کرد، گفت: در کارخانه‌های ذوب‌آهن اصفهان از این مشاوران استفاده نمی‌شود و این کارخانه درحال‌حاضر اقدام به تولید فولادهای خاص کرده است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا