رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران مطرح کرد: سنگ‌آهنی‌ها فقط خواهان سودآوری خود نباشند

رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران مطرح کرد: سنگ‌آهنی‌ها فقط خواهان سودآوری خود نباشند

فولاد نیوز: رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران با حمایت از بخشنامه اخیر وزارت صنعت در راستای ایجاد توازن و تعادل قیمت در زنجیره فولاد گفت: در شرایط کاهش قیمت فولاد، شرکت‌های سنگ‌آهنی نمی‌توانند فقط خواهان سودآوری خود باشند.

بهرام سبحانی در گفت و گو با فولادنیوز در خصوص بخشنامه اخیر وزارت صنعت در راستای ایجاد توازن و تعادل قیمت گفت: در شرایطی که قیمت محصولات فولادی را بازار تعیین می‌کند و حال رکود بر بازار حکم‌فرما شده تا حدی که تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید نیست، طبیعتا قیمت تمام شده کاهش می‌یابد و این موضوع در قیمت نهاده‌های تولید مانند گندله و سنگ‌آهن تاثیرگذار است.
مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان افزود: قیمت فولاد نمی‌تواند کاهش پیدا کند و حلقه‌های پایین دستی آن به طور مثال سنگ‌آهنی‌ها بگویند قیمت تولیدات ما نباید کاهش داشته باشد. زیرا این فشاربه حلقه‌های دیگر تولید رسیده و برای تولیدکنندگان داخلی زیان‌ده محسوب می‌شود.
رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران با بیان اینکه در شرایط کاهش قیمت فولاد، شرکت‌های سنگ‌آهنی نمی‌توانند فقط خواهان سود خود باشند، گفت: وزارتخانه به دلیل همین موضوع برقرار کردن توازن قیمت زنجیره تولید فولاد را رسالت خود می‌داند و ورود پیدا کرده است. چرا که اگر سودی قرار است حاصل شود باید در کل زنجیره به صورت متعادل توزیع شود به همین دلیل تلاش داریم این تعادل قیمت‌ها در همه حلقه تولید و ارزش افزوده میسر شود.
او درباره خام‌فروشی سنگ‌آهن و روند کاهشی آن در کشور گفت: یکسری شرکت‌های خصوصی بودند که سنگ‌آهن را با عیار 60 درصد تولید می‌کردند و آن را صادر می‌کردند اما در مقطع فعلی که بازار جهانی افت پیدا کرده این شرکت‌های معدنی دچار مشکل شدند و نمی‌توانند به میزان قبلی صادرات داشته باشند. زیرا مقرون به صرفه نیست و هزینه کل صادرات آن کمتر از هزینه‌های استخراج و فرآوری برآورد می‌شود.به دلیل گران تمام شدن هزینه حمل آنها به بنادر، سنگ‌آهنی‌ها آزاد هستند و می‌فروشند و نظارتی در کار نیست. بحث اصلی این است که قیمت سنگ‌آهن باید متناسب به قیمت فولاد در زنجیره تولید تنظیم شود.
مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان افزود: معادن بزرگ کشور به فولاد مبارکه، خوزستان و ذوب آهن سنگ‌آهن می‌فروشند و این از گذشته بوده و الان هم مشکلی برای آنها وجود ندارد. اصلا این معادن دولتی برای تامین خوراک داخلی فولادسازان طراحی شده‌ است. اما خام‌فروشی بیشتر در معادنی رواج داشته که کوچک و متعلق به بخش خصوصی بوده که سنگ دانه‌بندی شده برای صادرات به تولید می‌رسانده‌اند. افت قیمت جهانی باعث شده این معادن دیگر کار نکنند در حالی که آنها هم می‌توانستند قبل از افت قیمت سرمایه‌گذاری بیشتری صرف ارزش افزوده بالاتری ایجاد کنند.
این اظهارات در حالی است که بر اساس مطالعات کارشناسی انجمن فولاد ایران، در حال حاضر سودآوری و ظرفیت در زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی به درستی تقسیم نشده و نامتوازن بودن آن بسیار قابل توجه است که ابلاغیه اخیر نسبت‌های قیمتی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند پایداری سود در زنجیره فولاد به واسطه سودآوری متناسب در همه حلقه‌ها را حاصل کند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا