مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد: انتقاد شدید مدیرعامل چادرملو علیه شرکت های فولادی خانوادگی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد: انتقاد شدید مدیرعامل چادرملو علیه شرکت های فولادی خانوادگی

فولاد نیوز: همواره حمایت های بسیاری که از صنعت فولاد کشور می‌شود، مورد بحث دیگر صنایع معدنی بوده است، این بار مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از آنچه آن را ابلاغ کاهش سه درصدی قیمت آهن اسفنجی برای افزایش سود شرکت‌های فولاد می داند به شدت انتقاد دارد.

به گزارش «فولاد نیوز»، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط خوبی در بازار حاکم نیست از آنچه آن را «تحریم‌های داخلی» می نامید به عنوان مشکلی جدی تر از تحریم‌های خارجی یاد کرد و گفت: متاسفانه اکنون به خاطر سودجویی تعدادی از شرکت‌های فولادی 100 درصد خصوصی که عمدتا هم شرکت‌های خانوادگی هستند، ابلاغ شده که قیمت آهن اسفنجی سه درصد کاهش پیدا کند. این درحالی است که شرکت‌های فولاد باید از آهن قراضه استفاده کنند،اما به دلیل قیمت بالای آن به سمت آهن اسفنجی آمده‌اند.
محمود نوریان با تاکید بر اینکه شرکت چادرملو با وجود تمام سختی‌ها تلاش کرده موفق باشد و طبق تعهدات خود عمل کند گفت: از سال 92 به بعد که بهره مالکانه در مجلس مصوب شد، سهم ما به شدت افت کرد و سهامداران دچار مشکل شدند. با این وجود توسعه کار را ادامه دادیم و تلاش کردیم بهره مالکانه را که 50 درصد درآمد ما را شامل می‌شود به 25 درصد و در بخش گندله به 18 درصد برسانیم اما از سوی دیگر به خاطر جبران کاهش سود شرکت‌های فولادی باید قیمت گندله را سه درصد کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد: اگر لازم است به فولاد کمک شود باید این کار صورت گیرد، اما با توجه به شرایط فعلی گمان نمی‌شود سه درصد تعدیل قیمت مورد بحث مشکل فولادی‌ها را حل کند. با این وجود آن‌ها می‌خواهند کاهش سود خود را با کاهش سود ما جبران کنند، لذا تقاضا داریم کما فی السابق قیمت‌گذاری براساس نرخ شمش صورت گیرد. البته لازم است توجه داشت که با کاهش قیمت شمش، درآمد ما نیز با تعدیل قیمت‌ها کاسته می‌شود. بنابراین اگر دولت می‌خواهد به فولاد کمک کند می‌تواند هزینه‌های برق، گاز و مالیات را کم کند نه اینکه از یک بخش خصوصی بگیرد و به بخش خصوصی دیگر بدهد.
وی با اشاره به ابلاغ کاهش سه درصدی قیمت از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایمیدرو گفت: این موضوع به ما ابلاغ شده است، اما در هیات مدیره‌ها باید مصوب شود که ظاهرا اعضای هیات مدیره شرکت‌ها با این امر موافق نیستند.
نوریان با اشاره به اینکه مبنای کار شرکت‌های فولادی آهن قراضه است گفت: قیمت آهن قراضه بالاست و این کالا دست یک شرکت هم نیست که بتوانند قیمت آن را کم کنند لذا به شرکت ما و شرکت گل گهر که گندله در کشور تولید می‌کنیم گفته شده که باید قیمت گندله را سه درصد کاهش دهیم. این در حالی است که قیمت حق انتفاع که برای دولت است پایین نمی‌آید و دولت متضرر نمی‌شود، اما ما باید ضرر کنیم.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با طرح این پرسش که میلیون‌ها سهام‌دار شرکت ما چرا باید از جیب خود به شرکت‌های خصوصی سود دهند؟ تصریح کرد: اگر شرایط بازار قابل کنترل نیست دولت خودش کمک کند و هزینه‌ها را در بخش حامل‌های انرژی و حمل و نقل بکاهد.
وی با اشاره به اینکه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تا شش ماه دیگر بیشتر گندله برای فروش ندارد، اظهار کرد: پس از آن خودمان در بخش فولاد شرکت از گندله تولیدی استفاده می‌کنیم. متاسفانه اکنون به دلیل منطق‌ فولادی‌ها می‌بینیم حسابرسی‌هایی که صورت می‌دهند حاکی از آن است که لازم نیست ما بیش از 20 درصد سود داشته باشیم. در این بین کسی نمی‌گوید که هنر کرده ایم که با هزینه کمتر و نیروی انسانی کمتر 10 میلیون تن گندله و کنستانتره تولید می‌کنیم. شرکت های دولتی پس از سال‌ها نتوانستند یک خط تولید دو و نیم میلیون تنی را راه بیاندازند، اما تاکید دارند چرا باید ما انقدر سود کنیم؟! این در حالی است که ما هم می‌توانیم هزینه‌ها را بالا ببریم و تولید را کم کنیم اما با هزینه کمتر تولید را توسعه داده‌ایم.
نوریان با تاکید بر اینکه نبض شرکت‌های بورسی در سود است گفت: می‌توان دید که در سال 93 سود سهام فولاد مبارکه 24 درصد، شرکت چادرملو 19 درصد و شرکت گل گهر 17 درصد است. بنابراین می‌توان دید در حالی قیمت‌های ما را می‌خواهند بکاهند که سود فولاد بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه طبق طرح توازن تولید گندله در کشور شرکت گهر زمین باید 10 میلیون تن، شرکت سنگان 12 تا 17 میلیون تن و شرکت سنگ آهن مرکزی 4 میلیون تن گندله تولید می‌کرد گفت: شرکت سنگان و سنگ آهن مرکزی نتوانستند کاری انجام دهند.با توجه به سیاست‌های دولت نهم و دهم نیز در گهر زمین عملا کار متوقف شد.درنتیجه میزان تولید گندله متناسب با مصرف آهن اسفنجی پیش نرفت، اما با این وجود شرکت‌های چادرملو و گل گهر بیش از آن‌چه برنامه ریزی کرده بودند توسعه یافتند.
نوریان با اشاره به واردات گندله توسط شرکت فولاد مبارکه گفت: برای تبدیل کنستانتره به گندله با شرکت‌های هندی صحبت شده اما طرف‌های هندی نمی‌پذیرند که به صورت دستمزدی کنستانتره گرفته و آن را تبدیل به گندله کنند. البته در صورتی هم که بپذیرند این کار را انجام دهند با توجه به فاصله موجود و هزینه حمل و نقل این کار توجیه زیادی ندارد.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مورد نگرانی شرکت‌های فولاد از ایجاد شرکت‌های فعال در حوزه فولاد توسط شرکت‌هایی که کنستانتره و گندله تولید می‌کنند گفت: این سخن که بیان می‌شود فعالان در کنار معادن سنگ آهن نباید کارخانه فولاد احداث کنند منطقی نیست؛ با توجه به اینکه باید به تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور برسیم چرا شرکتی چون چادرملو نباید در رسیدن به این هدف سهم داشته باشد؟ الان که به هرکسی مجوز احداث کارخانه فولادسازی داده می‌شود چرا نباید به ما مجوز دهند؟ البته گفته می‌شود در صورتی که کارخانه فولاد احداث کنیم اولویت با آن است، باید گفت این حرف درست است و در حال حاضر نیز اگر مشتری‌ای بهتر از فولاد مبارکه باشد اولویت را به آن می‌دهیم. حتی مشاهده می‌شود فولاد مبارکه بخشی از سهام ما را خریداری کرده و بخشی از سهام گل گهر را نیز گرفته است لذا در شرایطی که سهام ما توسط شرکت فولاد خریداری می‌شود چرا ما نباید کارخانه فولادسازی احداث کنیم.
وی با تاکید بر اهداف برنامه ریزی شده و هدف رسیدن به 55 میلیون تن فولاد گفت: در اوایل دولت نهم مقرر بود براساس هدف تعریف شده به تولید 25 میلیون تن فولاد در سال برسیم،در حالی که ایمیدرو در آن زمان در این‌باره ابراز نگرانی می‌کرد چرا که تولید 25 میلیون تن فولاد نیاز به تولید 40 میلیون تن سنگ آهن دارد، بنابراین برنامه ریزی شد که 55 میلیون تن فولاد تولید شود. البته این هدف رویایی به نظر می رسد چرا که برای رسیدن به این میزان تولید فولاد نیاز است سنگ وارد کنیم.
نوریان همچنین به احداث نیروگاه توسط شرکت چادرملو نیز اشاره کرد و ادامه داد: یک واحد فولاد به ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال که قابل ارتقا تا یک میلیون و دویست تن است احداث کردیم که از بهترین تکنولوژی روز برخوردار است و مصرف آب و برق در آن به حداقل رسیده است. تست سرد این واحد در شهریور ماه شروع می شود و امیدواریم در کوتاه ترین زمان تا اواخر شهریور تست گرم نیز انجام دهیم. البته به خاطر میزان کم تولید در دوران تست گرم که پیش‌بینی می‌شود 200 هزار تن باشد امیدواریم تولید در سال 1395 صورت گیرد چرا که متضرر می‌شویم.
وی همچنین به ایجاد یک واحد نبرد در کنار کارخانه ای در ابرکوه اشاره کرد و تصریح کرد: در حال مذاکره هستیم تا پروژه D-19 را بدون مزایده به دست گیریم یا با شرکت سنگ آهن مرکزی به صورت نصف نصف این کار را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پایان به پروژه انتقال آب از خلیج فارس اشاره کرد و به ایسنا گفت: با توجه به نیاز صنعت به آب در این پروژه مشارکت داریم و انتظار می‌رود کارهای فاز 3 که انتقال آب به چادرملو است از پایان سال جاری آغاز شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا