پیش بینی عجیب استاد اقتصاد با 45 سال سابقه از دلار۳۰۰۰ تومانی/جوجه ها نمی دانند

پیش بینی عجیب استاد اقتصاد با 45 سال سابقه از دلار۳۰۰۰ تومانی/جوجه ها نمی دانند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه که 45 سال سابقه استادی دارد در پیش بینی عجیبی اعلام کرد دلار به کمتر از ۳۰۰۰ تومان خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی تقوی تحلیلگر اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با تسنیم،  گفت:  مشکل اقتصاد ایران چیزی است که در دست دولت هم نبوده و آن کاهش قیمت نفت است. در زمانی که قیمت نفت 100 دلار بود، دلار بیشتری در دست دولت بود و حالا که 80 درصد نفت کاهش قیمت داشته به همان مقدار پول کمتری نصیب دولت می شود. بنابراین فشار بر اقتصاد وارد می شود. اگر در بین اعضاء اوپک هماهنگی برای کنترل تولید انجام شود قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

وی افزود: دولت با توجه به برجام و ورود دلارهای بلوکه شده در لایحه بودجه 95 افزایش هزینه ها را انجام داده که این موضوع باعث بهتر شدن اوضاع شده است. بنابراین ، بنده پیش بینی می کنم نرخ دلار به زیر 3000 تومان خواهد رسید.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دولت این دلارها را بابت خریدهای خارجی مانند هواپیما به صورت واردات انجام می دهد باز دلاری برای دولت باقی خواهد ماند که برای تنظیم بازار داخلی از آن استفاده کند؟ گفت: بله آنقدر دلار بلوکه شده هست که دولت بتواند از آنها استفاده کرده و اقتصاد را خوب کند البته اگر همه آنها را به ایران بدهند.

وی تاکید کرد: دولت کنونی بسیار بهتر از دولت قبل عمل کرده و تورم از 40 درصد پایین آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که کارشناسان معتقدند اگر کسی خرید نکند تورم پایین می آید و این رکود بوده که باعث پایین آمدن تورم شده است؟ گفت: هرکسی که گفته رکود وجود دارد حرف نامربوطی زده است. بنده 45 سال است استاد اقتصاد هستم. جوجه ها نمی دانند وقتی اقتصاد از نرخ های منفی به مثبت می آید به این رونق می گویند.

وی ادامه داد: 2800 صفحه 3 جلد کتاب ادوار تجاری نوشته ام هرکس که گفته غلط است. برود اینها را بخواند. مطابق اقتصاد هرگاه از شاخص های منفی به مثبت حرکت شود یک حرکت سر بالاست که به آن رونق می گویند. در بعضی از بخش ها ممکن است رکود داشته باشیم، اما کل اقتصاد در حالت رونق است.

وی با رد رشد منفی سنگین در بخش صنعت گفت: اینها حرف نادرست می زنند. تولید شامل بخش صنعت، کشاورزی و خدمات است که مطابق آمار بانک مرکزی در هر 3 بخش ما نرخ رشد مثبت داشته ایم. قبلا در دوره احمدی نژاد منفی بود، از منفی که آمدی به مثبت اسمش رونق است.

تقوی با رد بیکاری کارگران کارخانه ها گفت، این کارخانه ها در دولت روحانی که پیش نیامده بلکه یک عقبه دارد که از زمان احمدی نژاد است، حالا روحانی کاری کرده که این ورشکستگی ها کمتر شود؛ علاوه بر این یک عده که بستن رفتن یک عده جدید به جایشان آمده اند والا چگونه نرخ رشد مثبت شده است؟

این استاد دانشگاه علامه با دفاع از طرح وام 2500 میلیاردی به خودروسازان گفت: کارخانه ها از قبل تعطیل شده بود، مثلا تولید ایران خودرو خیلی کم شده بود ولی با این کار روحانی که به مردم وام خرید داد تولید افزایش پیدا کرد. وقتی تولید بالا رفت یعنی رشد اقتصادی رخ داده است.

تقوی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که سود بانکی بالاست و تولید صرفه اقتصادی ندارد تعطیلی کارگاه ها و کارخانه ها بیشتر به این دلیل نیست که پول های تولید به سمت بانک ها روانه شده است؟ به صراحت گفت: آنها که این کار را کرده اند دیوانه هستند، آنها پیش من بیایند که من اقتصاددانم آنها را راهنمایی کنم. در سود بانکی آنچه مهم است نرخ سود واقعی است، که نرخ سود اسمی منهای تورم می شود. در زمان احمدی نژاد نرخ سود بانکی 20 درصد بود، تورم 40 درصد بود، پس نرخ واقعی سود منهای بیست درصد بود. هیچ آدم عاقلی پولش را در بانک نمی گذاشت. اکنون تورم 14 الی 15 درصد است، نرخ سود شده 18 درصد، نرخ سود واقعی در واقع مثبت شده است. حالا مردم انگیزه دارند پول هایشان را در بانک بگذارند، و رکودی که می گویند وجود دارد درست نیست، چون آنها که می گویند اقتصاد بلد نیستند.

وی با انتقاد از طرح هدفمندی یارانه ها گفت: غیرقابل توجیه ترین کاری بود که اجرا شد. زمانی که در انگلیس درس می خواندم آن موقع که نفت بالا رفته بود و دولت پول زیاد داشت من بورسیه شدم و شهریه نمی پرداختم. آن موقع که در انگلیس می رفتی کالایی بخری دولت برای آن چیزها یارانه می داد، احمدی نژاد نفهمیده یود یارانه یعنی چه؟ این یارانه ها را دولت انگلیس از کجا می آورد؟ از ثروتمندان مالیات های بالا می گرفت، کالاها را با یارانه ارزان تر به همه مردم می داد. این یارانه ای که دولت قبل، اسمش را گذاشت این جریمه بود، نه یارانه، قیمت آنقدر بالا رفت که مردم بدبخت تر شدند. یارانه می دهند که مردم فقیر بتوانند زندگی شان را بهتر کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت فعلی این کار را هنوز ادامه می دهد؟ گفت: دولت قبل قیمت گاز را بالا برد و هزینه تولید بنگاه ها بالا رفت. حالا هم دولت این پول ها را صرف هزینه های سرمایه گذاری و عمرانی بکند مجبور است که ماهی 45 هزار به مردم بدهد. حالا دولت روحانی کی می خواهد از شر اینها خلاص شود نمی دانم. بیچاره گیر افتاده است، شما یک سری خانواده فقیر دارید که محتاج یارانه هستند، دولت می تواند آنهایی که حقوقشان بالای یک میلیون است را حذف کند و به کسانی که سرپرست خانوار بیکار است یارانه دهد.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا