در دانشکده مدیریت تهران برگزار شد:

کنفرانس مهندسی مالی ایران با موضوع مدیریت دارایی و بدهی

کنفرانس مهندسی مالی ایران با موضوع  مدیریت دارایی و بدهی

چهارمین کنفرانس مهندسی مالی ایران با موضوع "مدیریت دارایی و بدهی" پنجشنبه ششم اسفند 94 با همکاری دانشگاه ها، سازمان ها، و نهادهای مالی و حرفه ای برگزار شد.

 

چهارمین کنفرانس مهندسی مالی ایران با موضوع "مدیریت دارایی و بدهی" پنجشنبه ششم اسفند 94 در سالن همایش های الغدیر دانشکده مدیریت تهران با همکاری دانشگاه ها، سازمان ها، و نهادهای مالی و حرفه ای برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ملت بازار، در این مراسم مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، مدیرعامل شرکت بورس کالا و دبیر کمیسیون انجمن های علمی به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این کنفرانس هاشم نیکومرام، رییس انجمن مهندسی مالی ایران ضمن ارایه توضیحات کوتاهی با اشاره به عملکرد انجمن در سال های فعالیت خود، اظهار داشت: انجمن طی این سال ها پیشرفت خوبی داشته اما انتظار این است که انجمن به جایگاه واقعی خود که همان برقراری ارتباط بین تئوری و کارکرد است دست یابد.

رییس کنفرانس مهندسی مالی با تاکید بر اهمیت نقش مدیریت دارایی و بدهی در کنار هم در مدیریت ریسک ابراز امیدواری کرد: این انجمن در کنار حفظ امانتداری و پرهیز از آلودگی هایی که همواره نگرانش هستیم، به جایگاه واقعی خود دست یابد.

همچنین فریدون رهنمای رودپشتی دبیرکل انجمن مهندسی مالی با اشاره به حضور جرجیو کانسیگلی در این کنفرانس برای دومین سال متوالی گفت: خوشبختانه انجمن مهندسی مالی ایران ارتباط منطقی با جامعه جهانی داشته است.

وی جایگاه و منزلت انجمن را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس آخرین رتبه بندی صورت گرفته از سوی وزارت علوم و تحقیقات، انجمن مهندسی مالی ایران جزو 30 انجمن برتر شناخته شد. این در حالی است که کنار این دستاورد، جامعه علمی در کنار حوزه علمی بهره مند شده است.

 

مدیریت دارایی و بدهی در صنعت بانکداری 

دبیر علمی کنفرانس مهندسی مالی با بیان اینکه امروز انجمن پیشران فعالیت های دانش مالی در کشور است، خاطرنشان کرد: چاپ کتاب و ورود به نشر علم در عرصه های بین المللی از دیگر اقدامات موثر انجمن است.

 

وی یکی از اقدامات و الزامات موردنیاز در بحث مدیریت دارایی و بدهی را بازمهندسی ساختاردهی اعلام کرد تا به این طریق ترازنامه برای مقاصد موردنظر جهت سودآوری مدیریت شود. ضمن اینکه 2 عامل در مدیریت یادشده از اهمیت بسزایی برخوردار است، اول کاهش ریسک نرخ بهره و همچنین ریسک نقدینگی .

رهنمای رودپشتی به مدیریت دارایی و بدهی در صنعت بانکداری از طریق نظام قیمت گذاری انتقالی وجوه اشاره کرد و گفت: نظام قیمت گذاری انتقالی وجوه (FTP) بخش کلیدی از مدیریت یک شرکت، نهاد و بنگاه است.

 

نقش انجمن ها در توسعه علمی کشور 

بنابراین گزارش، محمود صادقی دبیر کمیسیون انجمن های علمی با تاکید بر نقش انجمن ها در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور، گفت: انجمن های علمی به عنوان تشکل هایی می توانند در نقش حلقه واصل بین جامعه دانشگاهی و جامعه نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: انجمن های علمی یکی از نهادهای مهم جامعه مدنی محسوب می شوند و در عین حال نقش مهمی در توسعه علمی کشور برعهده دارند.

صادقی با بیان اینکه انجمن های تخصصی می توانند پشتوانه ارزشمندی برای ارایه آخرین نظریه های علمی و پیوند زدن سیاست گذاران و مجریان به دنیای علم باشند، اظهار داشت: برنامه ریزی، قانون گذاری، سیاست گذاری و حتی ارایه نقدهای علمی کمک زیادی به مدیران کشور می کند.

وی بزرگ ترین نقیصه در حوزه حاکمیت را عدم برخورداری صحیح و مناسب از دانش مدیریت اعلام کرد و گفت: دانش مالی درهمه ابعاد خود به حوزه مدیریتی کشور سرایت کرده و آثار ارزشمندی را در پی خواهد داشت.

دبیر کمیسیون انجمن های علمی، انجمن مهندسی مالی ایران را جزو بهترین انجمن های علمی در کشور که تعداد آنها به 360 انجمن می رسد، دانست.

 

کارکرد مدیریت دارایی ها

 

همچنین علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ارتباط با مدیریت دارایی ها و بدهی ها در بانک سخن گفت.

صالح آبادی فعالیت بانک ها را مستلزم جذب مستمر وجوه دانست که عمدتا در قالب سپرده صورت می گیرد تا وجوه جمع آوری شده به شکل وام و سرمایه گذاری ها به سطح جامعه بازگردد.

وی در ادامه کارکرد مدیریت دارایی ها را در 3 سطح بررسی کرد و گفت:اولین تعریف برای این مفهوم ریسک نرخ بهره است یعنی قیمت گذاری تفاوت بین وام ها و سپرده ها که میزان بازگشت سرمایه به بانک را نشان می دهد.

صالح آبادی دومین سطح کارکرد مدیریت دارایی ها را ریسک اعتباری یا همان احتمال عدم بازپرداخت وام بیان کرد و گفت : این مفهوم همان نقطه ریسک پذیری است که سرمایه بانک ها را با مساله رو به رو خواهد کرد و وظیفه مهم مدیریت دارایی ها کنترل ریسک احتمالی است.

وی همچنین به ریسک نقدینگی از دیگر عوامل مورد توجه در مدیریت دارایی ها و بدهی ها اشاره کرد که می توان آن را تفاوت سررسید وام ها و سپرده ها دانست.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه به بحث ترازنامه بانک ها و جدول سود و زیان نیز اشاره کرد.

وی ریسک نرخ سود را یک تهدید جدی برای در آمد بانک ها دانست که می بایست نظام بانکی برای جلوگیری از عدم بازگشت سرمایه تشکیل کمیته دارایی ها و بدهی ها جدی تر بگیرد.

مدیر عامل سابق سازمان بورس و اوراق بهادار کشور مهمترین عامل ورشکستگی نظام بانکی در سراسر دنیا را نداشتن نقدینگی کافی دانست که باید برای جلوگیری از این اتفاق هزینه فرصت را در نظر گرفت تا از تبعات احتمالی ان تا بازگشت سرمایه جلوگیری کرد.

 

انتشار اوراق خرید دین

 

همچنین حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالا در این کنفرانس به موضوع اوراق بهادار سازی در مدیریت دارایی و بدهی اشاره کرد و گفت: تبدیل به اوراق بهادارسازی در بسیاری از معضلات در عرصه بازارهای مالی کارساز است.

وی در تشریح معاملات اعتباری و خرید دین، گفت: معاملات اعتباری در شرایط رکودی می تواند برای خریداران در بازار جذاب باشد اما مساله این است که فروشندگان خود با مشکل مالی مواجه هستند.

 

سلطانی نژاد راهکار مشکل فوق را تامین مالی فروشنده از طریق انتشار اوراق خرید دین دانست و سابقه این اوراق را اوراق خزانه اسلامی و اوراق با پشتوانه وام رهنی اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالا 6 عامل را در فروش اعتباری بر ترازنامه موثر دانست و گفت: کاهش حساب موجودی کالا، افزایش حساب ها یا اسناد دریافتنی به مقدار بیشتر از کاهش موجودی کالا، افزایش در اقلام دارایی های کوتاه مدت، وجود اقلام با نقدشوندگی پایین در ترازنامه (حساب یا اسناد دریافتنی)، ایجاد تنگنای نقدینگی برای شرکت های تولیدکننده و نیاز به تامین مالی با هزینه های بالا از جمله عوامل اصلی در فروش اعتباری در ترازنامه است.

 

3 مدل معاملات اعتباری و خرید دین

 

وی با بیان اینکه معاملات اعتباری و خرید دین در 3 مدل قابلیت اجرا دارد، گفت: مدل اول همانند انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا و اوراق خزانه اسلامی (بدون حضور نهاد واسط) است. مدل دوم هم مثل مدل پیشنهاد شده برای اوراق بهادار با پشتوانه رهنی (با حضور نهاد واسط) است. آخرین مدل نیز شامل تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک و تنزیل اعتبار اسنادی ریالی یا ارزی توسط صندوق (عدم انتشار اوراق خرید دین) بوده است.

سلطانی نژاد خروج دارایی های غیر نقدشونده از ترازنامه، افزایش اقلام مرتبط با وجوه نقد، خروج از تنگنای نقدینگی و عدم نیاز به تامین مالی به دلیل فروش اعتباری را از جمله آثار انتشار اوراق بر ترازنامه اعلام کرد.

 

مزایای انتشار اوراق خرید دین

وی در پایان مزایای انتشار اوراق خرید دین را برشمرد و اظهار داشت: بازارمحور بودن این اوراق در شرایط تنگنای مالی بانک ها، کاهش احتمال صوری بودن دین با توجه به تاکید فقه بر صوری نبودن دین به دلیل شفافیت معاملات در بورس کالا، تامین مالی تولیدکنندگان به دلیل انتشار اوراق توسط تولیدکنندگان عرضه کننده کالاهای اساسی در بورس کالا، سازوکارهای کم هزینه مدیریت ریسک اعتباری اوراق بر اساس رویه های موجود در بورس کالا از جمله مزایای انتشار اوراق خرید دین است.

این کنفرانس با برپایی پنل تخصصی و ارایه مقالات کاربردی توسط دانشجویان دکترای مهندسی مالی ایران، مدیریت مالی و ریاضیات مالی و ارایه گواهینامه حضور در کنفرانس به شرکت کنندگان ساعت 17 به پایان رسید.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا