تداوم قدرت نمايي ركود در بازار مسكن

تداوم قدرت نمايي ركود در بازار مسكن
تداوم بهبود حجم معاملات در دو ماهه اخير نشانگر استقبال خريداران در شرايط ثبات قيمتي حاكم بر بازار مسكن است. انتظار مي‌رود اين وضعيت كه با بهبود شرايط اقتصاد كلان و نيز اقدامات مناسب اتخاذ شده از سوي نظام بانكي در كمك به تسهيل اعتباري بخش مسكن و تعديل نرخ سود بانكي همراه شده است، در ماه‌هاي آتي نيز همچنان تداوم يابد. بررسي تحولات بازار اجاره‌بهاي مسكن در بهمن ماه سال ١٣٩٤ نيز مويد تغيير متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم است به طوري كه شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و در كل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب ١/١٠ و ٣/١١ درصد رشد نشان مي‌دهد.
تازه‌ترين روايت بانك مركزي از تحولات بازار مسكن نشان مي‌دهد كه عمده معاملات واحدهاي مسكوني با قيمت‌هاي ۱۰۰ تا ۱۳۰ ميليون تومان با واحدهاي ۶۰ متري بوده است.

خريد و فروش ٥ درصد رونق پيدا كرد
تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در بهمن ماه سال ١٣٩٤به ١٦٤٣٤ واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب به ميزان ٧/٠ و ٦/٥ درصد افزايش نشان مي‌دهد.
گزارش تحولات بازار مسكن شهر تهران در بهمن‌ماه سال ١٣٩٤ كه برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور است، همچنين نشان مي‌دهد كه در ماه مورد گزارش متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زير بناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران ٢/٣٩ ميليون ريال بود كه نسبت به ماه قبل ٣ درصد افزايش و نسبت به ماه مشابه سال قبل با يك درصد كاهش همراه بوده است.
در بهمن ماه امسال از ميان مناطق ٢٢گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يك متر مربع زير بناي مسكوني معامله شده معادل ٨/٧٦ ميليون ريال به منطقه يك و كمترين آن با ٤/٢٠ ميليون ريال به منطقه ١٨ تعلق داشته است.
بانك مركزي در برآورد خود از وضعيت معاملات مسكن در ماه گذشته اين طور به جمع‌بندي رسيده كه بررسي تحولات قيمت و حجم معاملات بازار مسكن در شهر تهران در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل حاكي از افزايش ٦/٥ درصد و كاهش متوسط قيمت خريد و فروش واحدهاي مسكوني به ميزان يك درصد است.
تداوم بهبود حجم معاملات در دو ماه اخير نشانگر استقبال خريداران در شرايط ثبات قيمتي حاكم در بازار مسكن است. انتظار مي‌رود اين وضعيت كه با بهبود شرايط اقتصاد كلان و نيز اقدامات مناسب اتخاذ شده از سوي نظام بانكي در كمك به تسهيل اعتباري بخش مسكن و تعديل نرخ سود بانكي همراه شده است، در ماه‌هاي آتي نيز همچنان تداوم يابد.

بيشترين تقاضا براي واحدهاي ١٠٠ ميليوني
گفتني است در بهمن ماه توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاكي از آن است كه در ميان دامنه‌هاي قيمتي مورد بررسي، واحدهاي مسكوني با ارزش ١٠٠ تا ١٣٠ ميليون تومان با سهم ٥/١٠ درصد بيشترين سهم از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.
واحدهاي داراي ارزش ١٣٠ تا ١٦٠ ميليون تومان و ١٦٠ تا ١٩٠ ميليون تومان نيز به ترتيب با اختصاص سهم ٣/١٠ و ٩ درصدي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.
اين گزارش نشان مي‌دهد در ماه گذشته حدود ٤/٤٦ درصد از معاملات به واحدهاي مسكوني با ارزش كمتر از ٢٢٠ ميليون اختصاص داشته و    ١/٦ درصد از واحدهاي معامله شده نيز ارزشي بيش از ٩٨٠ ميليون تومان داشته‌اند.
همچنين توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده بر حسب سطح زيربناي هر واحد مسكوني در اين ماه نشان مي‌دهد كه بيشترين سهم از معاملات به واحدهاي مسكوني با زيربناي ٦٠ تا ٧٠ متر اختصاص داشته و واحدهاي با زيربناي ٥٠ تا ٦٠ متر و ٧٠ تا ٨٠ متر در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.
در مجموع در بهمن ماه واحدهاي مسكوني با زيربناي كمتر از ٨٠ متر مربع ٨/٥٦ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.
اجاره مسكن رشد كرد
تحولات اجاره‌بهاي مسكن در اين گزارش حاكي از آن است كه در بهمن ماه سال جاري شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و در كل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب ١/١٠ و ٣/١١ درصد رشد داشته است.
ماهيت قراردادهاي اجاره مسكن كه غالبا يك‌ساله تنظيم مي‌شوند و نيز اثرپذيري شاخص اجاره‌بهاي مسكن از سياست‌هاي كنترل و مهار تورم سبب رشد متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در كشور شده است. ضمن آنكه سهم هزينه مسكن (اجاره‌بهاي مسكن اعم از شخصي و غيرشخصي) در محاسبات شاخص كل بهاي كالا و خدمات مصرفي معادل ٤/٢٨ درصد است.
در يازده ماهه سال ١٣٩٤، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ٥/١٤١ هزار واحد مسكوني بالغ شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ٥/١٠ درصد كاهش نشان مي‌دهد. در اين مدت متوسط قيمت يك متر مربع بناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران ٧/٣٨ ميليون ريال بوده است كه نسبت به دوره مشابه سال قبل با كاهش
٣/١ درصدي مواجه بوده است.

منبع:اعتماد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا