بازار شب عید مسکن+ جدول

بازار شب عید مسکن+ جدول

بازار مسکن تهران در روزهای نزدیک به عید نوروز هنوز کساد است و مشاوران املاک در حسرت دیدن مشتری چشم به در دوخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در روزهایی که بنگاه‌های مسکن شهر تهران به‌طور متوسط 1.5 مشتری در ماه به خود می‌بینند، قیمت‌ها هنوز در ثبات 2.5 ساله به سر می‌برد و با توجه به نرخ 11.8 درصدی تورم، قیمت مسکن دارای شیب نزولی است که کارشناسان علت این مساله را عدم ورود متقاضیان مصرفی به بازار عنوان می‌کنند و می‌گویند مسکن هنوز دچار بی‌تعادلی در عرضه و تقاضاست و توان مردم به قیمت‌ها نمی‌رسد.

در این شرایط به نظر می‌رسد قیمت مسکن تا شش ماهه ابتدایی سال آینده نیز ثابت بماند و برخی کارشناسان معتقدند نیمه‌ی دوم سال 95 مسکن مقداری رونق به خود خواهد دید. با این حال برخی دیگر مدت زمان تحرک در بخش مسکن را بیش از یک سال آینده عنوان می‌کنند.

جدول زیر جدیدترین قیمت برخی واحدهای مسکونی در نقاط مختلف پایتخت را نشان می‌دهد: (قیمت‌ها به تومان است)

محله متراژ قیمت
مهرآباد جنوبی 50 متر 120 میلیون
پونک 56 متر 250 میلیون
جنت‌آباد 61 متر 210 میلیون
سعادت آباد 73 متر 411 میلیون
جمالزاده 74 متر 250 میلیون
جمهوری 45 متر 125 میلیون
شهران 78 متر 230 میلیون
استاد معین 46 متر 110 میلیون
یوسف آباد 84 متر 540 میلیون
تهرانپارس 53 متر 160 میلیون
نارمک 96 متر 624 میلیون
پیروزی 48 متر 147 میلیون
دولت 97 متر 823 میلیون
سبلان 44 متر 94 میلیون
زعفرانیه 150 متر یک میلیارد و 320 میلیون

یک کارشناس مسکن گفت: کسانی که طی سه سال اخیر مقاومت کردند و ملک خود را نفروختند سرانجام ناچارند به دلیل بدهی‌ها و تسهیلاتی که گرفته‌اند در سال آینده املاک خود را زیر قیمت بفروشند، لذا احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

احمدرضا سرحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در کوتاه مدت اتفاق خاصی در بخش مسکن نمی‌افتد اما از نیمه دوم سال 1395 اولین جرقه‌ها و آثار رونق در بخش مسکن دیده خواهد شد. با این حال نه تنها شاهد گرانی ملک نخواهیم بود بلکه هم‌چنان قیمت مسکن در شیب نزولی می‌ماند. دلیل آن هم عرضه مازاد بر تقاضاست.

وی افزود: رکود بخش مسکن سه ساله شده و هرچه جلوتر می‌رویم عمیق‌تر می‌شود. علت این مساله نیز بخشی مربوط به گذشته و بخش دیگر به زمان حال برمی‌گردد. در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 شاهد رشد سرسام‌آور قیمت مسکن بودیم که باعث شد افراد نیازمند مسکن به دلیل عدم توانایی خرید، از بازار خارج شوند.

سرحدی با بیان این‌که هم‌اکنون با بی‌تعادلی در عرضه و تقاضا در بخش مسکن مواجهیم، تصریح کرد: امضای برجام امیدهایی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده که در انتخابات هم آثار خود را نشان می‌دهد. اگر پیش‌بینی دولت و کارشناسان مبنی بر این‌که در آینده بازارهای ایران به روی سرمایه‌گذاری خارجی باز می‌شود، می‌توان امیدوار بود که تولید و اشتغال رونق بگیرد و بدین ترتیب قدرت خرید نیازمندان مسکن بالا برود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا