کاهش دوباره بهای نفت پس از سخنان عربستان و ایران

کاهش دوباره بهای نفت پس از سخنان عربستان و ایران

بهای نفت روز چهارشنبه (24 فوریه/ 5 اسفند) همچنان منحنی روز پیش را دنبال کرد و کاهش یافت. کارشناسان حوزه‌ی نفتی اظهارات اخیر ...

بهای نفت روز چهارشنبه (24 فوریه/ 5 اسفند) همچنان منحنی روز پیش را دنبال کرد و کاهش یافت. کارشناسان حوزه‌ی نفتی اظهارات اخیر وزیران نفت عربستان و ایران را در این زمینه موثر می‌دانند.

امیدها برای محدود شدن میزان تولید نفت خام و جلوگیری از روند کاهش بهای آن در بازارهای جهانی روز چهارشنبه (24 فوریه / 5 اسفند) نیز برآورده نشد. در این روز بهای هر بشکه (159 لیتر) نفت نوع برنت دریای شمال برای صادرات ماه آوریل، 32.86 دلار آمریکایی اعلام شد که 59 سنت نسبت به روز پیش کاهش نشان می‌دهد. بهای نفت آمریکایی از نوع "وست تگزاس اینترمدییت" حتی 95 سنت کاهش یافت و به بشکه‌ای 30.92 دلار رسید.

معامله‌کنندگان نفتی این سقوط بها در بازارهای جهانی را نتیجه‌ی اظهارنظرهای اخیر وزیران نفت عربستان سعودی و ایران می‌دانند. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، روز سه‌شنبه (23 فوریه / 4 اسفند) در یک نشست نفتی در شهر هیوستون تگزاس در ایالات متحده آمریکا صریحا گفت که به‌رغم مازاد عرضه‌ی نفت در بازارهای جهانی، کشورش حاضر به کاهش تولید نیست. گفتنی است که عربستان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده‌ی نفت خام در جهان است.

کارشناسان مواد خام معتقدند که النعیمی به آن امید بسته است که دیگر کشورهای صادرکننده‌‌ی نفت به توافق مربوط به ثابت نگه‌داشتن تولید نفت در سطح ماه ژانویه بپیوندند و با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی بار دیگر توازنی در معاملات نفتی برقرار شود. افزون بر آن وزیر نفت عربستان مبارزه با تغییرات اقلیمی را "چالشی حیاتی" برای صنایع نفتی در سراسر جهان خواند و گفت تغییرات اقلیمی باید از گذرگاه بهبود فن‌آوری حل شود و نه از طریق چشم‌پوشی از تولید مواد انرژی فسیلی.

زنگنه: برخی کشورهای همسایه پررو شده‌اند

از سوی دیگر، به مرور آشکار می‌شود که ایران به عنوان یکی دیگر از صادرکنندگان مهم نفت حاضر نیست به تلاش‌های روسیه و عربستان سعودی برای محدودکردن میزان تولید بپیوندد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان، در نشست اخیر در تگزاس ثابت نگاه‌داشتن میزان تولید در سطح ماه ژانویه را "خواسته‌ای غیرواقع‌بینانه" خوانده است.

در حال حاضر شماری از کشورهای عضو اوپک و روسیه تلاش می‌کنند، میزان تولید نفت را محدود کنند. هفته‌ی گذشته سه کشور عضو اوپک یعنی عربستان، قطر و ونزوئلا در همراهی با روسیه تصمیم گرفتند برای ایجاد تعادل در بازار جهانی نفت با یکدیگر همکاری کنند.آنها بدین منظور قصد دارند عرضه‌ی نفت خود را در سطح کنونی ثابت نگه دارند و آن را افزایش ندهند. اما ایران پس از پایان تحریم‌های بین‌المللی به دلیل نیازهای مالی و اقتصادی خود حاضر نیست به این تلاش‌ها بپیوندد.

خبرگزاری ایسنا از قول زنگنه نوشت: «برخی کشورهای همسایه طی سال‌های گذشته تولید خود را به 10 میلیون بشکه در روز رسانده‌اند و این میزان صادر می‌کنند و حالا پررو شده‌اند و می‌گویند تولید نفت‌مان را همگی فریز کنیم. آنها تولیدشان را روی 10 میلیون بشکه فریز کنند و ما روی یک میلیون بشکه. این خیلی حرف جوک و خنده‌داری است».

زنگنه با اشاره به این موضوع که عده‌ای در ایران می‌گویند "کاهش تولید نفت به معنای اقتصاد مقاومتی است" خاطر نشان ساخت: «این‌طور نیست. اقتصاد مقاومتی استفاده از صندوق ذخیره ارزی است. اگر ما تولید نکنیم، همسایه‌ها رویشان زیاد می‌شود».

بیژن نامدار زنگنه بار دیگر تاکید کرد که "مهم‌ترین بحث حوزه‌ی نفت در حال حاضر بحث افزایش تولید نفت است".

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا