احتمال فراخوان 90 میلیون خودرو به دلیل نقص ایربگ

احتمال فراخوان 90 میلیون خودرو به دلیل نقص ایربگ

مسئولان تدوین و تنظیم مقررات ایمنی خودروها در امریکا در حال بررسی و آزمایش این موضوع هستند که آیا باید برای 70 تا 90 میلیون خودروی ...

مسئولان تدوین و تنظیم مقررات ایمنی خودروها در امریکا در حال بررسی و آزمایش این موضوع هستند که آیا باید برای 70 تا 90 میلیون خودروی دیگر در این کشور که سیستم‌های کیسه هوای ایمنی ساخت شرکت ژاپنی تاکاتا روی آنها نصب شده است به دلیل احتمال بالقوه ایجاد خطر برای رانندگان خودروها، فراخوان کلی صادر کنند یا خیر.

البته این خبر هنوز به صورت رسمی رسانه‌ای نشده و یکی از منابع آگاه و دست‌اندرکار این موضوع در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز راجع به آن صحبت کرده است. به این ترتیب در صورت اعلام نظر و تایید مقامات رسمی تنظیم‌کننده مقررات ایمنی وسایل نقلیه برای صدور این فراخوان و با توجه به ۲۹ میلیون خودرویی که تا امروز برای آنها فراخوان صادر شده است، تعداد خودروهای فراخوانده شده برای رفع ایراد سیستم‌های کیسه هوای ایمنی آنها به یکباره ۴ برابر خواهد شد. اما به هر حال این ایراد مهم در کیسه‌های هوای ایمنی ساخت شرکت تاکاتا که در اصل مربوط به تجهیزات دمنده هوا در سیستم‌های اشاره شده است باید بدون تردید برطرف شود چرا که تاکنون این مشکل فنی تنها در امریکا منجر به مرگ ۹ نفر شده است. در حال حاضر تا آنجا که بررسی مدارک موجود در شرکت تاکاتا به وسیله رویترز نشان می‌دهد و ۲ تن از مدیران پیشین تاکاتا نیز آن را تایید کرده‌اند، در مجموع تعدادی افزون‌بر ۱۲۰ میلیون دستگاه تجهیزات کیسه هوای ایمنی دارای دمنده پرفشار هوا روی وسایل نقلیه موجود در امریکا نصب شده است که تمام آنها حاوی یک نوع ماده فرّار سبک و بخارشدنی شیمیایی ـ نیترات آمونیوم ـ هستند که در بخش تجهیزات دمنده هوا به کار رفته است و خودروسازان برای رفع ایراد و اصلاح آنها فراخوان صادر کرده‌اند، اما درباره تعداد کل این دستگاه‌ها هنوز گزارشی ارائه نشده است.

شرکت ژاپنی عرضه‌کننده دستگاه‌های کیسه هوای ایمنی تاکاتا که از بزرگترین تولیدکنندگان این قبیل تجهیزات در سراسر جهان به شمار می‌رود اعلام کرده است که بعضی از تجهیزات دمنده پرفشار هوا در دستگاه‌های ایربگ تولیدی این شرکت ممکن است دچار شکستگی و پارگی و در نهایت، انفجار توام با آزاد شدن نیروی بسیار زیاد شده و این انفجار منجر به پاشیده شدن حجم انبوهی از براده و خرده‌ریزهای فلزی روی سرنشینان وسایل نقلیه می‌شود. تعداد دقیق خودروهایی که تا امروز تحت‌تاثیر این اتفاق قرار گرفته و کیسه‌های هوای ایمنی آنها منفجر شده، نامعلوم است زیرا بسیاری از این خودروها به بیش از یک سیستم کیسه هوای ایمنی مجهز هستند و همه این دستگاه‌ها نیز به وسیله یک تولیدکننده ـ مانند تاکاتا ـ ساخته نشده‌اند. پیش از فراخوان‌های اخیر که به دلیل معیوب بودن تجهیزات دمنده پرفشار هوا در سیستم‌های کیسه هوای ایمنی برای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو صادر شده است، قانون‌گذاران فدرال اعلام کرده بودند که از سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون، برای ۲۴ میلیون دستگاه از این تجهیزات ایمنی معیوب ساخت شرکت تاکاتا که روی ۱۹ میلیون دستگاه انواع خودرو در امریکا نصب و به‌کار گرفته شده، فراخوان صادر کرده‌اند.

مدیران پیشین تاکاتا در گفت‌وگو با رویترز تصریح کردند که در سال‌های گذشته درباره این نقص مهم و ایراد دیرینه و مزمن در کیفیت سیستم‌های ایربگ تاکاتا که محصول تولیدی کارخانه این شرکت در امریکای شمالی است، تذکر داده و به‌طور رسمی اعلام کرده بودند. به گفته این مدیران نتیجه ارزیابی کارشناسی آنها حداقل در یک دو جین از ایمیل‌ها و مدارک مستند در این شرکت موجود است که تاریخ آنها به سال ۲۰۰۱ میلادی بازمی‌گردد. این دو مدیر پیشین تاکاتا اما در عین حال با توجه به دلایلی که پیشتر اشاره شد، تأکید کردند امکان بررسی و شناسایی دقیق ایربگ‌هایی که احتمال معیوب بودن و ایجاد خطر آنها می‌رفت را در میان ده‌ها میلیون ایربگ تولیدشده در کارخانه بسیار دشوار می‌کند. یکی از این دو نفر که اطلاعاتی دقیق و بی‌واسطه از تاریخچه مشکلات خطوط تولید تاکاتا دارد، به‌روشنی می‌گوید: «شما هیچ منبع اطلاعات یا راهی که بتوان از طریق آنها به اخبار و داده‌های موثق و مستدل درباره ایربگ‌های تاکاتا دسترسی پیدا کرد را نخواهید یافت. »

البته این مدیران سال‌های گذشته شرکت تاکاتا به‌دلیل آنکه هنوز در صنعت خودرو، اشتغال به کار دارند همه مطالب و اطلاعات بیان شده را فقط به شرط ناشناس ماندن، با خبرگزاری رویترز در میان گذاشتند. شرکت تاکاتا با توجه به اخبار غیررسمی و مشکلات پی‌درپی که گرفتارشان شده، با دو پرسش بسیار مهم مواجه است، نخست اینکه آیا ممکن است یک فراخوان اضافی و بسیار گسترده را در روزها (یا هفته‌های) آینده به اجرا درآورد؟ پرسش دیگر آنکه آیا تعداد ۷۰ تا ۹۰ میلیون سیستم ایربگ محصول این شرکت که همچنان روی میلیون‌ها خودرو نصب شده است به صورت بالقوه می‌تواند برای رانندگان و سایر سرنشینان خودروهای حامل این تجهیزات خطرآفرین و تهدیدکننده جان و سلامتی آنها باشد؟ اما مدیران ارشد این شرکت تاکنون از اظهارنظر و پاسخگویی درباره این چالش‌ها و پرسش خودداری کرده‌اند، به هر حال جریان عظیم و سیل‌مانند یک فراخوان گسترده جدید با این تعداد پرشمار خودروها که تخمین زده شده است (۷۰ تا ۹۰ میلیون دستگاه) علاوه بر اینکه میلیاردها دلار هزینه روی دست تاکاتا خواهد گذاشت، برای تعویض و جایگزین کردن ایربگ‌های معیوب و نصب نمونه سالم و جدیدتر آن به سال‌ها زمان هم نیاز خواهد داشت.

البته تاکاتا در هفته‌های اخیر با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که با مجریان قوانین و مقررات و تیم‌های بازرسی دولت فدرال و همچنین مشتریان حوزه خودرو همکاری کامل را به عمل آورده و اقدامات تهاجمی خود را برای پیشبرد اصول و الزامات مربوط به امنیت و ایمنی وسایل نقلیه ادامه خواهد داد. این شرکت برای تایید گفته‌هایش، توافق نوامبر ۲۰۱۵ خود با ماموران ناظر دولتی شامل پرداخت مبلغ ۷۰ میلیون دلار جریمه به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی (NHTSA) به علاوه ارائه تعهد رسمی به منظور توقف خطوط تولید تجهیزات دمنده هوای پرفشار در سیستم‌های کیسه هوای ایمنی خودروها تا سال ۲۰۱۸ میلادی که در آنها ماده شیمیایی نیترات آمونیم به‌کار برده می‌شد را شاهد و مثال می‌آورد :

اما به هر صورت این اقدامات پاسخگوی مرگ ۹ انسانی نخواهد شد که بدون دلیل و تنها به علت انفجار ناگهانی و شدید ایربگ اتومبیل‌شان جان خود را از دست دادند که آخرین مورد آن در ۲۲ دسامبر گذشته (اوایل دی ۹۴) روی داد، هنگامی که جوئل نایت ۵۲ ساله با خودروی پیک‌آپ فورد رنجر مدل ۲۰۰۶ خود در جاده روستایی در نزدیکی خانه‌اش واقع در کارولینای جنوبی با یک گاو بزرگ جثه تصادف کرد و بلافاصله بعد از این تصادف، شرکت تاکاتا برای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار ایربگ دیگرش فراخوان صادر کرد. 
 


منبع: Reuters

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا