نگاهی مختصر به بازار کاغذ دیواری در آستانه شب عید

نگاهی مختصر به بازار کاغذ دیواری در آستانه شب عید

همین‌که وارد خانه می‌شویم؛ طیفی از طرح‌ها و رنگ‌های نقش بسته بر کاغذ دیواری؛ فضای چشم‌های‌مان را درمی‌نوردد و نگاه‌مان را تا فراسوی ...

همین‌که وارد خانه می‌شویم؛ طیفی از طرح‌ها و رنگ‌های نقش بسته بر کاغذ دیواری؛ فضای چشم‌های‌مان را درمی‌نوردد و نگاه‌مان را تا فراسوی رویاها؛ پرتاب می‌کند.

بهار؛ پشت پنجره آواز می‌خواند و برای رسیدن به افق زیبایی؛ حتی دیوارها نیز دست به کار شده‌اند. و هنگامی که دیوار دست به کار شود؛ پیراهنی نو بر تن می‌کند. پیراهنی از جنس پول!


تاریخچه کاغذ دیواری در ایران

ورود کاغذدیواری به ایران، به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد. وی که علاقه‌ای خاص به شیوه‌های معماری و هنر مغرب زمین داشت، در زمان نوسازی کاخ گلستان؛ با پوشاندن دیوارهای آن کاخ به وسیله کاغذ دیواری‌های وارداتی؛ از زمره نخستین افرادی شد که باب ورود این محصول به ایران را گشودند. 

نخستین کارخانه تولید کاغذدیواری‌های کاغذی، در ایران در دهه 1350 افتتاح شد. این کاغذدیواری‌ها، با تنوع خود، به سرعت نظر مردم را جلب کردند. اما به علت نداشتن قابلیت شست‌وشو؛ نتوانستند در عرصه دکوراسیون داخلی، به جایگاه مناسبی برسند. پس از آن؛ با توسعه صنایع پلیمری، نسل‌های کاغذدیواری‌های چرمی به‌وجود آمد که عیب‌های کاغذدیواری‌های معمولی را از میان برد و با داشتن قابلیت شست‌وشو، دوام بالا و ثبات رنگ، توانست نظر همگان را به خود جلب کند. کارخانه کاغذدیواری پلاسکا، نخستین تولیدکننده کاغذدیواری چرمی در ایران بود که در سال 1373 شروع به تولید کرد و امروز دیگر اثری از تولیدات این کارخانه وجود ندارد. (سایت دکوراسیون)


آنچه ما از کاغذ دیواری می‌دانیم 

آنچه در این قسمت می‌خوانید؛ نتیجه گفت و شنید خبرنگار ما با تعدادی از کسبه بازار تزئین خانه؛ واقع در میدان شهید قندی؛ یا همان میدان پالیزی معروف و خیابان سهروردی است. 

محمدرضا پزشکی؛ یکی از گالری‌داران خیابان سهروردی است که سابقه 28 سال‌های در این بازار دارد. وی در گفت‌وگو با صمت؛ مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به کاغذ دیواری را چنین بازگو می‌کند: برای خرید کاغذ دیواری؛ اگر بودجه ویژه‌ای در نظر دارید، آسان‌تر می‌توانید کاغذ دیواری را انتخاب کنید. کاغذ دیواری‌های ایرانی ارزان‌ترین کاغذ دیواری‌های موجود در بازار هستند. البته کاغذ دیواری‌های چینی هم ارزان هستند. اما قیمت کاغذ دیواری‌های ساخت ترکیه و کشورهای اروپایی؛ گران‌تر است. 

وی ادامه می‌دهد: کاغذ دیواری‌های ساخت کره‌جنوبی نیز؛ به این دلیل که ابعاد بزرگتری نسبت به سایر کاغذها دارند، هر مترمربع آنها برای مشتری، ارزان‌تر از کاغذهای اروپایی و حتی چینی تمام می‌شود. در حال حاضر؛ کاغذ دیواری‌های مخملی، گران‌ترین کاغذ دیوای‌های موجود در گستره بازار هستند. اما آنچه در تعیین قیمت نهایی کاغذ دیواری تاثیرگذار است؛ کیفیت کاغذ دیواری و کشور تولیدکننده آن است. 

محاسبه قیمت کاغذ دیواری

این گالری‌دار قدیمی میدان پالیزی تهران؛ در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: واحد اندازه‌گیری کاغذ دیواری؛ «رول» است. قیمت کاغذ دیواری نیز، بر حسب رول محاسبه می‌شود. ولی از آنجا که ابعاد رول‌های کاغذ دیواری با هم فرق می‌کند، بهتر است که پیش از خرید؛ قیمت هر مترمربع کاغذ دیواری از سوی مشتری محاسبه شود. 

پزشکی می‌افزاید: برای محاسبه قیمت هر مترمربع کاغذ دیواری؛ بهتر است که مشتری این کالا اطلاع داشته باشد که یک رول کاغذ دیواری؛ چند متر مربع از دیوار خانه را پوشش می‌دهد. برای اینکه برای همه دیوارها؛ با توجه به صافی یا کجی و ناهمواری که دارند؛ به مقدار یکسان؛ کاغذ دیواری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: فروش کاغذ دیواری نیز؛ به صورت رولی است و با توجه به متراژ دیوار؛ از یک تا چند رول باید خریداری شود. قیمت کاغذ دیواری‌ها؛ در همه فروشگاه‌ها؛ با در نظر گرفتن جنس کاغذ و ضخامت آن، و همچنین قابل شست‌وشو بودن آنها متفاوت است.


انتخاب‌های کاغذی

برای بررسی چند و چون خرید و فروش در بازار کاغذ دیواری؛ نیازی به تلاش ویژه‌ای نداشتیم. با کمی گشت وگذار در راسته بازار کاغذ دیواری و تماشای فروشگاه‌های خالی از مشتری و دیدن چهره فروشنده‌ها؛ ما هم خبردار شدیم که هوای بازار لوازم تزئینی خانه و ساختمان در این روزهای پایانی سال؛ ابری و گرفته است. مهران صولتی یکی از فروشندگان کاغذ دیواری است که به ما اجازه گرفتن عکس از کاغذ دیواری‌های فروشگاهش را داد و البته حق ضبط کردن صدایش را. این فروشنده درباره وضعیت بازار کاغذ دیواری می‌گوید: من و امثال من که عمر خودمان را در این بازار سپری کرده‌ایم؛ هنوز نمی‌دانیم که چرا بازار ایران؛ در هیچ کدام از قسمت‌هایش؛ رنگ و روی رونق را به خودش نمی‌بیند؟! این بازار تا می‌آید به سمت رونق قدم بردارد؛ بلافاصله یک اتفاقی می‌افتد و عقبگرد می‌کند. 

وی ادامه می‌دهد: بهتر است درباره دلیل اصلی رکود بازار صحبت نکنیم. فقط همین را بگویم که افزایش قدرت خرید لازمه خرید لوازم تزئینی و لوکس منزل مانند کاغذ دیواری و اینجور چیزهاست و تا زمانی که قدرت خرید پایین باشد رونق این بازارها نمی‌تواند بالا باشد. شما هم بهتر است بروید با کسانی که دوست دارند بازار، این رنگ و روی پریده را داشته باشد صحبت کنید... چایی‌تان سرد نشود!...


 قیمت خدمات در صنف کاغذ دیواری

پیش از آنکه چایی‌مان سرد بشود و از فروشگاه جناب صولتی بیرون بیاییم؛ دل به دریا زدیم و در حال نوشیدن چای؛ از نامبرده(صولتی) پرسیدیم که: هزینه خرید و نصب یک نوع از کاغذ دیواری‌های متوسط به منظور نو کردن لباس دیوارهای یک خانه ۱۰۰ متری؛ چقدر است؟ صولتی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: اگر بخواهید دیوارهای یک خانه ۱۰۰ متری را کاغذ کنید! (اصطلاحی رایج در صنف کاغذ دیواری)؛ حدود ۳۰ رول کاغذ دیواری نیاز دارید که قیمت کاغذ دیواری‌ها با هم متفاوت است. اگر با قیمت متوسط ۳۰ تا ۴۰هزار تومان برای هر رول خرید کنید؛ به همراه هزینه نصب کاغذ دیواری؛ باید بین ۹۰۰ هزار تومان تا یک‌میلیون تومان پرداخت کنید. البته قیمت کاغذ دیواری ایرانی هر رول از ۲۰هزار تومان به بالا و کاغذ دیواری خارجی نیز؛ هر رول از ۳۵هزار تومان به بالا است.


واردات کاغذ دیواری

 بازار کاغذ دیواری ایران؛ پر از واردات کشورهای آسیایی و اروپایی است. تا جایی که به گفته محمدرضا پزشکی که یکی از واردکنندگان کاغذ دیواری نیز هست؛ در حال حاضر؛ بازار ما از تولیدات کشورهای چین، ترکیه، کره، ایتالیا، آلمان، هلند و حتی امریکا! اشباع شده است. این نوع از کاغذ دیواری‌ها؛ بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند. به‌ویژه کاغذ دیواری‌های چینی؛ که هم خوب و باکیفیت و دارای طرح‌های بسیار متنوع هستند؛ و هم اینکه از نظر قیمتی؛ با جیب مردم و مشتریان ما سازگاری بیشتری دارند. وی می‌افزاید: با اینکه کاغذ دیواری‌های ساخت کشورهای اروپایی و همین‌طور امریکا؛ از کیفیت ویژه‌ای برخوردار هستند؛ اما قیمت بیشتر آنها و حتی طرح و رنگ‌آمیزی‌شان؛ با مدل فرهنگی و سلیقه اجتماعی شهروندان‌مان، همخوانی ندارد. به همین دلیل؛ چینی‌ها؛ با مطالعه درباره فرهنگ و باورها و علایق اجتماعی و طبیعی ما؛ و روی آوردن به تولیداتی که منطبق با سلیقه و ذائقه بصری مردم ایران است؛ توانسته‌اند نبض بازار کاغذ دیواری کشورمان را در دست بگیرند. اما در شرایط فعلی که خرید کاغذ دیواری؛ به دلایل مالی و اقتصادی؛ در اولویت دهم مردم ما نیز قرار ندارد؛ دیگر صحبت کردن از موجودی بازار؛ کار بیهوده‌ای است. ما ترجیح می‌دهیم که با کمبود روبه‌رو باشیم؛ اما پایین‌ترین میزان برای تقاضای کاغذ دیواری در بازار؛ وجود داشته باشد. 

ما نیز آرزو می‌کنیم که بازار کاغذ دیواری؛ از تکانه‌های پسابرجامی؛ بی‌نصیب نماند و رکود این کالا نیز؛ مانند آوار؛ فرو بریزد. آمین!


قاسم امیری - گروه تجارت / صمت

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا