عضو هيات علمي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با معدن نيوز مطرح کرد:

توسعه معادن نيازمند فناوري‌هاي نوين دنيا

توسعه معادن نيازمند فناوري‌هاي نوين دنيا پايگاه خبري معدن نيوز- عضو هيات علمي دانشگاه تهران گفت: براي اين که بتوانيم در بازارهاي جهاني با رقبا رقابت کنيم، بايد کاهش هزينه‌ها در بخش کيفيت و قيمت تمام شده را در دستور کار قرار دهيم که اين امر محقق نمي‌شود مگر اين که به توسعه فناوري‌هاي نوين بپردازيم.
جهانگير يدالهي فارسي در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: بسياري از کشورهايي که هم‌اکنون در دنيا در حوزه معدن حرفي براي گفتن دارند و توانسته‌اند خود را مطرح کنند، تنها با توسعه فناوري‌هاي جديد توانسته‌اند به مقصد برسند.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران افزود: آنها در ابتدا هزينه کرده و بهترين اطلاعات و دستگاه‌ها را وارد کشورهاي خود کرده و هم اينک به راحتي از آ نها بهره‌برداري مي‌کنند.
وي تصريح کرد: کشور هنوز راه درازي براي رسيدن به اهداف والاي خود دارد تا بتوانند گام به گام با دنيا پيش برود اما اگر از هم‌اکنون شرايط را به گونه‌اي رقم بزنيم که به فناوري‌هاي روز دنيا برسيم و از اطلاعات و آمار و ارقام به درستي استفاده کنيم، در سال‌هاي آ ينده رسيدن به اين مقصود عملياتي خواهد شد.
يداللهي فارسي با تاکيد بر اين که جبران عقب ماندگي‌ها تنها با تکيه بر تخصص دانشگاهي‌ها امکان‌پذير مي‌شود، افزود: کشوري مانند کانادا و استراليا در وهله اول و سپس چين و هند در رده‌هاي بعدي از فناوري‌هاي خوبي در حوزه معدن برخوردار هستند و از طريق همين تخصص‌ها توانسته‌اند کاهش هزينه‌ها در حوزه معادن را سرلوحه اهداف خود قرار دهند.
وي تاکيد کرد: بين تمام معادن ايران بايد اتحاد استراتژيک ايجاد شود که اين موضوع نيازمند برنامه‌هاي دقيق و بي‌عيب و نقص است در واقع بايد هدف‌گذاري کنيم که قرار است در سال‌هاي آ ينده به چه سطحي در دنيا برسيم.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران عنوان کرد: بايد کم و کاستي‌هاي خود را به خوبي شناخته و ببينيم ساير کشورهاي پيشرفته دنيا چه راهي براي رسيدن به اهداف خود طي کرده و چه ميانبرهايي به کار برده اند، ما مي‌توانيم از تجربيات آنها استفاده کرده و فراز و فرودهاي کمتري متحمل شويم که اين امر امکان‌پذير نخواهد بود مگر با تکيه بر اطلاعات روز دنيا و استفاده آ نها در حوزه‌هاي کاري گوناگون، که جزو اولويت‌هاي کشور ماست.
وي اظهار کرد: معدنکاري در ايران از قدمت ديرينه‌اي برخوردار است به طوري که فعاليت برخي معادن به سده‌هاي گذشته بر مي‌شود در واقع برخي از معادن فعال که از شرايط توليد خارج شده بودند با استفاده از ماشين آ لات پيشرفته امکان برداشت و بهره‌برداري دوباره آ نها مهيا شده و به چرخه توليد بازگشته‌اند.
يداللهي فارسي تصريح کرد: با وجود اين که در سال‌هاي اخير شاهد پيشرفت‌هاي خوبي در حوزه معدن و صنايع معدني ايران بوده‌ايم اما از آ نجايي که تجهيزات و دانش دنيادر حوزه معدن مانند، ساير بخش‌ها ي توليد، رشد وپيشرفت فزاينده‌اي نداشته، نياز است که ايران نيز با همان سرعت از اين فناوري‌ها بهره‌مند شود، اتفاقي که کمتر شاهد آ ن بوده‌ايم.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا