رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت و گو با ایرنا:

چین به جمع 10 کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران پیوست

چین به جمع 10 کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران پیوست

تهران- ایرنا- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: چین که در چند سال گذشته رقیب ما در بازار جهانی فرش بود، امروز به یکی از 10 کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران تبدیل شده است و حجم وارداتش از کشورمان هر روز بیشتر می شود.

حمید کارگر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اضافه کرد: ارزش صادرات فرش دستباف ایران به چین در پنج سال گذشته از هشت هزار دلار به هشت میلیون دلار افزایش یافته است.
وی با تاکید بر توجه به بازارهای جدید در صادرات فرش گفت: در دوره ای که در تنگنای تحریم قرار گرفتیم و حضورمان در برخی بازارهای سنتی مانند بازارهای اروپایی بدلیل رکود اقتصادی کمرنگ شد، فعالان فرش دستباف ما به سراغ بازارهای جدید رفتند و بطور مشخص کشورهایی مثل برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه و در راس آنها چین در زمره بازارهای فرش ایران قرار گرفتند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: چین که تولیدکننده و رقیب فرش ایران بود، در این چند سال از رقیب به مشتری تبدیل شد و امروز یکی از بهترین خریداران فرش دستباف ایران است.
کارگر در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث این تغییر جایگاه شد، گفت: تحول اقتصادی چین، خروج از صنایعی همچون فرش و شکل گیری طبقه نوظهور ثروتمند که دنبال کالاهای لوکس و فاخر هستند، بازار بالقوه ای را در این کشور برای فرش دستباف ایران ایجاد کرد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران میانگین ارزش صادرات فرش دستباف ایران در دهه های گذشته را سالیانه 500 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: به دلیل مشکلات داخلی و خارجی، صادرات فرش ایران در سال های گذشته به حدود 300 میلیون دلار کاهش یافت.
وی حجم و ارزش صادرات فرش دستباف کشورمان در 10 ماه نخست امسال را چهار هزار تن به ارزش حدود 230 میلیون دلار اعلام و تاکید کرد این رقم به هیچ وجه رضایت بخش نیست.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا