پیش‌بینی فعالان بازار سرمایه از وضعیت بورس در سال 95

پیش‌بینی فعالان بازار سرمایه از وضعیت بورس در سال 95

اقتصاد > اقتصاد کلان - اقتصادنیوز نوشت: برخی از فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی‌های خود را در از وضعیت بازار سهام در سال آینده بیان کردند و برخی دیگر برای ایجاد رونق در بازار سهام پیشنهادهای خود را ارائه دادند.

برخی از فعالان بازار سرمایه در خصوص روند و وضعیت بازار سهام در سال آینده اظهارنظر کردند و برخی دیگر برای ایجاد رشد در بازار سهام پیشنهادهای خود را ارائه دادند.

در همین مورد امین داور اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد روند صعودی که بازار سهام آغاز کرده ادامه پیدا کند، البته فراز و نشیب‌های خود را دارد؛ از طرفی ورود نقدینگی در بازار سهام ادامه‌دار خواهد بود، البته هنوز نقدینگی چندانی وارد بازار سهام نشده است.

او در ادامه تصریح می‌کند: نقدینگی در برخی از نمادها مانند گروه‌های خودرویی زودتر ورود پیدا می‌کند اما در برخی از نمادها مانند گروه بانکی با سرعت کم‌تری نقدینگی وارد خواهد شد و در مجموع قطعا در سال آینده روند مثبتی در بورس مشاهده خواهد شد.

در این راستا حسن کاظم‌زاده، فعال بازار سرمایه هم می‌گوید: وضعیت بازار سرمایه در سال آینده با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی دولت و جذب نقدینگی مثبت خواهد بود، البته چندین عامل می‌تواند در روند مثبت و منفی بازار سرمایه اثرگذار باشد. یکی از اصلی‌ترین عوامل داخل دارای اهمیت رونق اقتصادی کشور است که موجب بهبود وضعیت عمومی شرکت‌هایی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند و عمده درآمد آنها از مشریان داخلی است، می‌شود و در نهایت شرکت‌ها با رشد سودآوری، درآمد و در نهایت رشد قیمت سهام مواجه خواهند شد.

این فعال بازار سهام خاطر نشان می‌کند: عامل دیگری که می‌تواند در رشد بازار سهام تاثیرگذار باشد بحث نرخ سود بانکی است که خود این موضوع دو جنبه دارد؛ یکی اینکه زمانی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا می‌کند باعث کاهش هزینه تامین مالی کوتاه مدت و بلند مدت بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد و باعث می‌شود بنگاه‌ها با هزینه کمتری به فعالیت خود ادامه دهند و درآمد بیشتری کسب کنند.

کاظم‌زاده بیان می‌کند: از طرف دیگر بانک‌ها به عنوان رقیب بازار سهام زمانی‌که در کوتاه مدت نرخ سود کاهش پیدا کند جذابیت بازار سهام و قیمت سهام‌ها افزایش پیدا می‌کند و احتمال دارد افرادی که سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند علاقه‌مند به فعالیت در بازار سرمایه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه می‌کند: عامل دیگری که در وضعیت رشد بازار سهام تاثیر دارد، نرخ محصولات به خصوص نفت است. زمانی‌که نرخ نفت افزایش پیدا کند درآمد کلی کشور با توجه به محوری بودن صادرات مواد اولیه و محصولات خام افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت دست دولت برای پرداخت بدهی‌هایش بازتر می‌شود و می‌تواند پروژه‌های نیمه تمام خود را تکمیل کرده و پروژه‌های جدیدی را آغاز کند. در نهایت افزایش درآمدهای کشور به تبع در بازار سهام تاثیر مثبتی دارد و بورس ما را تقویت خواهد کرد.

در این میان مجتبی جهانگیری، یک فعال دیگر بازار سرمایه می‌گوید: تک نرخی شدن ارز، کاهش نرخ سود بانکی و کاهش تورم و گشایش‌های اقتصادی و دسترسی به منابع بین‌المللی نقاط قوت بورس را در سال آینده رقم خواهد زد و قطعا وضعیت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سهام خاطر نشان می‌کند: از طرف دیگر صنایع بورسی حالت توسعه‌ای به خود می‌گیرند. با توجه به کاهش نرخ سود بانکی اگر نرخ ارز تک نرخی شود و گشایش‌های اقتصادی بین‌الملل افزایش و از طرف دیگر نقدینگی بیش از حد رشد کند احتمال تورم در اقتصاد کشور زیاد است و یک تهدید به شمار می‌رود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا