باکو: توافق ایران و آذربایجان برای تکمیل سد خدا آفرین بسیارمهم است

باکو: توافق ایران و آذربایجان برای تکمیل سد خدا آفرین بسیارمهم است

باکو - وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه طی گزارشی توافقنامه میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکمیل سد خدا آفرین و ساخت یک نیروگاه برق آبی جدید بر روی رود ارس را یک سند تاریخی مهم عنوان کرد.

این توافقنامه در جریان سفر اخیر الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به ایران نهایی و به امضا رسید.
در این گزارش بعنوان ' توافقنامه تاریخی خدا آفرین امضا شد 'مندرج در سایت رسمی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان آمده است، در این سند احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور، ضرورت برقراری تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و نیز حقوق مساوی طرفین بر ذخایر آبی و انرژی در امتداد سد های خدا آفرین و قیز قلعه سی انعکاس یافته است .
بنابر این گزارش ، تکمیل سدهای خدا آفرین و قیز قلعه سی و نیز ساخت نیروگاه برق آبی جدید، حفاظت و بهره برداری از ذخایر آبی و انرژی سدها و نیروگاه برقی یاد شده تا برقراری تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان از سوی جمهوری اسلامی ایران تامین می شود و در کارهای ساخت و ساز متخصصان جمهوری آذربایجان نیز مشارکت خواهند داشت .
وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان توافقنامه مذکور را برای این کشور یک سند مهم و دارای اهمیت خاص توصیف کرد و آن را نتیجه سیاست خارجی موفقیت آمیز الهام علی اف رییس جمهوری این کشور و نشانگر روابط دوستی و حسن همجواری جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران که در سالهای اخیر با سرعت توسعه می یابد، عنوان کرد .
بر اثر مناقشه قره باغ کوهستانی و اشغال بخشی از سرزمینهای جمهوری آذربایجان از سوی نیروهای ارمنی دولت باکو کنترلی بر اراضی نزدیکی سد خدا آفرین بر روی رود ارس ندارد .
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا