مهندسان جوان ایرانی «اقتصاد مقاومتی» را در عرصه کنتورهای هوشمند به منصه ظهور رساندند

مهندسان جوان ایرانی «اقتصاد مقاومتی» را در عرصه کنتورهای هوشمند به منصه ظهور رساندند

تهران- ایرنا- برخی مهندسان جوان ایرانی با طراحی نرم افزار قرائت کنتورهای برق، با حرکت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، فصل نوینی از خدمات رسانی را در صنعت آب و برق رقم زدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، گروهی از مهندسان جوان ایرانی با طراحی نرم افزار قرائت کنتورهای برق با عنوان «سفیر» که قابلیت برداشت و قرائت اطلاعات همزمان کنتورهای آب و گاز را نیز دارا است، فصل نوینی از خدمات رسانی را در این صنایع رقم زدند.
فرهاد باقری مدیرعامل شرکت دانش بنیان سازنده این فناوری به ایرنا گفت: این نرم افزار قادر است اطلاعات کنتورهای آب، برق و گاز را دریافت کرده و گزارش هایی به تفکیک برای دستگاه های خدمات رسان مربوطه ارائه دهد.
به گفته وی، این فناوری را از حدود یک سال پیش تاکنون شرکت توزیع برق استان اصفهان به کارگرفته و مورد تایید همین شرکت نیز قرار گرفته است؛ این فناوری از سال گذشته در یک مجتمع مسکونی 95 واحدی در فولادشهر اصفهان نصب شده و استفاده می شود.
باقری تصریح کرد: ثبت تمامی پارامترهای لازم برای صدور قبض مشترکان، قرائت کنتورهای دیجیتال برق با استفاده از پورت نوری، ثبت اطلاعات مصرف کنتورهای مکانیکی به صورت دستی، امکان ثبت گزارش های مامور قرائت در زمان قرائت کنتور، ثبت تصویر کنتور یا شبکه در فیلد شناسایی یا اشتراک مشخص شده توسط مامور قرائت، تنظیم ساعت و تاریخ کنتورها در صورت مغایرت غیرمجاز و ایجاد هشدار مصرف بیش از حد برای کاهش خطا در زمان ورود دستی اطلاعات، از جمله مشخصات کاربردی این نرم افزار است.
وی بیان داشت: قابلیت ثبت اطلاعات انواع کنتورهای موجود در شبکه برق اعم از تک فاز و سه فاز یا مکانیکی و دیجیتال، نبود نیاز به تفکیک روال قرائت کنتورهای مشترکان دیماندی و غیر دیماندی و امکان قرائت تمامی کنتورها، از جمله محاسن استفاده از این نرم افزار در قیاس با سیستم های مشابه است.
به گفته این فعال بخش خصوصی، نرم افزار اشاره شده برای نخستین بار در کشور تولید شده و با کاهش مراجعات ماموران قرائت کنتور، کاهش هزینه ها را نیز به دنبال دارد.
باقری خاطرنشان کرد: این نرم افزار را می توان در همه مجتمع های مسکونی و تجاری که مشترکان آب، برق و گاز زیادی دارند، نصب کرد.
وی گفت: درصورتی که بتوان این فناوری را به تولید انبوه رسانید، می توان حتی آن را در طرح «فهام» نیز به کارگیری کرد که هزینه های کمتری را در اجرای این طرح به دنبال خواهد داشت.
طرح فهام (سامانه های اندازه گیری هوشمند)، بخش نخست هوشمندسازی شبکه برق کشور است که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهره برداری بهتر از شبکه برق استفاده می شود و افزون بر آن امکان ارتباط دوسویه با مشترکان را فراهم می کند.
مدیرعامل شرکت ابتکار سنجش آریا همچنین به محصول دیگر تولید شده توسط مهندسان این شرکت با عنوان SMS) Substation Monitoring System) اشاره کرد که در پشت ترانس های برق نصب می شود.
وی گفت: این محصول می تواند اطلاعات مربوط به ترانس ها را به صورت لحظه ای دریافت و به شرکت های توزیع برق ارسال کند که علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، به این شرکت ها درباره سوختن احتمالی ترانس ها نیز هشدار می دهد و حتی از سرقت آنها جلوگیری می کند.
باقری خاطرنشان کرد: امسال، قرارداد استفاده از این محصول در 10 `ست برق در شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان منعقد شده است.
این فناوری ها در پنجمین همایش بین المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی (E- TEC) که سوم و چهارم اسفندماه در مرکز همایش های وزارت نیرو برگزار شد، در معرض دید عموم قرار گرفت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا