سبزعلیپور:

مردم همانقدر که از مجلس دهم انتظار دارند از دولت یازدهم هم انتظار دارند

مردم همانقدر که از مجلس دهم انتظار دارند از دولت یازدهم هم انتظار دارند

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به انتخابات مجلس گفت: مردم و فعالان اقتصادی همانقدر که از مجلس دهم انتظار دارند از دولت یازدهم نیز انتظار دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی طی سخنانی در جمع تعدادی از مدیران صنعتی و فعالان اقتصادی اظهار داشت: این روزها با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس، شاید کمتر کسی باشد که به وظیفه اصلی و قانونی یکایک نمایندگان دقت نداشته و از خود سوال نکند که آیا نمایندگان ملت و مجلس آینده میتوانند گره مشکلات ایران و ایرانی را باز کنند یا نه؟ بدون شک مردم شریف ایران از مجلس دهم در زمینه مسائل معیشتی، نظارت دقیق امور اجرایی کشور و تصویب قوانین لازم در جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور انتظارات زیادی دارد. نمایندگان مجلس دهم باید نظارت و مدیریت صحیحی در بهبود فضای اقتصادی کشور داشته باشند تا از این طریق کشور از رکود اقتصادی رهایی یابد. همچنین مجلس دهم در کنار رفع مسائل اقتصادی، باید از حقوق ملت در عرصه بین‌المللی صیانت کند.
وی افزود: این روزها که تب و تاب تبلیغات انتخاباتی بسیار داغ شده و کاندیداهای مختلف به نوعی سعی دارند تا در کنار مشارکت مردمی، حداکثر رأی مثبت جامعه را از آن خود کنند متأسفانه عده ای هم از ناآگاهی و بی اطلاعی مردم نسبت به وظایف نمایندگان مجلس، آگاهانه سوءاستفاده کرده و به نفع خود بهره برداری میکنند و دائماً این موضوع را فریاد زده و در اذ هان عموم القاء میکنند که ملت از مجلس دهم انتظارات زیادی دارد و همچنین مردم توقع دارند تا تمام مشکلات اقتصادی کشور و معیشت شان را فقط مجلس آینده روبرآه کند و در کل همه گره ها باید به دست نمایندگان مجلس دهم باز شود!!! یعنی همه توپها را مخصوصاً به داخل زمین مجلس دهم میاندازند. هرچند که با یک بررسی دقیق میتوان دریافت که جایگاه مجلس شورای اسلامی کجاست. حسب فرمایش امام خمینی(ره) مجلس در رأس همه امور است و نمایندگان محترم فقط در برنامه ریزی و سیاستگذاریهای کلان جامعه از قدرت و توانایی های لازم برخوردارند. در ضمن کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست زیرا این کار عملی نبوده و چنانچه هرفردی چنین ادعایی کند، سخنی در چارچوب قانون مطرح نکرده است .چنین شخصی نه تنها به اصول اخلاقی و شرعی پایبند نیست، بلکه از وظایف و اختیارات و صلاحیت نمایندگان مجلس نیز بی اطلاع است.
علیپور در ادامه اظهار داشت: لازم است مردم درخصوص وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنان اطلاعات لازمه را کسب کنند و کاندیداهای این دوره هم به جای وعده و وعیدهای اجرایی غیر قابل تحقق، به سراغ حل و فصل مشکلات ریشه ای کشور آنهم در حدود وظایف خود رفته، آنها را بخوبی بررسی نموده و نتیجه آن را به مردم عزیزمان نشان دهند. لکن آنچه را که در صحبت های همه شهروندان میتوان یافت این است که همه در یک نظر متفق القول هستند و آن هم عمل به قانون و رسیدگی به مشکلات مردم در حیطه اختیارات نمایندگی است و این نشان از آگاهی مردم دارد که به راحتی هر شعار انتخاباتی را قبول نمی کنند و با دقت بیشتری با وعده های انتخاباتی برخورد می کنند. از این موضوع که بگذریم، بخش دیگری که مجلس باید در دستور کار خود قرار دهد و با چالش‌هایی که در آن روبه‌رو می‌شود، عرصه اجتماع است. متأسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی، گرانی، بیکاری و...، جامعه امروز ایران دچار مشکلات اجتماعی متعددی شده است. اعتیاد، طلاق، فقر، حاشیه نشینی و...، همه این مشکلات حاصل و ثمره اوضاع نابسامان اقتصادی است. فقر مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است و طبیعتاً نمایندگان مجلس دهم نیز برای پیدا‌کردن راه مبارزه با این مشکلات، با سختی‌ها و چالش‌های فروانی روبه‌رو هستند. حال چه از نظر فکری و چه از نظر قوانین، باید افرادی به مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کنند که توانایی حل این مشکلات را داشته باشند. باید نمایندگانی به این ساختمان بهارستان راه پیدا کنند که به فکر منافع فردی و جناحی خود نباشند و منافع ملی و مشکلات مردم برایشان مهم باشد.
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی تصریح کرد: چنانچه انتخابات مجلس دهم با حضور پرشور گروه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برگزار شود، فعالان اقتصادی، افق روشنی را برای اقتصاد کشور پیش بینی می کنند زیرا مشارکت همه گروه های اجتماعی در انتخابات مجلس دهم ضروری و سرنوشت ساز خواهد بود و در اینصورت « فعالان اقتصادی بخش خصوصی باید در مجلس حضور فعال و جدی داشته باشند تا بتوانند نظرات و دیدگاههای خود را در صحن مجلس مطرح نمایند. لکن فعال شدن بخش خصوصی و ارائه دیدگاههای کارشناسی خویش به حاکمیت موجب تقویت این بخش خواهدشد. «ارائه بسته های پیشنهادی و انتقاد دلسوزانه و کارشناسی شده از سیاستهای اقتصادی دولت به پویایی اقتصاد کشور کمک میکند.» حمایت از تولید میبایست در دستور کار مجلس آینده باشد و مجلس شورای اسلامی به عنوان خانه ملت همواره جایگاه ویژه ای در اداره کشور در ابعاد قانونگذاری و نظارت و پیگیری دارد. ضمناً نمایندگانی باید به مجلس دهم راه یابند که وضعیت اقتصاد خرد و کلان جامعه را درک کنند و با اتکاء به توانمندهای علمی خود و بهره گیری از نظرات کارشناسان برجسته اقتصادی، اقدامات مؤثری را برای تدوین یا اصلاح قوانین مرتبط با اقتصاد و تولید انجام دهند. ضرورت حضور چهره های برجسته و شناخته شدۀ اقتصادی نیز یکی اولویتهای مجلس دههم میباشد.
وی گفت: موضوعی که در مورد شعارهای اقتصادی در ایام انتخابات ضروری به نظر میرسد، این است که گروه های سیاسی در موقع بستن لیستهای خود، حتماً به این مسئله توجه کافی داشته باشند که با الطفات و اهمیت دادن به چهره هایی که پیشتر ثابت کرده اند که در مباحث اقتصادی، مالی و پولی حرف هایی برای گفتن دارند، فضایی را فراهم کنند تا مردم با رأی دادن خود به آنها، مجلسی را به وجود آورند که در جمع خود اقتصاددانان امتحان پس داده و آزموده را هم داشته باشد. مع الوصف بر هیچ کس پوشیده نیست که اقتصاد و مشکلات معیشتی مسئله و مشکل اصلی این روزهای کشور است و به همین دلیل باید اهتمام لازم را به کار گرفت تا بلکه با استفاده از وضعیتی که پساتحریم پیش روی ما قرار خواهد داد، بتوانیم از وضعیت رکود فعلی خارح شویم. ضمناً خروج از رکود در شرایطی به دست می آید که رونق تولید، انضباط مالی، فساد گریزی و… بطور جدی پیگیری شود و دقیقاً به همین دلیل این انتظار وجود دارد که موارد ذکر شده از دغدغه های اصلی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باشد. اما با عبور از اولویتهای حیاتی، به نظر میرسد که هر جریان سیاسی مدعی در حوزه اقتصاد، قبل از هر چیز باید به چند سوال مرتبط با وضعیت اقتصادی کشور پاسخ دهد. نکته اول اینکه دیدگاه آنها درباره جذب سرمایه گذاری در فضای پسابرجام چیست؟ و نگاهشان نسبت به مقوله حمایت از بخش خصوصی واقعی چگونه است؟ و در مراحل بعدی اینکه چه برنامه ای برای اداره کشور با نفت30 دلاری و یارانه های نقدی که همه درآمد های نفتی را به خود اختصاص میدهد، دارند؟ پاسخ به این سوالات و موارد پرشمار دیگر میتواند اذهان عمومی را برای سپردن یکی از حساس ترین بخش های مدیریتی کشور به افراد و گروه های مطرح در عرصه انتخابات روشن کند.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهار داشت: درکل مجلس و نمایندگان محترم شرح وظایف خاصی دارند و باید در چارچوب و قالب خط و مشی خاص خود فعالیت نمایند فلذا انداختن همه توپها داخل زمین مجلس دهم کار غلط و نوعی عوام فریبی میباشد زیرا از نمایندگان نمیتوان توقع داشت که همه کارهای اجرایی کشور را انجام دهد چونکه پیگیری امور اجرایی کشور مربوط به قوه مجریه میباشد نه قوه مقننه، پس بر همه روشن و مبرهن میباشد که خیلی از کارهای کشور باید به دست دولت انجام شود. در نتیجه واکاوی، پیگیری، شناسایی، حل و فصل و رفع تمامی مشکلات و معضلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور میبایست با همت، همکاری و مساعدت هر دو قوه مجریه و مقننه انجام شود نه یکی از آنها. زیرا هریک این قوا بدون دیگری ناقص و ناتوان خواهد بود. از همین رو برخی از دوستان نباید این موضوع را دائماً القاء کنند که مردم فقط از مجلس دهم انتظار دارند!! بلکه باید با قاطعیت گفت که مردم و فعالان اقتصادی هم آنقدر که از مجلس دهم انتظار دارند به همان میزان نیز از دولت یازدهم انتظار دارند!! مع الوصف امیدوارم، اولاً افراد لایق، توانمند، با سابقه و دلسوز با رأی ملت وارد مجلس دهم شوند و ثانیاً هر دو قوه در کنار هم با صفا و صمیمیت، همفکری، همدلی و همزبانی که تا چند روز دیگر سال همدلی و همزبانی نیز به پایان میرسد، مشکلات و نابسامانی های سیاسی، اجتماعی و علی الخصوص اقتصادی کشور را بطور زیربنایی ریشه کن نموده و سال 95 را سرآغاز شکوفائی و رونق اقتصاد ایران و بهبودی معیشت مردم عزیزمان بنمایند.

انتهای پیام//

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا