سبد متنوع وارداتی ایران در سال 94

سبد متنوع وارداتی ایران در سال 94

براساس گزارش موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی: روند بلند مدت شاخص تمرکز واردات در ایران 0.09 درصد بوده که به معنای تنوع زیاد در سبد وارداتی ایران است.

ایران در بین 140کشور، رتبه دهم را از نظر شاخص تمرکز واردات دارد. شاخص تمرکز واردات نشان دهنده سهم کالای وارداتی خاص در سبد واردات یک کشور است و ایران از منظر، در بین 140 کشور بررسی شده توسط موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، دهمین کشور است.

براساس گزارش موسسه نیاوران از بازرگانی خارجی ایران در سال 94، روند بلند مدت شاخص تمرکز واردات در ایران 0.09 درصد بوده که به معنای تنوع زیاد در سبد وارداتی ایران است. گفتنی است که این شاخص بدون لحاظ کردن واردات بنزین در سبد کالاهای وارداتی ایران محاسبه شده به این دلیل که اطلاعات شفافی از میزان واردات بنزین به کشور طی سال های مختلف در ایران وجود ندارد.

براساس مطالعات موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، شاخص تمرکز صادرات در سال 90 به دلیل افزایش قیمت نفت و سهم کالاهای پتروشیمی در سبد صادرات کشور افزایش یافته و فراتر از روند بلند مدت آن قرار گرفته است اما در سال 91 ونیمه اول سال 92 به دلیل تشدید تحریم های اقتصادی و محدودیت صادرات اقلام مختلف توسط ایران، این شاخص کاهش یافته.

از نیمه دوم سال 92 تا تا شش ماهه اول سال 94 شاخص تمرکز صادرات به روند بلند مدت خود نزدیک شده است.

گفتنی است شاخص تمرکز واردات و صادرات نشان دهنده سهم کالاهای صادراتی و وارداتی در سبد صادرات و واردات کشور و تمرکز بر یک کالای خاص در صادرات و ورادات است. نزدیکی این شاخص به عدد 1 به معنای تمرکز بالای صادرات و واردات بر یک کالای خاص و نزدیکی آن به 0 نشان دهنده سهم یکسان کالاها در سبد صادرات و واردات است.

گزارش موسسه نیاوران از بازرگانی خارجی ایران در سال 94 را اینجا بخوانید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا