نگاه توسعه‌ای؛ انتظار فعالان صنایع معدنی از مجلس دهم

نگاه توسعه‌ای؛ انتظار فعالان صنایع معدنی از مجلس دهم

گروه صنایع معدنی - کارشناسان و فعالان صنعت آلومینیوم و مس از نمایندگان مجلس دهم انتظار دارند با اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای مطلوب به رشد و توسعه این صنایع در شرایط پسابرجام کمک کنند.

به گزارش ماین نیوز، به اعتقاد این کارشناسان انتخاب افراد متخصص و با تجربه که با مباحث اقتصادی آشنایی داشته و علاوه بر آن از یک نگاه توسعه‌ای در تمامی بخش‌ها برخوردار باشند موجب می‌شود مسیر کشور برای رشد و پیشرفت در عرصه‌های جهانی هموار شود.

نگاه ویژه به صنعت آلومینیوم

وجود منابع انرژی و گاز در کشور از جمله مزیت‌ها به شمار می‌روند. درصورتی که از تمامی این منابع به درستی استفاده شود شاهد توسعه صنایع کشور خواهیم بود بنابراین از مجلس دهم انتظار می‌رود نگاه ویژه‌ای به تمامی صنایع از جمله آلومینیوم داشته باشد. در همین‌باره مدیرعامل شرکت ایرالکو اظهار کرد: مجلس نهم برای صنعت آلومینیوم اقدام قابل توجهی انجام نداد و در واقع فرصت لازم برای توسعه این صنعت را در اختیار رقبای منطقه‌ای ایران در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و کشورهای عربی قرار داد. مجید پورعطار تصریح کرد: رقبای ما در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و کشورهای عربی به تولید ۵ میلیون تن آلومینیوم دست پیدا کردند این درحالی است که کشور ما سالانه ۳۵۰ هزار تن آلومینیوم تولید می‌کند. پورعطار افزود: ظرفیت کشور برای تولید آلومینیوم نزدیک به ۵۰۰ هزار تن است اما میزان تولید آلومینیوم در کشور ۳۵۰ هزار تن است؛ این امر نشان می‌دهد که مجلس نهم نگاه مشخصی به این صنعت نداشته و توسعه صنعت آلومینیوم جزء اولویت‌های آن نبوده اما از مجلس دهم انتظار می‌رود که نوع نگاه خود را به این صنعت تغییر دهد. وی گفت: در صورتی که مجلس دهم سیاست تبدیل انرژی را در پیش گیرد باعث رونق اقتصادی کشور می‌شود. این صنعت باید قابلیت تبدیل انرژی گاز به انرژی جامد را پیدا کند دراین صورت ارزش‌افزوده بالایی در این صنعت ایجاد و صادرات آسان‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ایرالکو ادامه داد: مجلس شورای اسلامی باید از نگاه بخشی و تعصبی فاصله بگیرد و با توجه به مزیت‌های کشور نگاه توسعه‌ای داشته باشد و به دلیل اینکه انرژی و گاز از مزیت‌های مهم کشور به شمار می‌روند باید به سمت و سوی توسعه صنایع حرکت کند. پورعطار معتقد است بسیاری از مسئولان فکر می‌کنند به دلیل اینکه مواد اولیه لازم برای تولید آلومینیوم در کشور وجود ندارد این صنعت نمی‌تواند رشد کند اما این نگاه اشتباهی است و باید اصلاح شود و درصورتی که این تفکر همچنان در بین مسئولان وجود داشته باشد، باعث می‌شود تا فرصت‌های ناب توسعه را در اختیار کشورهای عربی خلیج‌فارس قرار دهیم.

رشد صنعت آلومینیوم

یک کارشناس صنعت آلومینیوم اظهار کرد: شرایط تحریم و فشارهای ناشی از آن مانند محدودیت‌های تامین منابع مالی، دستیابی نداشتن به سرمایه‌گذاری خارجی و قطع ارتباطات بانکی باعث تحمیل هزینه‌های مضاعف بر صنایع از جمله صنعت آلومینیوم شد. محمد آشفته آج‌بیشه تصریح کرد: علاوه بر این اتخاذ تدابیر و راهبردهای مقابله با این چنین تهاجمی برای حفظ صنعت در مجموعه نظام تفکر و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به وسیله رهبر معظم انقلاب باعث شد که هم‌اکنون این مهم به وسیله رهبر معظم انقلاب و ریاست‌جمهوری و روسای قوه مقننه و قضاییه به عنوان جزئی از سیاست‌های اصلی کشور مورد تاکید قرار گیرد. آشفته گفت: با توجه به ذات سیاست‌های نامبرده که مبتنی بر تقویت و توسعه تولید داخلی پایدار و بهینه است باید بتوان نیاز کشور را تامین کرد، بنابراین به نظر می‌رسد تمامی اهتمام قانون‌گذاری در مجلس آینده بر حمایت از سیاست‌های یادشده معطوف می‌شود. وی افزود: براساس لایحه قانون برنامه ششم توسعه که درحال‌حاضر به وسیله دولت تهیه شده، انتظار می‌رود در مجلس آینده با توجه به سند چشم‌انداز کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ویژه از فرصت به وجود آمده ناشی از شرایط پساتحریم نسبت به تدوین و دستیابی به قوانین مطلوب برای دستیابی به اهداف صنایع کشور از جمله، آلومینیوم فراهم کرد.

انتخاب افراد متخصص و باتجربه

بکارگیری افراد متخصص در مجلس دهم یکی از ضروریات این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی است در واقع حضور افراد باتجربه در مباحث اقتصادی باعث می‌شود که شاهد تغییر و تحول در کشور باشیم. در همین حال مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: مجلس نهم انتقال از دولت قدیم به دولت جدید را تجربه کرد؛ مجلس در دولت قبل با یک سری مسائل روبه رو بود اما در دولت جدید رویکرد متفاوتی داشت و با شرکت‌هایی که خواستار انجام اقدامات توسعه‌ای بودند خیلی راه نیامد. اما امیدوار هستیم که در مجلس دهم بین مجلس شورای اسلامی و دولت همگرایی ایجاد شود. احمد مرادعلیزاده تصریح کرد: اقتصاد کشور بیمار است و باید این بیماری درمان شود از این رو در مجلس دهم نیز باید افرادی حضور داشته باشند که در جهت رشد و پیشرفت اقتصاد کشور حرکت کنند.

مرادعلیزاده گفت: از مجلس دهم که وظیفه قانون‌گذاری را برعهده دارد انتظار توسعه همه جانبه و رفع گرفتاری‌هایی که درحال‌حاضر در صنعت مس وجود دارد، می‌رود از این‌رو باید افراد متخصص و باتجربه در زمینه‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: انتخاب نمایندگان نباید با نگاه فردی انجام شود، این انتخاب باید با نگاه گروهی انجام شود که متاسفانه در کشور این اقدام به شکل اصولی انجام نمی‌شود. به گفته مرادعلیزاده وجود احزاب می‌تواند این مشکل را برطرف کند به این صورت که احزاب خود را معرفی کرده و اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که در دستور کار دارند را مشخص کنند تا گرفتاری‌هایی که در کشور وجود دارد به وسیله احزاب برطرف شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا