سه هیات تجاری مکزیکی سال آینده به تهران می آیند

سه هیات تجاری مکزیکی سال آینده به تهران می آیند

تهران- ایرنا- سفیر مکزیک در تهران گفت: اردیبهشت و خردادماه سال آینده دو هیات تجاری از مکزیک راهی ایران خواهند شد؛ همچنین هیات بزرگتری از مقام ها و فعالان اقتصادی این کشور، مهرماه سال آینده به ایران سفر می کنند.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، «اولیسس کانچولا» امروز (سه شنبه) در دیدار با «ولی الله افخمی راد» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: مکزیک خواهان جبران عقب ماندگی در روابط با ایران است و به دنبال یافتن زمینه های بیشتر همکاری با ایران می گردد تا حجم تجارت خود را در منطقه حساس خاورمیانه افزایش دهد.
وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق بازرگانی ایران و سفارت مکزیک در تهران، کارگروهی برای هدفمند بودن سفر هیات های اقتصادی مکزیک به ایران تشکیل تا سفرهای پیش رو منجر به نتایج عملیاتی شود.
کانچولا با اشاره به زمینه های گسترش روابط میان تهران و مکزیکوسیتی، گفت: با تعامل و همکاری های بیشتر مقام ها و فعالان اقتصادی دو طرف، امکان گسترش روابط دوجانبه وجود دارد.

** توسعه همکاری تهران و مکزیکوسیتی در زمینه فناوری های پیشرفته
رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این دیدار گفت: گسترش روابط تجاری با کشورهای جهان در راس برنامه های این سازمان قرار دارد و ما آمادگی داریم به صورت هدفمند از هیات های تجاری اعزامی به ایران استقبال و زمینه آشنایی فعالان اقتصادی دو طرف در حوزه های قابل همکاری را فراهم کنیم.
ولی الله افخمی افزود: سازمان توسعه تجارت همپا با مسئولان وزارت امورخارجه درصدد افزایش همکاری های تهران و مکزیکوسیتی است و برای هدفمند شدن هرچه بیشتر این موضوع، زمینه دیدارهای موثر و بازدید های اثربخش از شهرک های صنعتی خود را برای هیات های اعزامی این کشور در مدت زمان حضور در ایران فراهم می کند.
وی گفت: ایران و مکزیک در سالیان گذشته به موفقیت های زیادی در بخش های مختلف ازجمله فناوری های پیشرفته، بایو و نانو تکنولوژی دست یافته اند که می توانند با همکاری یکدیگر دستاوردهای خود را توسعه دهند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با توجه به سیاست های کشور مکزیک در کاهش وابستگی اقتصاد این کشور به نفت، تمایل داریم سیاستگذاران این کشور در این زمینه نیز در قالب هیات های اعزامی به کشورمان سفر کنند و تجربه های خود را به ایرانی ها که قدم در این راه گذاشته اند، منتقل کنند.
برابر آمار منتشره در گمرک ایران، حجم مبادلات تجاری ایران و مکزیک تا پیش از افزایش فشار تحریم ها و در سال ١٣٩١ چیزی بیش از ١١٩,٣ میلیون دلار بود که از این مقدار 113.4 میلیون دلار مربوط به صادرات ایران به مکزیک و 5.9 میلیون دلار مربوط به واردات ایران از این کشور است.
تجارت میان ایران و مکزیک باوجود حجم پایین مبادلات بازرگانی در سال ١٣٩١ و پیش از افزایش بیشتر فشارهای اقتصادی بین المللی به ایران، در سال ١٣٩٣ از این میزان نیز کمتر شد و به ٢,٧ میلیون دلار کاهش یافت و در چهار ماه نخست امسال ١٣٩٤ نیز 2.2 میلیون دلار گزارش شده است.
حجم پایین تجارت و تعامل اقتصادی میان ایران و مکزیک در حالی است که مکزیک با صادرات ١,٣ میلیون بشکه نفت خام در روز از جمله صادرکنندگان عمده نفت است و حجم مبادلات بازرگانی این کشور در سال ٢٠١٤ رقمی بیش از ٨١٠ میلیارد دلار را در بر می گیرد.
عمده صادرات ایران به مکزیک شامل پسته، انواع کفپوش و خرما و عمده محصولات صادراتی مکزیک به ایران شامل وسایل و لوازم پزشکی، انواع داروها و وسایل برقی مانند یخچالهای خانگی می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا