کرباسیان: تهاتر کالا در مقابل بدهی یکی از مشکلات صنعت فولاد است

کرباسیان: تهاتر کالا در مقابل بدهی یکی از مشکلات صنعت فولاد است

کیش- ایرنا- رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) تهاتر کالا در مقابل بدهی را یکی از مشکلات عمده در صنعت فولاد برشمرد و گفت: این موضوع نه تنها سبب خرابی بازار می شود بلکه بحران در این حوزه را تشدید می کند.

مهدی کرباسیان روز سه شنبه در آئین افتتاحیه سمپوزیوم و نمایشگاه بین المللی فولاد به اهمیت آهن و فولاد در مقطع فعلی اشاره کرد و افزود: ارزش زنجیره حوزه معدن و صنایع معدنی در سال 2014، دو هزار میلیارد دلار بوده که از این میزان حدود 969 میلیارد دلار یعنی 48 درصد به فولاد اختصاص داشته است .
وی با تاکید بر اهمیت جایگاه فولاد در پیشرفت و توسعه کشورها گفت : توجه به این حوزه یعنی توجه به اشتغال ، توسعه و بهره برداری از امتیازات آن است.
کرباسیان با ابراز خرسندی از لغو تحریم ها اظهارداشت : این اقدام ارزشمند سبب رهایی کشور از بسیاری از مخاطرات شده است که امیدواریم بتوانیم از آن بهره برداری لازم را داشته باشیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 2000 تولید فولاد خام 850 میلیون تن بوده که در سال 2014 این رقم به یک میلیارد و 650 میلیون تن رسیده است که نشان از توسعه دارد و پیش بینی می شود این میزان تا سال 2030 به دو هزار و 500 میلیون تن برسد.
وی به اتفاق های بزرگ و بحران در این حوزه در سال 2015 اشاره کرد و گفت : پیش بینی ما این است که این وضعیت در سال 2016 نیز ادامه یابد، دولت چین اجازه ایجاد واحد جدید در چین را نمی دهد و سالهای آینده 150 میلیون تن از ظرفیت فولاد چین کاهش خواهد یافت و از طرفی دولت چین 70 دلار به حوزه صادرات فولاد در هر تن کمک می کند و این نشان می دهد که در سال 2016 روند مشکلات ادامه خواهد داشت اما سرعت سال 2015 را نخواهد داشت .
کرباسیان در ادامه با تاکید بر اینکه برای از بین رفتن مشکل ها باید دست به دست هم بدهیم افزود : افت رشد اقتصادی چین ، مازاد عرضه نسبت به تقاضا ، تداوم کاهش قیمت جهانی فولاد و افزایش رقابت پذیری از جمله مشکلات این حوزه است .
وی در مورد جایگاه جمهوری اسلامی در اقتصاد دنیا گفت : کشورهایی همچون چین و هند در دو دهه گذشته به عنوان بازارهای نوظهور مطرح شده اند و رشد 7 تا 10 درصدی داشته اند ، امروزه بازار ایران به عنوان یک بازار نوظهور در جهان مطرح است ، دولتمردان و سیاستگذاران باید بتوانند از این شانس بهره برداری درست کنند تا ایران بتواند جایگاه خود را به عنوان یک بازار نوظهور در جهان پیدا کند.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) به وجود ذخایر غنی سنگ آهن در کشور اشاره کرد و گفت : ظرفیت کشور در این زمینه حدود سه میلیارد تن است که در دو سال گذشته با اقدامات اکتشافی در حوزه فلات مرکزی 200 میلیون تن و در حوزه سنگان نیز نزدیک به 200 میلیون تن به ذخایر سنگ آهن کشور اضافه شد .
وی تصریح کرد : با 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی ایمیدرو، پیش بینی ما این است که تا سال آینده 50 درصد به ذخایر قطعی سنگ آهن کشور اضافه شود .
کرباسیان در ادامه گفت: ما هنوز به سرمایه گذاران علاقمند در حوزه فولاد ، آلومینیوم نمی توانیم اعلام کنیم در سال های آینده چه سیاست های مدون ، ثابت و غیر قابل تغییر در حوزه انرژی داریم ، این موضوع یکی از نقص های موجود است که باید برطرف بشود .
وی اظهارکرد: داشتن منابع انرژی وسیع، دسترسی به آبهای آزاد، وجود سرمایه های انسانی ، وجود بازار بزرگ مصرف در داخل و افزایش آن از نکاتی است که باید در حوزه فولاد مورد توجه قرار گیرد .
فناوری قدیمی و به روز نبودن ، کمبود زیر ساخت ها و نقدینگی و جذب منابع و سرمایه از دیگر مشکلات این حوزه است که کرباسیان بدان اشاره کرد .
وی تهاتر کالا در مقابل بدهی را یکی از مشکلات عمده در این حوزه برشمرد و افزود : این موضوع نه تنها سبب خرابی بازار می شود بلکه بحران در این حوزه را تشدید می کند .
کرباسیان یکی از حوزه های مورد استقبال شرکت های خارجی برای مشارکت و سرمایه گذاری خارجی را فولاد عنوان کرد و گفت : با جذب منابع خارجی باید به نرخ رشد هشت درصد برسیم و بتوانیم جایگاه جمهوری اسلامی را در میان 20 کشور برتر دنیا از نظر اقتصادی حفظ کنیم .
وی با بیان اینکه جایگاه منطقه ای در صنعت فولاد برای ما مهم است افزود : عقب ماندگی در این حوزه داشتیم که در سال های گذشته تشدید شده است، بایستی برای رسیدن به جایگاه واقعی جمهوری اسلامی در این حوزه تلاش و جهش مناسبی داشته باشیم .
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) گفت: یکی از بدترین اتفاق هایی که در سال های اخیر به اسم خصوصی سازی صورت گرفت پاشیدن زنجیره سنگ آهن و غیر تخصصی شدن حوزه های مرتبط است ، برخی طرح های بزرگ بدون اینکه بررسی اقتصادی شود با دستورهای سیاسی و تصمیم گیری های احساسی اجتماعی شروع شد .
وی گفت : برای تحریک بازار و جدا شدن از رکود باید بخش مسکن و تولید فعال شود .
کرباسیان یکی از اقدام های ایمیدرو را حمایت از طرح های نیمه تمام حمایت اعلام کرد و گفت : اگر بخش خصوصی توان لازم را داشت، باید اداره کار در حوزه اکتشاف ، تولید و سرمایه گذاری را برعهده بگیرد .
وی به کشف 300 محدوده امید بخش معدنی جدید اشاره و بیان کرد: این موضوع را به بخش های خصوصی ایرانی و ایرانی خارجی برای سرمایه گذاری اعلام می کنیم .
کرباسیان گفت: اگر نتوانیم درمورد قیمت تمام شده فولاد کاهش قیمت داشته باشیم و رقابت ایجاد کنیم بازار را از دست خواهیم داد، نمی توان با حمایت تعرفه ای عمل کرد باید به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و بهره وری بالاتر در کل صنایع و فولاد حرکت کنیم .
عباس نجفی زاده رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران نیز به ارائه گزارشی در مورد تعداد کشورهای شرکت کننده و مقالات ارائه شده به این سمپوزیوم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 45 شرکت خارجی در این رویداد حضور داشتند که در سال جاری تعداد آنها کاهش و به 25 کشور رسیده است .
وی در ادامه همکاری صنعت و تکنولوژی را مهم دانست و افزود : با ایجاد مرکز تحقیقات و فن آوری آهن و فولاد می توانیم به توسعه این صنعت کمک کنیم .
نجفی زاده از برگزاری این سمپوزیوم در شهر تبریز در سال آینده خبر داد.
سمپوزیوم و نمایشگاه بین المللی فولاد امروز سه شنبه با حضور نمایندگان شرکت های داخلی و خارجی آغاز بکار کرد .
این سمپوزیوم امروز و فردا با برگزاری نشست های تخصصی ادامه دارد .
نمایشگاه بین المللی فولاد نیز تا ششم اسفند ماه از ساعت 9 تا 17 در مرکز نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش میزبان بازدید کنندگان است .
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا