توضیح وزیر اسبق اقتصاد درباره مهم‌ترین چالش برنامه ششم

توضیح وزیر اسبق اقتصاد درباره مهم‌ترین چالش برنامه ششم

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - ایسنا به نقل از داوود دانش جعفری مهم‌ترین چالش برنامه ششم را شرح داد.

وزیر پیشین اقتصاد و دارایی گفت: یکی از نقدهایی که به برنامه ششم توسعه می‌شود این است که آدرس‌های دقیق تامین منابع مالی در آن به درستی مشخص نشده است.

داوود دانش جعفری در همایش تبیین برنامه ششم توسعه که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نکات مهم برنامه ششم توسعه مساله چالش تامین مالی در این برنامه است. باید در نظر داشت که بسیاری از برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته انجام نشد به این دلیل به ثمر نرسیده که منابع مالی برای آنها پیش‌بینی نشده بود.

او افزود: مساله تامین مالی در حالی باید مورد توجه برنامه‌ ششم توسعه قرار بگیرد که اکنون با کمبود شدید منابع مالی روبرو هستیم و چندی است که وارد فاز بحران مالی در کشور شده‌ایم و اکنون تمام عوامل اقتصادی از جمله بنگاه‌ها نیازمند تامین مالی هستند.

دانش جعفری گفت: اگر بنا بر گفته وزیر اقتصاد مجموعه بدهی‌های دولت را نزدیک به 580 هزار میلیارد تومان بدانیم دولت به اندازه 2.5 سال از بودجه عمومی کشور بدهکار است. ضمن اینکه معوقات بانکی بسیاری هم دارد که برای بانک‌ها مشکل ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: چالش‌های تامین مالی در برنامه ششم توسعه خیلی جدی است و ستاد برنامه باید آدرس‌های دقیق محل تامین مالی را دقیق ارائه دهد که بررسی‌های لازم صورت بگیرد که این پیش‌بینی‌ها محقق خواهد شد یا نه.

او به ضرورت ایجاد یک انقلاب مالی اشاره کرد و گفت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که بخش خصوصی برای تامین مالی خارج از کشور به ضمانت نیاز دارد. این موضوع نشان می‌دهد که دست بخش خصوصی چقدر برای تامین مالی خود بسته است. به هر حال زمانی که دولت باید ضمانت کند شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کند که ریسک کمتری برای بازپرداخت بدهی‌ها متحمل شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا