انتقاد معاون وزیر نفت از برنامه ششم توسعه

انتقاد معاون وزیر نفت از برنامه ششم توسعه

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزارت نفت با انتقاد از بخش‌هایی که از برنامه نهایی ششم توسعه حذف شد، گفت: اولین بحث الزام به مدیریت واحد بخش انرژی و دومین بحث آزادسازی قیمت انرژی بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدمهدی رحمتی در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اظهار کرد: بحث الزام به مدیریت واحد بخش انرژی در ستاد برنامه و بودجه صریحا تصویب شده بود اما در برنامه نهایی نیامد.

وی ادامه داد: آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی نیز بحث دیگری بود که در برنامه ششم توسعه آورده نشد و فلسفه‌اش افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه و بهینه‌سازی حوزه انرژی بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزارت نفت ادامه داد: با وضعیت فعلی قیمت‌گذاری انرژی، شرکت‌های انرژی که طی سال‌های گذشته بسیار توانمند شده‌اند به بخش‌های برق، نفت و گاز بدهکارند و هیچ امیدی نیز به بازپرداخت بدهی‌های آنها وجود ندارد.

رحمتی درباره احتمال تحقق برنامه‌های ششم توسعه در بازده زمانی پیش‌بینی شده، عنوان کرد: 90 درصد برنامه‌ها در بخش گاز تحقق خواهد یافت، پارس جنوبی تکمیل می‌شود، تولید نفت از میادین مشترک طبق برنامه صورت خواهد گرفت و اهداف تعیین شده پتروشیمی‌ها نیز قابل دسترسی است اما دستیابی به سایر اهداف نیازمند آزادسازی قیمت‌ حامل‌های انرژی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 12 میلیارد دلار از بخش انرژی کشور بابت هدفمندی یارانه‌ها پول نقد خارج می‌شود، گفت: با این شرایط رسیدن به اهداف در بخش انرژی که بخشی سرمایه‌بر است ممکن نیست.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزارت نفت تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه 65 میلیارد دلار از سرمایه‌های مورد نیاز در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی باید از سوی شرکت‌های انرژی تامین شود اما شرکت‌ها این میزان سرمایه را ندارند و چطور می‌توان انتظار داشت که در بهره‌وری آنها از 11 درصد به 35 درصد برسد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا