آژانس بین‌المللی انرژی:

توافق توقف سطح تولید نفت، تفاوتی در بازار ایجاد نمی‌کند

توافق توقف سطح تولید نفت، تفاوتی در بازار ایجاد نمی‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: پیشنهاد روسیه، عربستان، ونزوئلا و قطر برای متوقف کردن سطح تولید نفت در سطوح ژانویه هیچ تغییری در تعادل عرضه و تقاضای بازار کنونی نفت ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری ان‌بی‌سی، نیل آتکینسون، رئیس بخش بازار نفت در آژانس بین‌المللی انرژی گفت: چهار تولیدکننده‌ای که پیشنهاد توقف سطح تولید را مطرح کرده‌اند پیش‌بینی نمی‌شد که تولید خود را افزایش دهند و در نبود یک کاهش تولید، چشم‌انداز عرضه و تقاضا تغییر نخواهد داشت.

عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر توافق کرده‌اند در صورتی که دیگر تولیدکنندگان نفت نیز به آنها بپیوندند سطح تولید نفت خود را در سطوح ماه ژانویه نگه دارند. روسیه اعلام کرده که مایل است رایزنی‌هایی درخصوص یک توافق اولیه تا اول مارس نهایی شود.

آتکینسون در کنفرانس سالانه آی‌اچ‌اس سراویک گفت: این توقف تولید هیچ تغییری را در سطح کنونی عرضه و تقاضا در بازار ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به سخنان وزیر نفت عربستان گفت: به ما گفته شده که این آغاز یک فرآیند است. بازار تصور دارد که النعیمی در حال پیشنهاد باز شدن درهای مذاکره و گفتگو درباره کاهش تولید است.

آتکینسون خاطرنشان کرد: درباره اینکه آیا تولیدکنندگان در نهایت درخصوص کاهش تولید به توافق خواهند رسید یا خیر گمانه‌زنی نمی‌کند.

این کارشناس بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد: اگرچه قیمت نفت از کانال 20 دلاری فاصله گرفته اما مشخص نیست که آیا قیمت کنونی کف قیمت است یا خیر. قیمت‌ها مدام به زیر 30 دلار می‌رود و مجدداً به کانال 30 دلار بازمی‌گردد.

دانیل یرگین، نایب رئیس موسسه آی‌اچ‌اس می‌گوید: نباید این توقف سطح تولید را با کاهش آن اشتباه گرفت. شرایط کنونی(ثابت نگه داشتن تولید با امید افزایش تقاضا) در کنار کاهش تولید در برخی از کشورها به متعادل کردن قیمت نفت کمک خواهد کرد.

یرگین همچنین افزود: با توجه به چشم‌انداز کنونی مقامات صنعت نفت احتمالاً معتقدند که بازار در اواخر 2016 یا 2017 ثبات پیدا خواهد کرد اما سیاست احتیاطی حکم می‌کند بودجه های نفتی بیشتر کاهش یابد.

چشم‌انداز آژانس بین‌المللی انرژی برای آمریکا این است که تولید نفت شیل این کشور در سال ‌جاری روزانه 600 هزار بشکه و در سال آینده روزانه 200 هزار بشکه کاهش خواهد یافت اما در پنج سال آینده آمریکا بیشترین افزایش تولید نفت را در جهان خواهد داشت.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا