معاون وزیر نیرو خبر داد

تولید همزمان آب و برق در دستور کار دولت

تولید همزمان آب و برق در دستور کار دولت

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو گفت: تولید آب و برق به صورت همزمان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است و در حال حاضر نیز در نواحی 2000 کیلومتری سواحل در خلیج‌فارس و دریای عمان ظرفیت بالایی برای این کار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا دائمی امروز در حاشیه همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:‌ در حال حاضر در جزایر تولید همزمان آب و برق انجام می‌شود و به دنبال این هستیم که بتوانیم این کار را توسعه دهیم.

وی در خصوص تامین آب کرمان گفت: در حال حاضر از طریق دریای عمان و بهشت‌آباد تامین آب کرمان صورت می‌گیرد. همچنین در زمینه انتقال آب از خزر به کویر باید گفت که این طرح منتظر دریافت مجوز از سازمان محیط زیست است.

او با بیان اینکه تمام کارهای این طرح توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، تاکید کرد: به دلیل اینکه این طرح از مناطق جنگلی به کوهستانی عبور می‌کند هنوز نتوانسته مجوز لازم را اخذ کند.

وی در خصوص میزان سرمایه این طرح گفت: حدود 6000 میلیارد تومان برای این طرح برآورد هزینه شده که قرار است به طور کامل توسط بخش خصوصی پرداخت شود.

دائمی در این همایش نیز با اشاره به اولویت وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه، گفت: قرار است که تا پایان برنامه ششم ارزش واقعی آب را محاسبه کنیم و بتوانیم مابه‌التفاوت آن را از دولت اخذ کنیم. با توجه به شرایط بحرانی آب در کشور نیازمند متعادل نگه داشتن میزان مصرف و منابع آبی کشور هستیم که وزارت نیرو مهم‌ترین وظیفه خود را بر این اساس تنظیم کرده است.

او با اشاره به جایگاه آب در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: برای برنامه ششم توسعه اسناد بالادستی خود را در وزارت نیرو تدوین کرده‌ایم و سیاست‌های کلی نیز برای این مهم در نظر گرفته‌ایم.

به گفته وی، آب در برنامه ششم توسعه جزو موارد خاصی است که مورد توجه قرار گرفته که این مساله جای امید و خوشحالی دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به تبیین وضعیت موجود آب در کشور، گفت: در برنامه‌ریزی اولین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا شرایط فعلی مطلوب است یا خیر که این مساله نیازمند راهبردها و برنامه‌ریزی‌های اساسی است.

به گفته وی، بر اساس آمار میانگین بارندگی 31 سال اخیر 271 میلی‌متر، میانگین بارندگی هشت سال اخیر 204 میلی‌متر است یعنی در هشت سال اخیر با یک خشکسالی بی‌نظیر روبرو بوده‌ایم.

دائمی با اشاره به وضعیت منابع آب تجدیدشونده، خاطرنشان کرد: اگر وضعیت منابع آب تجدیدشونده را در بلندمدت در نظر بگیریم 124 میلیارد متر مکعب که با اخذ منابع ورودی کشور به 130 میلیارد متر مکعب می‌رسد یعنی طی هشت سال اخیر منابع تجدیدشونده به 88 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کل بارندگی کشور 541 میلی‌متر است که نسبت به متوسط بلندمدت یک درصد کاهش یافته و به طور کلی باید گفت که کشور در یک تنش آبی قرار گرفته است و این در حالی است که مناطق محدودی در دنیا با تنش آبی مواجه هستند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه ایران بیشترین مصرف آب زیرزمینی را دارد، گفت: به دلیل مسائلی که در بخش کشاورزی در زمینه تامین آب شرب و اشتغال وجود دارد جمعیت کاهش پیدا کرده است که این مساله نیز تبعاتی را به همراه دارد.

دائمی با بیان اینکه این مساله موجب می‌شود ذخایر گسترده‌ای را از دست بدهیم و با بهره‌وری فاصله زیادی پیدا کنیم، گفت: عدم تناسب بین منابع آب و پراکنش جمعیت مشکلات جدی را برای کشور به همراه می‌آورد لذا ما باید شرایط را تغییر دهیم و بر مصرف و منابع به تعادل برسیم.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در این برنامه بهره‌وری، اصلاح ساختار اقتصادی، تامین پایدار آب مورد نیاز جزو اهداف اساسی قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت: در حال حاضر 650 طرح نیمه کاره در صنعت آب وجود دارد که با تامین منابع می‌توان مشکلات آن را برطرف کرد.

به گفته وی، اقتصاد مقاومتی از برنامه ششم جدا نشده و بر تمام پروژه‌هایی که پیش‌بینی کرده‌ایم اقتصاد مقاومتی با برنامه ششم انطباق پیدا کرده است.

در ادامه غفاری شیروان رییس سابق سازمان مدیریت منابع آب با بیان اینکه ایران در زمینه منابع زیستی وضعیت خوبی ندارد، اظهار کرد: علاوه بر اینکه منابع زیستی داخل کشور مصرف می‌شود بلکه در این زمینه واردات زیادی نیز داریم.

وی با اشاره به کارگروه‌های ایجاد شده در شورای عالی آب، اظهار کرد: ما باید به 11 میلیارد متر مکعب سهم محیط زیست در برنامه ششم دست یابیم. علاوه بر این نیز باید در بحث کشاورزی 11 میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا