سيگنال هاي انتخابات و سال نو به بازار فولاد

سيگنال هاي انتخابات و سال نو به بازار فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - بازار فولاد کشور پس از طي يک دوره کاهش قيمت روز گذشته وارد فازي جديد براي ثبات قيمت ها شد. آنطور که فعالان بازار مي گويند، توليدکنندگان محصولات فولادي از روز گذشته به منظور حفظ قيمت ها و پيش گيري از کاهش بيشتر آنها به کاهش عرضه اقدام کرده اند.

به گزارش ماین نیوز، يک فعال بازار از اين اقدام تحت عنوان «شوک آخر سال» ياد مي کند و مي گويد: معمولادر روزهاي پاياني سال شاهد چنين شوکي در بازار هستيم زيرا توليدکنندگان به واسطه اين اقدام مي توانند تقاضا را تحريک کرده و در پي آن در روزهاي پاياني سال به نقدينگي بيشتري دست پيدا کنند.

اين فعال بازار در ادامه مي گويد: به اين ترتيب روز گذشته شاهد بوديم که توليدکنندگان عرضه را کاهش دادند تا جلوي کاهش قيمت ها را بگيرند زيرا اگر در روزهاي پاياني سال چنين شوکي به بازار داده نشود، نمي توان به بازگشت پول ها اميدوار بود. اين فعال بازار عقيده دارد چنانچه شوک کاهش عرضه به بازار وارد نشود و روند قيمت ها همچنان نزولي باشد، کسي براي خريد ريسک نمي کند زيرا اين ذهنيت وجود خواهد داشت که اگر امروز خريدي انجام شود قطعا در روزهاي آينده با زيان همراه خواهد بود. اين فعال بازار آهن در حالي معاملات روز گذشته بازار را نسبتا خوب ارزيابي مي کند و به اثرگذاري شوک کاهش عرضه اميدوار است که رئيس اتحاديه آهن فروشان چندان به شوک اخير توليدکنندگان به بازار اميدوار نيست. محمد آزاد در اين زمينه مي گويد: از روز گذشته روند کاهش عرضه به بازار با اين اميد آغاز شده که قيمت ها محکم تر شده و از افت بيش از پيش آنها جلوگيري شود اما به عقيده من بازار در شرايطي نيست که بتواند يا بخواهد به اين اتفاق واکنش نشان دهد. او با اشاره به اين نکته مي گويد: در شرايط فعلي اطلاع فعالان بازار از موجودي انبارها اجازه نخواهد داد که کاهش عرضه بازار را تقويت کند زيرا همه خريدارها مي دانند در پشت اين عرضه هاي کم، انبارهاي مملو از کالاهاي فولادي نهفته است به همين دليل آنها فکر مي کنند حتي اگر با وجود کاهش عرضه امروز خريد نکنند چند روز ديگر مي توانند کالاي خود را کمي ارزان تر خريداري کنند.

به عقيده آزاد وجود اين نگاه و عملکرد فعالان بازار بر اساس آگاهي آنان از موجودي انبارها، به نوعي يک مشکل فرهنگي و واکنش رواني در مقابل کاهش عرضه محصولات به بازار است. او در ادامه مي گويد: در چنين شرايطي سياست کاهش عرضه براي جلوگيري از ريزش بيشتر قيمت ها در زماني اثرگذار خواهد بود که فولادسازان به واسطه چند فروش بزرگ موجودي انبارهاي خود را کاهش دهند و در چنين زماني عرضه خود را کم کنند. از نظر آزاد با وجود انبارهاي مملو از موجودي نمي توان حساب چنداني روي تغيير روند بازار در پي کاهش عرضه ها باز کرد.

انتخابات و بازار آهن

اما در شرايطي که توليدکنندگان محصولات فولادي تلاش دارند با کاهش عرضه و ايجاد شوک در بازار قيمت ها و معاملات را تقويت کنند، عوامل خارجي ديگري بر اين اقدام آنها اثرگذار است. يکي از عوامل همانطور که اشاره شد آگاهي فعالان بازار از انبارهاي پر از کالاي فولادسازان است که مانعي براي تقويت بازار با وجود کاهش عرضه به شمار مي رود. يکي ديگر از عوامل خارجي و تاثيرگذار بر بازار آهن قرار داشتن در آستانه انتخابات مجلس دهم است.

اگرچه اين عامل کوتاه مدت است اما دست کم مي تواند تا هفته آينده بازار آهن و فعالان اقتصادي را تحت تاثير قرار دهد. آزاد عقيده دارد انتخابات مجلس و انتظار فعالان براي ديدن اينکه در نهايت کدام گروه ها و با چه ديدگاه هاي اقتصادي مجلس دهم را تشکيل خواهند داد؛ از جمله عواملي است که مي تواند معاملات بازار آهن را با سردي همراه کند. رئيس اتحاديه آهن فروش ها در ادامه مي گويد: خوشبختانه ما از نظر سياسي و امنيتي در شرايط خوبي قرار داريم و حالادغدغه اصلي مردم و فعالان اقتصادي روشن شدن شرايط اقتصادي کشور است که انتخابات مجلس و برنامه هاي اقتصادي نمايندگان مي تواند تاثير زيادي بر آن بگذارد، بر اين اساس اگر مجلس آينده رويکردي منطقي در مسائل اقتصادي داشته باشد مي توان به بهبود شرايط اميدوار بود.

کاهش نرخ سود بانکي و رونق بازار فولاد

اما در شرايطي که به عقيده ساير کارشناسان، شوک ناشي از کاهش عرضه فولاد ممکن است يکي از عوامل تاثيرگذار بر رونق بازار شب عيد به شمار رود، کاهش نرخ سود بانکي که در روزهاي اخير شاهد آن بوديم مي تواند در بلند مدت عاملي براي تقويت بازار فولاد باشد. از نگاه آزاد با کاهش 2 درصدي سود بانکي مي توان اميدوار بود در سال آينده ساخت و ساز مسکن جان بگيرد و به اين واسطه بازار آهن تقويت شود. او در اين زمينه مي گويد: نرخ سود بانکي اخيرا 2 درصد کاهش يافته و شنيده ها حاکي از آن است که در اوايل سال آينده نيز شاهد 2 درصد کاهش ديگر نيز خواهيم بود، در چنين شرايطي اين احتمال وجود دارد که سرمايه هاي موجود در بانک ها به سمت مسکن سرازير شود زيرا در اين بخش از اقتصاد سود بهتري نهفته خواهد بود، در اين صورت مي توان به افزايش تقاضا براي محصولات فولادي نيز اميدوار بود. در حال حاضر ميزان عرضه محصولات فولادي بسيار بيشتر از تقاضاي بازار است که علت اصلي آن رکود در ساخت و ساز مسکن و همچنين پروژه هاي عمراني دولت است. در چنين شرايطي کاهش نرخ سود بانکي مي تواند به عاملي براي تقويت بازار مسکن و در پي آن بازار آهن به شمار رود.

تقويت قيمت ها در بازار جهاني

آن طور که از اخبار بين المللي شنيده مي شود، بازار جهاني فولاد و سنگ آهن نيز اين روزها با رشد قيمت همراه بوده و نمادها مثبت بوده اند. به گزارش نشريه بين المللي پلاتس، برخي منابع تجاري در روز جمعه گفته اند: بعد از افزايش قيمت هاي شمش توسط چيني ها به دنبال تعطيلات سال نو چيني، قيمت هاي شمش در جنوب شرق آسيا افزايش يافت. اين درحالي بود که خريداران در آسيا در هفته گذشته افزايش قيمت چيني ها را خيلي زود نپذيرفتند، با اين وجود تجار پيش بيني کرده اند در اين هفته ميزان خريدها افزايش يابد. به گفته يک تاجر اهل مانيل، پيشنهاد چيني ها براي شمش با ضخامت 120 تا 130 ميلي متر تحويل ماه هاي مارس و آوريل به 275 تا 280 دلار CFR افزايش يافت و اين در حالي است که در شروع هفته گذشته عرضه کنندگان چيني پيشنهادها را به 273 تا 275 دلار CFR مانيل افزايش داده بودند که نسبت به قيمت 262 تا 265 دلار اوايل فوريه بالاتر بود. همچنين در بازار ترکيه نيز به دنبال اقدام يک کارخانه اوکرايني در افزايش قيمت ورق گرم صادراتي به اين کشور در آغاز هفته گذشته برخي از کارخانه هاي ترکيه نيز پيشنهادهاي خود به بازار داخلي را افزايش دادند. در آغاز هفته گذشته يک کارخانه اوکرايني پيشنهادهاي ورق گرم صادراتي خود به ترکيه را 10 دلار افزايش داد و به قيمت 280 تا 285 دلار CFR تحويل ماه آوريل رساند. گرچه خريداران ترکيه در پذيرش پيشنهادهاي جديد اوکراين محتاط عمل کردند و رکود در بازار هم ادامه دارد، اما برخي از کارخانه هاي ترکيه هم پيشنهادهاي داخلي خود را 15 تا 20 دلار افزايش دادند. پيش بيني ها در بازار حاکي از آن است که پيشنهادهاي جديد از طرف خريداران ترکيه با مقاومت مواجه مي شود اما در هفته هاي آينده احتمالاپذيرفته خواهد شد زيرا قيمت مواد اوليه در حال افزايش است و ميزان تقاضا براي ورق گرم هم در مقياس جهاني روبه بهبود است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا