سنگ‌آهن به بالای ۵۰ دلار صعود کرد

سنگ‌آهن به بالای ۵۰ دلار صعود کرد

گروه معادن >سنگ آهن - سنگ آهن که ماده خام فولادسازی و منبع مهم درآمد غولهای معدنی است در پی رشد قیمت فولاد در چین، برای نخستین بار در چهار ماه گذشته به بالای 50 دلار در هر تن صعود کرد.

به گزارش ماین نیوز، طبق آمار استیل ایندکس، قیمت معاملات استرالیایی سنگ آهن برای تحویل فوری به چین روز دوشنبه 3.30 دلار افزایش یافت و به 50.30 دلار در هر تن رسید و ارزش سهام بی اچ پی بیلیتون و ریوتینتو را که بزرگترین تولیدکنندگان این ماده خام هستند بالا برد در حالیکه سهام آنگلوامریکن که یک تولیدکننده بزرگ دیگر است، 10 درصد ترقی کرد.

قیمت سنگ آهن از ابتدای امسال تاکنون که فولادسازان چینی به ذخیره سازی مجدد مبادرت کرده اند بیش از 17 درصد و از رکورد پایین دسامبر 35 درصد بهبود یافته است. بهبود قیمت سنگ آهن برخلاف پیش بینی بسیاری از تحلیلگران و معامله گران است که انتظار داشتند این کالا در کوتاه مدت به دلیل عرضه فراوان و کمتر شدن تقاضای چین که بزرگترین فولادساز و مصرف کننده سنگ آهن در جهان است، پایین 40 دلار در هر تن باقی بماند.

دلیل این مقاومت غیرقابل انتظار بالاتر بودن قیمت فولاد در چین بوده زیرا فولادسازان و معامله گران دورنمای بهتر از حد مطلوبی را برای بازارهای ساخت و ساز و زیرساخت این کشور گزارش می‌دهند.

کارخانه های فولادسازی چین همچنین در آستانه فصل پیک تولید در بهار و اوایل تابستان به ذخیره سازی مجدد اقدام کرده اند. محصول فولاد که عمدتا در ساخت و ساز استفاده می‌شود، روز دوشنبه در بالاترین سطح از سپتامبر بسته شد. از سوی دیگر زمان پیک تولید سپری شده و طبق گزارش مورگان استنلی، سه تولیدکننده بزرگ استرالیایی شامل بی اچ پی، فورتسکیو متالز و ریوتینتو همگی نزدیک به ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند.

مختل شدن اخیر فعالیت بنادر در آمریکای جنوبی و استرالیا و تعطیلی معدن سامارکو در برزیل هم به محدود شدن بازار سنگ آهن دریابرد کمک کرده اند با اینهمه بسیاری از معامله گران ارزیابی می‌کنند حرکت افزایشی قیمت سنگ آهن ادامه نخواهد یافت و قیمت آن به زودی به 40 دلار یا سطح پایین‌تر افت می‌کند.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، صعود قیمت سنگ آهن هر چند که موقتی باشد مورد استقبال تولیدکنندگان بزرگ قرار خواهد گرفت. سنگ آهن از سال گذشته 40 درصد از ارزش خود را از دست داده و سود تولیدکنندگان و سود سهامداران را در سراسر این صنعت تقلیل داده است. اوایل ماه جاری ریوتینتو که دو سوم از سودش را از سنگ آهن بدست می آورد، سیاست افزایش سود سهام را متوقف کرده و ضرر سالانه گزارش کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا