/دانستی‌هایی برای مودیان مالیاتی/

دارندگان وسایط نقلیه عمومی چگونه مالیات پرداخت می‌کنند؟

دارندگان وسایط نقلیه عمومی چگونه مالیات پرداخت می‌کنند؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور مشمولان مالیات بر درآمد دارندگان وسایط نقلیه عمومی، دارندگان تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بارها، کامیون و... می‌شود و در تعیین درآمد مشمول مالیات این بخش فاکتورهایی از قبیل نوع و مدل اتومبیل مدنظر است.

به گزارش ایسنا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، در تیر ماه سال گذشته اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شد و به موجب آن مقررات و قوانین جدیدی در امور مالیاتی کشور وضع شد که از ابتدای سال 1395 لازم‌الاجرا خواهد بود.

در این راستا سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، برای آشنایی بیشتر مودیان مالیاتی با قوانین و مقررات جدید اقدام به انتشار برخی دانستنی‌های مربوط به این قانون کرده است.

دانستنی‌هایی برای صاحبان وسایط نقلیه

دارندگان وسایط نقلیه عمومی مانند دارندگان تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بارها، کامیون و... مشمولان مالیات بردرآمد در این بخش هستند.

در تعیین درآمد مشمول مالیات این بخش فاکتورهای مختلفی مانند نوع و مدل اتومبیل مدنظر است که طی اطلاعیه‌ای از سوی سازمان‌امورمالیاتی اعلام خواهد شد.

براساس تبصره ماده 100 ق.م.م سازمان‌امور‌ مالیاتی‌ کشور می‌تواند برخی از مشاغل را از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارایه اظهارنامه مالیاتی معاف کرده و مالیات آنان را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول کند.

وسایط نقلیه نیز جزو این گروه از مشاغل هستند و مالیاتشان از سوی سازمان برای کلیه دارندگان وسایط نقلیه اعلام می‌شود و این مالیات قطعی است.

گفتنی است که مودیان مالیاتی موضوع این فصل مکلف‌اند در خردادماه هر سال نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سال قبل اقدام کنند.

ضمنا بموجب جزو (ج) تبصره 9 ماده واحده قانون بودجه 94، برای سال‌های 1390 الی 1394 ، شرط تسلیم اظهارنامه برای برخورداری از معافیت مالیاتی برداشته شده‌است.

نگاهی به جرایم مالیاتی در میان دارندگان وسایط نقلیه عمومی

طبق این قانون تسلیم نکردن اظهارنامه در موعد مقرر معادل 30 درصد مالیات قطعی شده و غیرقابل بخشودگی است. همچنین جریمه در این بخش معادل 2.5 درصد مالیات به ازای هرماه دیرکرد خواهد بود و پرداخت مالیات پس از اتمام سررسید مقرر انجام می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایط نقلیه نیز شامل اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی (در صورت انتقال - برای خریدار و فروشنده)، اصل و تصویر کارت ماشین و شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز) است.

همچنین مدارک لازم جهت اخذ مفاصا حساب مالیاتی نیز شامل استعلام دفاتر اسناد رسمی مبنی بر صدور گواهی یا تکمیل کردن فرم درخواست مفاصا حساب ، ارائه مدرکی از مراجع ذی‌ربط مبنی بر فرسوده و اسقاطی بودن خودرو (درصورت فرسوده‌بودن)، اصل و تصویر وکالت‌نامه و همچنین مدارک‌ توقیفی، تصادفی، پارکینگ مراکز انتظامی و... هریک بر حسب مورد نیز باید ارایه شود.

مشمولان مالیات در این بخش باید توجه کنند که حضور مالک یا وکیل او برای دریافت تسویه حساب الزامی است همچنین مودیان این بخش در نظر داشته باشند که امور مالیاتی مودیان مالیات بردرآمد وسایط نقلیه در سراسر کشور از طریق دفاتر پیشخوان دولت، مستقر در مراکز پستی انجام می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا