تمایل بالای افغانی‌ها به خرید کالاهای ایرانی

تمایل بالای افغانی‌ها به خرید کالاهای ایرانی

رایزن بازرگانی افغانستان در ایران، صادرات کالاهای ایرانی بی‌کیفیت را به ضرر تجارت خارجی ایران دانست و گفت: افغانستان تمایل بالایی به خرید کالاهای تولید ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید فرهنگ با بیان اینکه تاریخ، زبان و مذهب مشترک ایران و افغانستان در نزدیک‌سازی مردم دو کشور بسیار تاثیر گذاشته است، گفت: مصرف کالاهای ایرانی در افغانستان به دلیل مشترکات فرهنگی و زبانی جا افتاده است و در بسیاری از موارد، مردم افغانستان به کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای مشابه خارجی تمایل نشان می‌دهند.

رایزن بازرگانی افغانستان در ایران افزود: رقابت اصلی در افغانستان بر سر کیفیت است و قطعا هر کشوری که نتواند کالای با کیفیت به افغانستان صادر کند در مصاف با سایر رقبا، بازار را واگذار خواهد کرد، این موضوع در مورد برخی کالاهای ایرانی نیز صادق است؛ چراکه اجناس بی‌کیفیت ایرانی در افغانستان وجود دارد که این اتفاق قطعا به ضرر ایران تمام خواهد شد.

وی تصریح کرد: شرایط افغانستان اکنون با عضویتش در سازمان تجارت جهانی متفاوت از گذشته شده است، به همین دلیل کیفیت کالاها و خدمات ارائه شده بیش از هرچیز دیگری در ماندگاری در بازار تعیین‌کننده است، این در حالی است که الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و پیشرفت و توسعه افغانستان، به سود ایران هم هست.

به گفته فرهنگ، افغانستان برای واردات از ایران، هیچگونه تبعیضی نسبت به سایر کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی قائل نیست و تعرفه ورود کالاهای ایرانی مانند سایر کشورها بین ۰.۵ تا ۴ درصد محاسبه خواهد شد؛ در این میان اگرچه برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل برای معرفی محصولات ایرانی مفید و حائز اهمیتی است اما با توجه به نیازهای گسترده افغانستان به واردات، اگر نمایشگاه‌ها با رویکرد تخصصی برگزار شود، نتیجه بهتری حاصل شده و به نفع هر دو کشور است.

این مقام مسئول افغانی با بیان اینکه زمینه صادرات ایران به افغانستان در بسیاری از زمینه‌ها فراهم است، یادآور شد: ایران می‌تواند در زمینه‌هایی که در آنها از توانمندی بالایی برخوردار است، مانند فناوری اطلاعات، مخابرات، آب، برق، انرژی و خدمات فنی ـ مهندسی به افغانستان صادرات داشته باشد که این ظرفیت‌ها در نمایشگاه‌هایی که از سوی ایران در کشور ما برگزار می‌شود به اطلاع بخش دولتی و خصوصی می‌رسد.

فرهنگ در مورد قراردادهای تجاری که سال گذشته در حاشیه نمایشگاه ایران در افغانستان به امضا رسید، گفت: تجارت ایران و افغانستان هنوز به صورت سنتی انجام می‌شود، سال گذشته نیز قراردادهای زیادی بین تجار دو طرف به امضا رسید؛ اما چون این قراردادها الزام‌آور نبوده و از طریق سیستم بانکی نیز صورت نگرفته، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از آن داشت، امسال با رفع تحریم‌های ایران می‌توان به سیستماتیک کردن قراردهای تجاری امیدوار بود.

وی با انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری تجار ایرانی در ایران، گفت: فعالان اقتصادی ایران در افغانستان اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک نمی‌کنند؛ بلکه تنها اجراکننده پروژه‌هایی هستند که از طرف دولت افغانستان، یا بانک‌ جهانی تامین اعتبار شده است؛ توصیه ما ورود بخش خصوصی ایران به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ و کوچک افغانستان است.

فرهنگ با تاکید بر اینکه قانون سرمایه‌گذاری در افغانستان از شفاف‌ترین قوانین منطقه است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در افغانستان انجام می‌شود، از سوی بانک‌جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی بیمه می‌شود و با توجه به‌ نیازهای گسترده ما به زیرساخت‌ها، دولت از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا