مازاد عرضه 1.8میلیون بشکه‌ای نفت در بازار

خوب و بد کاهش قیمت نفت

خوب و بد کاهش قیمت نفت

دان وورتینگتون/تحلیل‌گر

یک بشکه نفت؛ چیزی که بعید به نظر می‌رسد هیچ کدام از ما به صورت مستقیم اقدام به خرید آن کنیم اما همین یک بشکه نفت روی زندگی هر روزه ما تأثیر می‌گذارد و گاهی به طور همزمان ما را به دو مسیر جداگانه می‌کشاند.

ما به عنوان مصرف‌کننده، از نفت ارزان استقبال خواهیم کرد. کاهش قیمت نفت به دنبال مازاد عرضه 1میلیون و 800هزار بشکه‌ای نفت ایجاد شده‌است و کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین را به دنبال خواهد داشت.

در امریکا کمترین قیمتی که برای بنزین بوده، 1.32دلار در ازای هر گالن بوده‌است. بالاترین قیمت بنزین نیز 1.69دلار بوده‌است. البته این کاهش قیمت احتمالاً به زودی به پایان خواهد رسید. علاوه بر آن با آمدن تابستان اوضاع برای پالایشگاه‌ها به کلی تغییر خواهد کرد.

یک بشکه نفت؛ چیزی که بعید به نظر می‌رسد هیچ کدام از ما به صورت مستقیم اقدام به خرید آن کنیم اما همین یک بشکه نفت روی زندگی هر روزه ما تأثیر می‌گذارد و گاهی به طور همزمان ما را به دو مسیر جداگانه می‌کشاند

به این ترتیب کاهش قیمت نفت از طریق کاهش قیمت بنزین روی پس‌انداز خانوارها تأثیر گذاشته و باعث شده در امریکا هر خانوار 1900دلار در سال پس‌انداز کند.

اما با وجود این تأثیر مثبتی که به دنبال کاهش قیمت بنزین ایجاد می‌شود، تبعات منفی آن نیز در اقتصاد هویدا می‌شود. در بسیاری از مناطق، کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به زیر 30دلار در ازای هر بشکه باعث افزایش نرخ بیکاری شده‌است.

از آنجا که انتظار می‌رود قیمت نفت به مسیر سقوط خود ادامه بدهد، تعدیل نیرو توسط شرکت‌های نفتی نیز بیشتر می‌شود.

قیمت نفت به دلیل مازاد عرضه بیش از 70درصد کاهش یافته‌است و این مازاد عرضه همچنان ادامه خواهد داشت.

موسسه کارول برآورد کرده‌است که متوسط قیمت نفت در سال 2016 به 25دلار در ازای هر بشکه برسد. البته این موسسه برآورد کرده است که بهای نفت در نیمه دوم سال 2016 به متوسط 40دلار در ازای هر بشکه نیز برسد.

یکی از تحلیل‌گران انرژی تأکید می‌کند که تنها چیزی که می‌توان با قاطعیت اعلام کرد این است که قیمت نفت نوسان بسیاری خواهد داشت. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که این صنعت با مشکلات عدیده‌ای در آینده مواجه شود.

منبع: استیت

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا