واله همچنان به دنبال پر کردن لیوان لبریز بازار

واله همچنان به دنبال پر کردن لیوان لبریز بازار

گروه معادن >سنگ آهن - واله برزیل روند رو به رشد تولیدات سنگ‌آهن خود را در دوره ۳ماه انتهای سال ۲۰۱۵م ادامه داد؛ آن هم در حالی که بازارهای جهانی در اشباع کامل به سر می‌برند و تولیدکنندگان و رقبای کوچکتر به شدت از این شرایط ضربه خورده‌اند.

به گزارش ماین نیوز، با این حال، این غول سنگ‌آهن از افت غیرمنتظره تولیدات فصلی خود خبر داد. تولیدات سنگ‌آهن این شرکت از ۸۸/۲ میلیون تن در فصل سوم سال ۲۰۱۵م به ۸۵/۴ میلیون تن در فصل آخر سال گذشته میلادی کاهش یافته است. هر چند تولید این شرکت (بدون محاسبه تولیدات و خریدهای شخص سوم) از ۸۳میلیون تن در ۳ ماه پیش از آن افزایش یافت، بسیار کمتر از ۸۸/۳میلیونی است که برآوردهای اولیه در تحلیل تولید آینده سنگ‌آهن واله مطرح کرده بودند. وب‌سایت بلومبرگ، مدتی پیش، با جمع‌بندی نظرات ۷ تحلیلگر و میانگین برآوردهای آنها به عدد ۸۸/۳میلیون تن در ۳ ماه آخر ۲۰۱۵م رسیده بود.

به نقل از وب‌سایت تخصصی «ماینینگ»‌ واله سال ۲۰۱۵م را با ۴/۳ رشد تولید سنگ‌آهن در مقایسه با دوره مشابه پیشین به انتها رساند. تولید کل سنگ‌آهن این شرکت در دوره زمانی عنوان شده به ۳۴۵/۹میلیون تن رسید. این شرایط در حالی است که در امسال میلادی و سال‌های آینده، باز هم تولید واله افزایش خواهد یافت و بازار جهانی سنگ‌آهن را از وضعیت اشباع به وضعیت فوق اشباع خواهد رساند.

آینده روشن‌تر واله

چند ماه پیش بود که واله خبر داد: پروژه S۱۱D در شمال برزیل با هزینه ۱۴/۴میلیارد دلاری در زمان مقرر تحویل خواهد شد، این هزینه ۲۷درصد زیر بودجه اولیه پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه است. ماه دسامبر سال ۲۰۱۴‌ واله بودجه اولیه ۱۹/۷میلیارد دلاری موردنیاز برای اجرای این پروژه را به ۱۶ تا ۱۷میلیارد دلار کاهش داده بود. این در حالی است که کاهش قابل‌ملاحظه ارزش پول برزیل باعث شده تا هزینه اجرای این پروژه واله کمتر هم از آب در بیاید. به گفته واله پروژه S۱۱D بزرگترین و در عین حال سودآورترین پروژه تاریخ صنعت سنگ‌آهن است که قرار است ۹۰میلیون تن به ظرفیت تولید سالانه سنگ‌آهن جهان اضافه کند.

این شرایط، بیش از پیش به ضرر تولیدکنندگان کوچکتر سنگ‌آهن جهان (مانند ایران) تمام خواهد شد توان رقابت خود را از دست خواهند داد. تنها شرکت‌هایی که می‌توانند در کنار شرکت واله برزیل به تولید سنگ‌آهن ادامه دهند، ریوتینتو و چند شرکت دیگر استرالیایی است. البته ایران هم می‌توانند با یکپارچه کردن زنجیره تولید فولاد خود و سنگ‌آهن تولیدی به مصارف داخلی، شرکت‌های سنگ‌آهنی خود را از ورشکستگی نجات دهد.

موفقیت با وجود مشکلات

تولید این شرکت مستقر در ریودوژانیرو در حالی افزایش یافت که بخشی از فعالیت‌های معدنی آن در شرکت مشترک «سامارکو» به تعویق درآمده بود. شرکت سامارکو که یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک «واله» با «بی‌اچ‌پی بیلیتون» است، در پنجم نوامبر با فاجعه شکست سد باطله خود مواجه شد. این حادثه در منطقه ماریانای برزیل واقع شده و یک روستا را به‌طور کامل زیر سیل باطله‌ها مدفون کرد. به‌دنبال آن، دادگاه‌های برزیل شرکت واله و بی‌اچ‌پی‌بیلیتون را به سهل‌انگاری متهم کرده و جریمه‌های زیادی از آنها دریافت کرد. اما بدترین اتفاق، تعلیق فعالیت‌های معدنی سامارکو بود که مدتی ادامه یافت و روند تولیدات سنگ‌آهن واله را با مشکل مواجه کرد. شکست سد باطله این شرکت منجر به کشته شدن ۱۹ نفر و سقوط ۳۹درصدی تولیدات آن در فصل آخر سال ۲۰۱۵م و رسیدن آن به ۶/۳ میلیون تن بود. با این حال، گزارش‌های کنونی نشان می‌دهد که این اتفاق هم نتوانسته باعث کاهش تولیدات واله نسبت به دوره‌های پیشین تولیدی خود شود و روند تولیدات آن همچنان افزایشی است.

شرکت واله در یک اعلامیه از تلاش‌های خود برای جبران این ضربه خبر داد: «برای خنثی کردن زیان ناشی از کاهش تولید در مجموعه ماریانا، بلافاصله اقداماتی انجام شد تا عملکرد سایر عملیات‌های معدنکاری شرکت را بهبود ببخشد. » در نتیجه، تولیدات سنگ‌آهن سال ۲۰۱۵م واله افزایش یافت و به میزان ۵/۹ میلیون تن هم بالاتر از هدف تعیین شده قرار گرفت. این وضعیت در حالی است که خبر شکست سد باطله باعث افزایش نسبی قیمت سنگ‌آهن در جهان شد و همه کارشناسان و فعالان بازار انتظار کاهش تولید این شرکت را داشتند.

واله که همچنین بزرگترین تولیدکننده نیکل دنیا است، در ۳ماه آخر سال ۲۰۱۵م، ۸۲هزار و ۷۰۰ تن از این فلز تولید کرد که در مقایسه با فصل پیش از آن، ۱۲درصد رشد نشان می‌دهد. تولید مس هم در فصل آخر ۲۰۱۵م با ۶/۷درصد افزایش به ۱۱۲هزار و ۵۰۰ تن رسید. گزارش مالی عملکرد این شرکت، قرار است در ۲۵ فوریه (معادل ۶ اسفند) انتشار یابد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا