آینده حمل‌ونقل و دگرگونی صنایع

آینده حمل‌ونقل و دگرگونی صنایع

آیا پیشرفت‌های تکنولوژی و تغییر در رفتار اجتماعی منجر می‌شود دیگر صاحب وسایل نقلیه یا راننده آنها نباشیم؟ دگرگونی صنایع خودکار در سطح جهانی دارای مفهومی وسیع برای انتقال از وضعیت A به وضعیت B است. برخی از این مفاهیم عبارت است از تاثیر بر کمپانی‌های تولیدکننده خودرو، کمپانی‌های انرژی، کمپانی‌های بیمه، مراقبت‌های بهداشتی، تامین مالی دولت و... در کنار پدیدار شدن یک اکوسیستم جدید تحرک ارزش‌گذاری بسیاری از عوامل نیز تغییر می‌یابد.




مقدمه
در کنار صنایع خودکار جهانی توسعه‌یافته، مضمون دیگری در حال شکل‌گیری است که تکامل آتی تحرک و انتقال نام دارد. این مباحث برگرفته از همگرایی صنایعی است که در حال تغییر نیروها و گرایش‌های خود هستند.تکنولوژی‌های نوآورانه در حال تغییر روند توسعه و نحوه ساخت وسایل نقلیه هستند. قطارهای الکتریکی و پیل سوختی به سمت نیرو محرکه قوی‌تر با مصرف انرژی کمتر و انتشار کمتر آلاینده‌ها در حال حرکت هستند. همچنین مواد اولیه سبک، خودروسازان را قادر به کاهش وزن وسایل نقلیه بدون قربانی کردن امنیت مسافران می‌کند.پیشرفت‌های بیشتر مربوط به توسعه خودروهای بی‌سرنشین است. خبرها حاکی از آن است که به‌زودی خودروهای بی‌سرنشین نبض بازار را به دست خواهند گرفت. پیش از این شاهد پیشرفت سریع خودروهای مرتبط با یکدیگر بودیم. نوآوری‌هایی که تکنولوژی‌های ارتباطی و اینترنت اشیا را جهت ارائه خدماتی ارزشمند با یکدیگر ادغام می‌کند. وسایل نقلیه مجهز به کنترل الکترونیک و حسگرها که ارتباطات یک وسیله نقلیه با وسیله دیگر (V2V) و یک وسیله نقلیه با زیرساخت‌ها (V2I) را مقدور می‌سازد و می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی از مخاطرات جاده‌‌ای جلوگیری و به هنگام تصادف درخواست کمک کند. به‌زودی، خودروها نسبت به موقعیت سایر وسایل نقلیه و همچنین مخاطرات بالقوه هوشمند می‌شوند و در جهت جلوگیری از تصادف اقدام می‌کنند.به‌طور همزمان، افراد جوان، همراه با پررنگ شدن روند شهرنشینی، مجذوب مدل پویای مصرف شخصی مبتنی بر «پرداخت به ازای استفاده» به جای خرید دارایی‌های سرمایه‌ای می‌شوند که به‌صورت بنیادی مدل‌های «مصرف مبتنی بر تملک شخصی خودرو» را زیر سوال می‌برد. با احتساب تمامی این مسائل، سیستمی که برای یک قرن پایه‌ریزی شده بود، در شرف تغییری شگرف است که می‌تواند منجر به ظهور یک اکوسیستم جدید برای جابه‌جایی افراد شود.مباحثات این روزها حول این محور می‌چرخد که آیا صنایع خودکار گسترش‌یافته دارای حرکت رو به رشد به سمت اکوسیستم جابه‌جایی در آینده هستند یا این تغییرات نیازمند سرعت پیشرفت بیشتری است و شرایط دیگری را می‌طلبد. کسی میزان و حوزه عمل تغییرات در راه را نمی‌داند، اینکه آنها چه نتایجی را به دنبال خواهند داشت، یا چگونه رشد خواهند کرد. همچنان این نیروها دارای پتانسیل اصلاح ساختار صنایع موجود، مدل‌های کسب‌وکار، پویایی رقابت، ایجاد ارزش و نظریه ارزش مشتری هستند. شاید در آستانه تغییرات بسیار بزرگی هستیم که تا کنون هیچ صنعتی آن را تجربه نکرده است. 

اهمیت صنایع خودکار
اینکه چرا به فراز و نشیب‌های صنایع خودکار توجه می‌کنیم، مساله‌ای پیچیده و شگفت‌آور نیست. این امر زنجیره ارزش گسترش‌یافته‌ای است که موتور اصلی رشد اقتصادی جهانی است. در ایالات متحده آمریکا، این بخش یعنی صنایع خودکار، درآمدی معادل 5/ 11 درصد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌کنند. این بخش شامل تولید خودرو، معاملات، کمپانی‌های خدمات مالی، کمپانی‌های نفتی، خرده‌فروشان سوخت، بازار خدمات، بیمه، پارکینگ‌های خصوصی و دولتی، مالیات‌های بخش دولتی، عوارض جاده‌ها، مراقبت‌های پزشکی و... است. شرکت Deloitte، به مطالعه صنایع خودکار گسترش یافته، صرفه‌های اقتصادی وضعیت جایگزین آتی و تاثیرات بالقوه هر یک از این عوامل بر صنایع مرتبط پرداخته است. نتایج حاکی از آن بود که این تغییرات به‌صورت سیستماتیک مانند جزر و مد دریاها ایجاد می‌شوند؛ نه مانند سونامی. اکوسیستم جدید جابه‌جایی افراد، احتمالا فارغ از مرزهای جغرافیایی، جمعیت و سایر ابعاد مورد انتظار ظهور خواهد کرد و به زبان ساده خارج از ظرف زمان و مکان هستند.

دو دیدگاه واگرایانه
دو دیدگاه کاملا متفاوت در زمینه آینده حمل‌ونقل وجود دارد. تفاوت‌های اساسی حول این محور متمرکز است که آیا سیستم‌های امروزی مالکیت شخصی وسایل نقلیه‌ای که توسط یک راننده کنترل می‌شوند را حذف خواهد کرد یا اینکه سرانجام به سمت سیستم‌های بدون راننده‌ای گرایش پیدا خواهیم کرد که به‌طور برجسته‌ای دارای پویایی هستند. همچنین یک تفاوت بحرانی در مسیر پیش‌رو وجود دارد. دیدگاه موافق بر این عقیده است که سیستم‌های امروزی می‌توانند به‌صورت سازمان یافته‌ای پیشرفت کنند، به صورتی که دارایی‌های صنایع موجود و ساختارهای بنیادی آنها صدمه‌ای نبیند. دیدگاه معارض نقطه اوجی را در نظر می‌گیرد که حاکی از آینده‌ای بسیار متفاوت است و وعده منافع بالقوه اجتماعی زیادی را می‌دهد. در جوامع دارای تکنولوژی‌های پیشرفته، کمپانی‌ها در حال اجرای پروژه‌هایی جهت رسیدن به چیزی متفاوت‌تر از سیستم امروزی مالکیت خودرو هستند. بر اساس این چشم‌انداز که آن را دیدگاه معارض می‌نامیم، عصری جدید در حال ظهور است که در دسترس بودن خودروهای خودکار در سمت تقاضا مشخصه اصلی آن است. شاید در ابتدای امر این جریان کند به نظر برسد، اما به‌زودی به نقطه اوج خود خواهد رسید و سرعت تغییرات آن افزایش می‌یابد. دنیایی را تصور کنید که در آن گزاره‌های زیر برقرار است:

  وسایل نقلیه به ندرت تصادف می‌کنند. زیرا، عملکرد خودکار وسایل نقلیه دلیل اصلی تصادفات یعنی خطای انسانی را حذف می‌کند. 
  به لطف سیستم‌های راهنما و حسگرهایی که فضای کم بین وسایل نقلیه را در نظر می‌گیرند، تراکم ترافیکی دیگر وجود ندارد.
  به‌دلیل حجم و وزن کمتر خودروها، آنها متراکم‌تر و کارآتر هستند و به محیط زیست ضرر کمتری وارد می‌کنند و در نتیجه تقاضای انرژی کاهش می‌یابد.
  به لطف نرخ بالا و چشمگیر سودمندی این دارایی‌ها، قیمت سفر کردن از متوسط یک دلار به ازای هر مایل به 30 سنت به ازای هر مایل کاهش می‌یابد.
  زیرساخت‌ها در جای خود به‌کار گرفته می‌شوند، چراکه تکنولوژی خودروهای مرتبط با یکدیگر منجر به محاسبه دقیق استفاده از جاده‌ها می‌شود.
 دیگر از پارکینگ‌ها خبری نیست، زیرا با افزایش خودروهای خودکار و بی‌سرنشین نیازی به آنها ندارید.
 دیگر نیازی به قوانین ترافیکی نیست، زیرا خودروهای خودکار به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که سرعت مجاز یا هر قانون دیگری را نقض نمی‌کنند.
 سرعت تحویل کالا افزایش می‌یابد و هزینه‌ها به‌دلیل افزایش شبکه تمام اتوماتیک باربرها کاهش می‌یابد، زیرا این شبکه‌ها قادر به پوشش مسافت و زمان بیشتر با هزینه نیروی کار کمتری هستند.

با توجه به اینکه سیستم همکاری گروهی مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد به طرق مختلف و با یک قیمت واحد ثابت و همچنین یک سیستم پرداخت واحد از نقطه A به نقطه B برسند، ترابری چندوجهی یکپارچه تبدیل به هنجار و عادی تلقی می‌شود. توجه داشته باشید که بسیاری از این تکنولوژی‌ها در حال حاضر موجود هستند تا تمامی این مسائل را به واقعیت تبدیل کنند. خودروهای بی‌سرنشین گوگل در حال حاضر بیش از یک میلیون مایل سفر کرده‌اند و این کمپانی در حال آزمایش کشتی‌های خودکار است. البته ممکن است تغییرات تکنولوژیک این صنایع در مقیاس وسیع با شکست روبه‌رو شود، یا حداقل اجرای آن در موعد مقرر با مشکل مواجه شود. موافق‌ها، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در صنایع خودکار موجود انجام داده‌اند، اما تغییرات در این حوزه به کندی رخ می‌دهد و به همین دلیل است که دارای چنین جایگاهی در دنیای امروز است.کمپانی‌های خودکار بزرگ استراتژی‌هایی را اتخاذ می‌کنند که منجر به تغییر فزاینده نیروها می‌شود و در عین حال که انعطاف‌پذیری را حفظ می‌کند. توانایی و سرمایه‌گذاری مدیران این صنایع جریان پایداری از منافع را برای مشتریان به همراه دارد. به‌عنوان مثال، با وارد کردن تکنولوژی‌های خودروهای مرتبط با یکدیگر، تولیدکنندگان منافع بسیاری را به رانندگان بدون تداخل اساسی در چگونگی واکنش انسان‌ها با وسیله نقلیه مرتبط ارائه می‌دهند. سازندگان خودرو در حال تجربه و اختراع موارد جدیدی هستند و توجه ویژه‌ای به تغییرات آتی دارند. بسیاری از این موسسات با هدف کسب توسعه در تکنولوژی و تامین مالی اولیه در سیلیکون‌ولی تاسیس شده‌اند. در این زمینه مثال‌های بارزی از اندیشه‌های رو به جلو وجود دارد که می‌توان از پروژه پویایی فورد 25، BMW iVentures، مهندسی پیشرفته دملر در رانندگی هوشمند و پروژه سوپر کروز کادیلاک نام برد.به علاوه، شرکت‌های دولتی و خصوصی مانند Mcity و MI پلت‌فرمی را جهت آزمایش کارآتر و موثرتر ساختن وسایل نقلیه خودکار ایجاد کرده‌اند. این راهبرد با هنجارهای تاریخی نیز سازگار است و سازندگان خودرو می‌توانند در تکنولوژی‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند. به‌عنوان مثال، ترمزهای ضدقفل، کنترل استحکام الکترونیکی، دوربین‌های پشتیبان، در کنار خطوط پیشرفته تولید خودرو و سپس عرضه آن به بازار که با توجه به صرفه‌های ناشی از مقیاس هستند. 

چهار وضعیتی که ممکن است در آینده در کنار یکدیگر وجود داشته باشند
با توجه به نیروهای ناهمگونی که در حال شکل‌دهی چشم‌اندازهای آتی هستند، چهار وضعیت مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم که از تقاطع در روند بحرانی به وجود می‌آید.تحلیل ما تغییراتی که در دنیا رخ می‌دهد و همچنین گروه‌های مختلفی که نیازمند حالت‌های مختلف حمل‌ونقل هستند را شامل می‌شود و بیانگر وجود چهار حالت همزمان در آینده است. به عبارت دیگر، رهبران کسب‌وکار نیازمند آماده‌سازی سازمان‌شان جهت توانمندسازی عملکردشان در این چهار وضعیت هستند. در اینجا به تشریح هر یک از این وضعیت‌ها و شرایطی که ظهور احتمالی آنها را قوت می‌بخشند، می‌پردازیم.

وضعیت 1: تغییرات فزاینده
این دیدگاه تقریبا محافظه‌کارانه از آینده، وزن بسیار زیادی را به دارایی‌هایی می‌دهد که با سیستم‌های امروزی سروکار دارند. فرض می‌شود مالکان این دارایی‌ها مایل به ترک آنها یا تبدیل آنها به یک بنگاه اقتصادی با بازدهی نامعلوم نیستند. به نظر می‌رسد مالکان خصوصی با توجه به وجود مشتریانی که نوع خاصی از حریم خصوصی، انعطاف‌پذیری، امنیت و آسودگی که از مالکیت وسایل نقلیه به‌دست می‌آید را می‌پسندند، در حد نرم باقی می‌مانند. زمانی که از تکنولوژی‌های کمک‌کننده راننده صحبت می‌شود، این دیدگاه فرض می‌کند که رانندگی کاملا خودکار در آینده نزدیک در دسترس همگان قرار نخواهد گرفت.با اندکی اغماض، این وضعیت تقویت‌کننده اتکای خودروسازان بر یک مدل کسب‌وکار است که بر واحدهای فروش تاکید دارد. آنها به سرمایه‌گذاری در توسعه و معرفی خط تولید وسایل نقلیه جدید با تکنولوژی‌های پیشرفته ادامه می‌دهند و مسوولیت خود را در قبال مشتریان حفظ می‌کنند. به صورت مشابه، مدیران سایر صنایع نیز بر شیوه‌ها و ساختارهایی که برای دهه‌ها موفق بوده تکیه می‌کنند.

وضعیت 2: جهانی مملو از خودروهای مشترک
وضعیت دوم رشد پایداری را برای تشریک دسترسی به وسایل نقلیه پیش‌بینی می‌کند. در این وضعیت، مقیاس اقتصادی و رقابت فزاینده محرک خدمت‌رسانی به مرزهای جدید جغرافیایی و مشتریان خاص است. در اینجا، مسافران به سهولت انتقال نقطه به نقطه اهمیت بیشتری می‌دهند که از طریق تشریک رانندگی و ارتباط خودروها با یکدیگر به دست می‌آید، زیرا بر این باورند که از این طریق ترافیک و فضای پارک خودروها تحت کنترل آنهاست. به علاوه، این سیستم برای افراد بلندمرتبه، خانواده‌های با درآمد پایین و افراد نابالغ که گواهینامه رانندگی ندارند و به صورت کلی برای تمامی اقشار انتخاب‌هایی در نظر می‌گیرد.با تسهیم و تشریک رانندگی در این وضعیت، همان‌طور که هزینه به ازای هر مایل کاهش می‌یابد، مخصوصا برای جابه‌جایی‌های نقطه به نقطه در مقیاس کوچک به صرفه‌تر، آسان‌تر و در دسترس‌تر نیز به نظر می‌رسد. همان‌طور که جابه‌جایی تشریکی سهم بیشتری از حمل‌ونقل بومی را به دست می‌آورد، خانوارهای دارای چند وسیله نقلیه راغب به کاهش تعداد وسایل نقلیه خود می‌شوند و شاید به کلی از مالکیت آنها صرف‌نظر کنند و این به معنای کاهش تقاضا در آینده است.

وضعیت 3: انقلاب خودروهای بی‌سرنشین
وضعیت سوم جهانی را وصف می‌کند که تکنولوژی‌های خودروهای خودکار در آن در دسترس، مناسب، راحت و به صرفه است. همکاری بین انجمن‌های علمی، بخش‌های قانون‌گذار و کسب‌وکار، به پیشرفت این وضعیت در آینده شتاب می‌دهند. هم تکنولوژی و هم بنگاه‌های خودکار به سرمایه‌گذاری برای افزایش امکانات V2V و V2I ادامه می‌دهند و به‌طور همزمان، رشد تکنولوژی‌های بی‌سرنشین به همراه موفقیت آنها منجر به قبول سریع آنها خواهد شد. باید توجه داشت که در این وضعیت فرض می‌شود بسیاری از رانندگان همچنان ترجیح می‌دهند مالک وسیله نقلیه خود باشند و افراد تنها در جست‌وجوی امنیت و دیگر منافع بالقوه این تکنولوژی‌ها هستند، اما همچنان خواهان مالکیت وسیله نقلیه خود هستند. حتی ممکن است آنها روی وسایل نقلیه خود سرمایه‌گذاری کنند و آنها را به نحوی تغییر دهند که برای استفاده در موقعیت‌ها و شرایط خاص مناسب باشند. این به آ‌ن معنی است که خصوصیاتی که مالکان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آنها هستند و خودروهایشان را بر اساس آنها طراحی می‌کنند ممکن است تغییر یابد که خود به معنی وسایل نقلیه پیشرفته‌تری است که تمامی این مسائل را در خود جای دهد.

وضعیت 4: عصر جدید حاکمیت
وضعیت چهارم هم‌گرایی روند تسهیم خودروها و کنترل خودکار آنها را پیش‌بینی می‌کند. در این وضعیت، کمپانی‌ها قیمت‌های متفاوتی را برای انواع نیازها پیشنهاد می‌کنند. پیش از این، اکثر علاقه‌مندانی که این تکنولوژی‌ها را می‌پذیرفتند به نظر افراد شهری بودند که از وسایل نقلیه برای رفتن به محل کار استفاده می‌کردند، زیرا با استفاده از این تکنولوژی‌ها مسافت کاهش و زمان در دسترس آنها افزایش و سفر آنها تسریع می‌یافت. در طول زمان، همان‌طور که زیرساخت‌های هوشمند گسترش می‌یابد و مصارف رانندگان از این تکنولوژی‌ها افزایش می‌یابد، موج خودروهای خودکار مرتبط با یکدیگر نیز گسترش می‌یابد و مناطق پرجمعیت حومه شهر را نیز فرا می‌گیرد.تکنولوژی‌های ارتباطی پیشرفته با هماهنگ‌سازی تجربه جابه‌جایی نقطه به نقطه مشتریان، آنها را قادر به انتخاب محصول مورد علاقه خود در کسری از زمان می‌کند تا به صورت کارآ، ایمن و اقتصادی از نقطه A به نقطه B سفر کنند.

مترجم: آرش جمشیدنژاد
منبع: Dperess.com

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا