شام آخر خودروسازان چینی در ایران؟

شام آخر خودروسازان چینی در ایران؟

اقتصاد > صنعت - دنیای اقتصادنوشت: بخش عمده خط تولید خودروسازان بخش خصوصی را چشم‌بادامی‌ها اشغال کرده‌اند.

خودروسازان دولتی و خصوصی ایران در حالی این روزها مشغول مذاکره با شرکت‌های معتبر خارجی برای همکاری مشترک هستند که بخشی از خطوط تولیدشان را به محصولات چینی اختصاص داده‌اند و این موضوع یکی از چالش‌های آنها در آینده به‌شمار می‌رود. چینی‌ها حدودا یک دهه است که در خطوط تولید خودروسازی ایران فعالیت می‌کنند و در حال حاضر نیز کمتر از 10 درصد بازار خودرو کشور را به دست گرفته‌اند. هرچند سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو) سهم اندکی از خطوط تولید خود را در اختیار چینی‌ها قرار داده‌اند، با این حال، بخش عمده خط تولید خودروسازان بخش خصوصی را این چشم‌بادامی‌ها اشغال کرده‌اند.

این در شرایطی است که هم خودروسازان دولتی و هم خصوصی، این روزها مشغول مذاکره با خارجی‌ها برای همکاری مشترک بوده و اگر به توافق نهایی برسند، طبعا برای تولید محصولات جدید، نیاز به ایجاد ظرفیت دارند. با این حساب، چه خودروسازان دولتی و چه بخش خصوصی، هر دو مجبورند به سمت ظرفیت‌سازی برای پذیرایی از محصولات جدید بروند و در این شرایط، به‌نظر می‌رسد چینی‌ها گزینه اول (برای خروج از خطوط تولید) باشند.

این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، برای خروج چینی‌ها از خطوط تولید، دو راه وجود دارد؛ یکی فسخ قرارداد و دیگری حذف به واسطه بازار. کارشناسان بر این باورند که راه اول، سختی‌های خاص خود را داشته و چون کار به شکایت و دادگاه می‌کشد، حصول نتیجه سال‌ها به طول خواهد انجامید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا