امواج‌ مخابراتی کنترل می‌شود

امواج‌ مخابراتی کنترل می‌شود

اقتصاد > صنعت - فرصت امروزنوشت:سال‌ها است که موضوع کنترل تشعشعات غیر‌استاندارد مطرح شده و نهادهای مختلف اعم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت رسیدگی به پرتوهای مضر را عهده‌دار شده‌اند.

البته هنوز بر سر خطرناک بودن این تشعشعات درکشور، اختلافات بسیاری است. از سویی کارشناسان و پزشکان هر از چندگاهی تشعشعات غیر‌استاندارد را سرطان‌زا و مضر برای سلامت انسان به‌ویژه افراد کم سن و سال عنوان می‌کنند و نسبت به افزایش مراکز پخش‌کننده این پرتوها هشدار می‌دهند و از سوی دیگر، مسئولان این ادعاها را غیر‌منطقی می‌دانند و معتقدند هنوز آسیب این تشعشعات از نظر علمی ثابت نشده است.

با این حال این معضل طی دو سال گذشته از سوی مسئولان با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. به گفته مسئولان، درحال حاضر کمیته‌ای با چند عضو از وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات و سازمان محیط زیست تشکل شده که وظیفه نظارت بر تشعشعات غیر‌استاندارد را برعهده دارد. البته آن‌طور که از لحن مسئولان مشخص است، این کمیته تنها بر تشعشعات متصاعد شده از مراکز مجاز مثل دکل‌های مخابراتی نظارت خواهند داشت و تشعشعاتی که گفته می‌شود معلوم نیست از چه منابعی پخش می‌شوند، در دستورکار این کمیته نیست. 

اما دیروز معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های ثابت اندازه‌گیری تشعشعات غیریون‌ساز تا ۱۸ گیگاهرتز در شهر تهران خبر داد. غلامرضا داداش‌زاده گفت: با راه‌اندازی این ایستگاه‌ها در ۷۰نقطه از مناطق حساس بیست‌‌ودوگانه شهر تهران که بیمارستان‌ها، مدارس و آسایشگاه‌های سالمندان را شامل می‌شود، تشعشعات پرتوهای رادیویی و مایکروویو در نقاط مختلف شهر تهران به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای هفته از سوی رگولاتوری پایش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات ثبت شده در فرآیند پایش با استاندارد ملی میزان تشعشعات انطباق داده می‌شود، افزود: درصورت عدم رعایت استانداردهای مربوط به این حوزه، با اپراتور متخلف مطابق قوانین و مقررات برخورد می‌شود. داداش‌زاده تصریح کرد: نظارت بر رعایت ایمنی تشعشعات غیر‌یون‌ساز در قالب پایش از طریق ایستگاه‌های اندازه‌گیری تشعشعات همزمان با اندازه‌گیری‌های ادواری و تصادفی میزان تشعشعات دکل‌ها و آنتن‌های اپراتورها انجام می‌شود.

فرشاد باقری‌اصل، کارشناس شبکه‌های GSM در پاسخ به این سوال که چرا ایستگاه‌های اندازه‌گیری تشعشعات تنها در شهر تهران نصب می‌شوند؟ گفت: مسلما شهر تهران با ازدحام جمعیت و وسعتی که دارد بیشترین تشعشعات را نیز دارد و به همین علت است که مسئولان، پایتخت را به این ایستگاه‌ها مجهز می‌کنند. وی افزود: البته گمان می‌رود نصب ایستگاه‌های اندازه‌گیری، از تهران شروع شود و سایر شهر‌ها نیز در آینده به این ایستگاه‌ها مجهز خواهند شد.

باقری‌اصل درباره پرتو‌های غیر‌یون‌ساز اظهار کرد: یون‌ساز‌ها پرتوهایی هستند که ناشی از تشعشعات هسته‌ای هستند و غیر‌یون‌ساز‌ها پرتوهایی مثل امواج‌ مخابراتی. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همه امواج غیر‌استاندارد آسیب‌های جبران ناپذیری را بر بدن وارد خواهند کرد، گفت: همه امواج مغناطیسی برای بدن جانداران مضر است و این مسئله می‌تواند در طولانی مدت تأثیرات جبران‌ناپذیری را روی سلامت انسان و حتی حیوانات بگذارد. وی افزود: اگر تشعشعات غیر‌استاندارد باشند، بیشترین تأثیر روی کودکان خواهد بود و در مراحل اولیه روی اضطراب، یادگیری و روحیه آنها اثرگذار است.

باقری‌اصل اظهار کرد: به همین دلیل کارشناسان بر این باورند که کودکان زیر دو سال نباید طرف تلفن‌ها همراه بروند، چون در این صورت قدرت امواج چند برابر می‌شود و به مراتب تأثیر مخرب‌تری روی بدن خواهد داشت. وی افزود: زمانی كه تلفن همراه روشن است اما با آن مكالمه نمی‌شود، تلفن هر 10 یا 15 دقیقه در یك لحظه كوتاه به شبكه وصل می‌شود و اطلاعات را از شبکه اپراتور می‌گیرد. در این زمان فرستنده گوشی خاموش و گیرنده روشن است و گوشی تنها گوش می‌دهد، پس خطری ایجاد نمی‌كند.

این استاد دانشگاه درباره اینكه فواصل ایمنی از ایستگاه برای پرتوگیری مجاز چقدر است، گفت: با توجه به اینكه قدرت فرستنده‌ها كمتر از 100 وات است، فاصله دو تا سه متری از ایستگاه به‌عنوان فاصله مجاز پرتوگیری كفایت‌ می‌كند و بهتر است شهروندان این فاصله را با آنتن رعایت كنند و بیشتر از این میزان به آنتن‌ها نزدیك نشوند. وی ادامه داد: در مواقعی كه آنتن‌ها در خیابان قرار دارند، در اغلب موارد حریم آنتن با محفظه‌ توری فلزی محفوظ شده است كه به این طریق امكان نزدیك شدن به محدوده غیر‌مجاز برای شهروندان وجود ندارد. باقری اصل افزود: همچنین در فضای باز فاصله آنتن از پای دكل حدود 20 متر است كه در این حالت عبور از حریم سه متری دیگر خطری برای شهروندان ندارد. 

این کارشناس در پاسخ به این ســوال كه با توجه به مــوارد گفتـــه شــده، آیا نصــب آنتـن روی پشـــت‌بام ساخــــتمان خطری را متوجه ساكنان ساختمان و ساكنان ساختمان‌های اطراف می‌كند، گفت: با توجه به اینكه آنتن‌ها معمولا روی یك دكل سه یا چهار متری نصب می‌شوند، فاصله مجاز دو تا سه متری از ایستگاه هنگام نصب آنتن رعایت می‌شود. وی افزود: همچنین ساكنان آخرین طبقه ساختمان و منزل زیر آنتن نیز اگر آنتن‌ها روی دكل دارای ارتفاع نصب ‌شده باشند، فاصله‌شان با آنتن از فاصله مجاز دو تا سه متری بیشتر خواهد بود و بنابراین خطری برای ساكنان ندارد.

وی افزود: همچنین اگر آنتن روی پشت‌بام به دلیل ارتفاع زیاد ساختمان، روی دكل دارای ارتفاع نصب نشده باشد، معمولا اطراف آنتن محوطه‌ای توری فلزی كشیده می‌شود و با این روش مانع از ورود احتمالی ساكنان به شعاع دو تا سه متری آنتن می‌شوند، بنابراین در این صورت نیز اگر ساكنان به محدوده ایمنی تجاوز نكنند، خطری را متوجه ساكنان نمی‌كند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا