برای نخستین بار در پروژه فاضلاب؛

منهول های پیش ساخته بتن پلیمر در طرح فاضلاب تهران اجرا شد

منهول های پیش ساخته بتن پلیمر در طرح فاضلاب تهران اجرا شد

تهران- ایرنا- مدیر امور نظارت بر اجرای خطوط انتقال شرکت فاضلاب تهران اعلام کرد: استفاده از منهول های پیش ساخته بتن پلیمر در طرح فاضلاب تهران به دلیل افزایش سرعت کار در مراحل تولید و نصب، تحولی در اجرای این طرح ایجاد خواهد کرد.

منهول (Manhole) به معنای 'آدم رو ' نوعی از اتصالات است که برای وصل کردن چند شبکه و خط 'راه رو' به هم مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم فاضلاب برای اتصال چند خط لوله فاضلاب به یکدیگر و هدایت به یک مسیر از منهول استفاده می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، طرح فاضلاب تهران از سال 1374 در گستره ای به مساحت 70 هزار هکتار در مناطق 22 گانه تهران و برای بهره گیری 11 میلیون نفر از جمعیت این شهر آغاز شد.
این طرح بر پایه اولویت های کارشناسی شده تهران (همچون وضع بستر زمین شناسی- توپوگرافی) به پنج مرحله عملیاتی تقسیم شده است و بیش از 9 هزار کیلومتر شبکه جمع آوری، خط اصلی و تونل فاضلاب رو ساخته خواهد شد.
این طرح بر اساس برآورد سال 1394 با اعتباری افزون بر 200 هزار میلیارد ریال در دست اجراست و پیش بینی می شود با پایان آن نزدیک به 900 هزار انشعاب به مشترکان واگذار شود.
تا امروز 6 واحد از هشت واحد تصفیه خانه جنوب تهران که جمعیتی معادل سه میلیون و 150 هزار نفر را در شهر تهران تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار می دهد، بهره برداری شده است.
مسعودرضا ثامنی در این باره به ایرنا گفت: دو بخش عملیات حفاری و لوله گذاری، بخش اجرا و ساخت آدم روها در اجرای پروژه فاضلاب تهران تعریف شده است.
به گفته این مقام مسئول، عملیات ساخت آدم روها و منهول سازی بویژه در بخش خطوط اصلی ( از نظر بالا بودن قطر خطوط و عمق زیاد) زمانبر بوده و هزینه زیادی دارد و شرکت فاضلاب تهران با استفاده از منهول های پیش ساخته سعی در تسریع این فرآیند دارد.
وی درباره ویژگی های منهول های پیش ساخته بتن پلیمر در مراحل اجرا و ساخت آدم روها، اظهار داشت: ترکیبات رزین، سیلیس و شن و ماسه در تولید این منهول ها استفاده شده و بر این اساس، یک محصول همگن بوده و در برابر خوردگی و سایش مقاوم است.
ثامنی خاطر نشان کرد: منهول های پیش ساخته بتن پلیمر از محصولات به روز دنیا در صنعت فاضلاب بوده و با تلاش مهندسان داخلی، این پروژه برای نخستین بار در سطح گسترده در طرح فاضلاب تهران عملیاتی شده است.
وی گفت: مدت زمان مورد نیاز برای آماده سازی منهول های پیش ساخته بتن معمولی به کار گرفته در دهه 1380 حداقل 28 روز بود و نه تنها جنس آنها همگن نبود بلکه در برابر خوردگی نیز مقاوم نبودند. منهول های بتن پلیمری در مدت 24 ساعت قابلیت حمل و نصب را دارا هستند و با مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش کیفیت بهتری دارند.
مدیر امور نظارت بر اجرای خطوط انتقال شرکت فاضلاب تهران درباره موارد بکارگیری این فناوری افزود: امکان بکارگیری این فناوری در خطوطی که مسیر «دراپ» یا ریزش نداشته باشد و منهول ها با شیب ثابت باشد، وجود دارد.
وی یادآور شد: بطور نمونه پروژه خط انتقال فاضلاب خیابان 15 خرداد به دلیل حساسیت مسیر، نصب، اجرا و بهره برداری ، با استفاده از چهار دستگاه منهول پیش ساخته در مدت یک هفته از محل تولید، اجرایی شد.
ثامنی خاطرنشان کرد: این موضوع می تواند تحولی در طرح فاضلاب تهران از نظر تسریع در عملیات ساخت منهول ها ایجاد کند و یکی از مشکلات و دغدغه های طرح را به شدت کاهش دهد.
ماه گذشته، طرح فاضلاب تهران به عنوان یکی از 15 پروژه برتر جهان در سال 2016 میلادی (میان طرح های برتر کشورهای مختلف مانند آمریکا، انگلیس، کانادا، چین، استرالیا و...) انتخاب و جایزه جهانی انرژی (World Award) را از آنِ خود کرد.
بنیاد جهانی انرژی (Energy Globe Foundation) بزرگ ترین مرجع ارزیابی و حمایت‏کننده از طرح‏های محیط زیستی بویژه انرژی در جهان است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا