یک اقتصاددان پیشنهاد داد

اضافه شدن شاغلان پاره وقت به جمع بیکاران

اضافه شدن شاغلان پاره وقت به جمع بیکاران

یک اقتصاددان بالا رفتن سهم بخش خدمات در اقتصاد کشور را به زیان بخش‌های صنعت و کشاورزی دانست و گفت: شاغلان پاره‌وقت را هم باید به شمار بیکاران اضافه کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر معضل بیکاران با اشتغال ناقص هم مواجه هستیم و عده بسیاری از مردم به دلیل نداشتن شغل تمام وقت جزو بیکاران هستند.

وی با اشاره به سهم بیکاری در کشور گفت: هم اکنون سهم بخش خدمات به شدت افزایش یافته است و این امر به زیان بخش‌های کشاورزی و صنعت است زیرا این حوزه‌ها مولد شغل هستند.

به اعتقاد راغفر هر زمان درآمدهای نفتی بیشتری نصیب کشور شده بخش خدمات به همان نسبت گسترش یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا متذکر شد: توجه به سرمایه گذاری‌های مالی و تجاری از جمله موانع رشد و توسعه اقتصاد به شمار می‌رود در حالی که این سرمایه‌ها بسیار پرسود هستند.

راغفر با اشاره به سرمایه گذاری 35 درصدی در تولید ناخالص داخلی تصریح کرد: دولت در شرایط فعلی که رکود بر اقتصاد حاکم شده نمی تواند تغییری در نرخ مالیاتها ایجاد کند و آن را بالا ببرد چون افزایش آن تاثیر منفی و نامطلوبی بر اقتصاد وارد می کند.

به گفته وی رشد اقتصادی در کشور می تواند محقق شود ولی تحقق آن الزاما به معنای افزایش اشتغال نیست و مصداق آن سرمایه‌گذاری بر طرح‌های نفتی و خودروسازی کشور بود که علیرغم ایجاد رشد اقتصادی منجر به ایجاد شغل نشد.

این استاد دانشگاه که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، به نقش تاثیرگذار مجلس در توسعه اقتصاد اشاره و اظهار کرد: مجلس می‌تواند نقش تعیین کننده ای در بهبود وضع اقتصاد کشور داشته باشد ولی متاسفانه این نقش را به ویژه در سالهای اخیر به خوبی ایفا نکرده است.

وی ابراز عقیده کرد: متاسفانه بیشتر جهت گیری‌ها در مجلس سیاسی بوده و با توجه به مشکلاتی که به این دولت به ارث رسیده پیام‌هایی که از مجلس بیرون می آید مثبت نیست لذا انتظاراتی که به ویژه در چند دوره اخیر مجلس می رفت رضایت بخش نبوده است.

به گفته این اقتصاددان، عمده توجه دولتها در ایران و برداشت آنها از توسعه به فعالیتهای عمرانی محدود شده و تصور بر این بوده که هر جا کارخانه فولاد یا ذوب آهن یا پتروشیمی احداث شود به منزله توسعه است در حالی که در بسیاری موارد ظرفیتهای بزرگی در استانها نهفته که شناسایی نشده است.

وی گفت: در استان خراسان رضوی 7 کارخانه ذوب آهن در شعاع یکصد متری احداث شده اند که با ظرفیت‌های 20 تا 25 درصد کار می کنند ولی به دلیل فشار نمایندگان مجلس برای احداث این طرح‌ها، منابع ملی وسط کویرهای بدون آب دفن شده است.

راغفر همچنین استان کردستان را مثال زد و گفت: بیشترین ظرفیت این استان کشاورزی و دامداری است ولی نصب و استقرار چهار واحد تولید ذوب آهن با ظرفیت 500 هزار تن برای آن برنامه‌ریزی شده در حالی که در شرایط کنونی احداث واحدهای ذوب آهن کمتر از 10 میلیون تن مقرون به صرفه و اقتصادی نیست و به نظر می رسد که اشتباهات مکرر سیاسی موجب بروز چنین خطاهایی شده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در پایان از مهاجرت سالانه یکصد هزار نفر به خارج کشور خبر داد و گفت: هم اکنون علاوه بر معضل بیکاران فعلی با دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهها نیز مواجه هستیم که سالی یک میلیون نفر به شمار بیکاران کشور می افزاید بر این اساس باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا