معاون سازمان توسعه تجارت به ایسنا اعلام کرد

سال آینده کالایی با تعرفه بیش از 55 درصد وارد نمی‌شود

سال آینده کالایی با تعرفه بیش از 55 درصد وارد نمی‌شود

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از کاهش طبقات تعرفه‌ای از 10 به هشت طبقه، سقف تعرفه‌ کالاهای وارداتی بالاتر از 55 درصد نخواهد بود.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن تایید سقف 55 درصدی تعرفه‌ واردات کالا در سال آینده اظهار کرد: کاهش سقف تعرفه‌ها به 55 درصد به این معنی نیست که هیچ کالایی بالاتر از این تعرفه وارد نخواهد شد، بلکه ابزارهای دیگری مانند مالیات و عوارض، محدودیت‌هایی را برای برخی کالاهای مصرفی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: کاهش سقف تعرفه‌ها و طبقات تعرفه‌ای و مذاکرات بین‌المللی به عنوان یک امتیاز محسوب می‌شود که می‌توانیم در این مذاکرات از آنها استفاده کنیم و در عین حال با استفاده از ابزارهای محدودکننده نگاه سختگیرانه‌تری را به واردات کالاهای مصرفی و برخی کالاها که مشابه داخلی دارند، داشته باشیم.

مودودی با اشاره به اینکه بالا بودن تعرفه‌ها با بالا بودن میزان قاچاق نسبت مستقیم دارد، گفت: نکته مهم این است که باید دیر یا زود به سازمان تجارت جهانی(WTO) ملحق شویم، چراکه ما جزو معدود کشورهای بزرگی هستیم که هنوز به سازمان تجارت جهانی نپیوسته‌ایم و این پیوند مستلزم این است که تعرفه‌های خود را به سمت استانداردهای بین‌المللی ببریم و در نظر داشته باشیم که هرچه تعرفه‌ها بالاتر باشد جذابیت قاچاق کالا هم بالاتر خواهد بود.

معاون سازمان توسعه تجارت درخصوص قاچاق محصولات کشاورزی اظهار کرد: از نظر قانونی سازمان توسعه تجارت اجازه ندارد به جز با ابزار تعرفه هیچ محدودیتی برای واردات هیچ محصولی قائل شود به جز مواردی که به لحاظ شرعی ایراد داشته باشد یا از کشور فلسطین اشغالی وارد شود اما در این میان محصولات کشاورزی استثناست؛ به طوری که برای حمایت از کشاورزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متصدی واردات و صادرات این محصولات می‌تواند حتی برای واردات برخی محصولات ممنوعیت اعلام کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا