انتقاد از برنامه دولت برای بنزین 1500 تومانی

انتقاد از برنامه دولت برای بنزین 1500 تومانی

مجلس «وکیل‌الدوله» کشور را در شرایط رکود نگه می‌دارد و هیچ‌وقت از دولت نمی‌پرسد چرا واردات در این دولت بیش از 92 درصد افزایش یافته ...

مجلس «وکیل‌الدوله» کشور را در شرایط رکود نگه می‌دارد و هیچ‌وقت از دولت نمی‌پرسد چرا واردات در این دولت بیش از 92 درصد افزایش یافته است؟ در این شرایط است که مردم به‌عنوان اصلی‌ترین پرسش خود در آستانه انتخابات مجلس دهم، می‌پرسند چرا تصمیمات مجلس رنگ اجرایی به خود نمی‌گیرد؟ مهرداد بذرپاش، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این مقدمه در نشست خبری خود در خبرگزاری فارس، مجلس را دارای 2 شأن قانونگذاری و نظارت دانست و به صراحت گفت نمره مجلس نهم در عرصه قانونگذاری قابل قبول و در نظارت غیرقابل قبول است.

وی با تصریح اینکه از شأن نظارتی مجلس در این دوره بخوبی بهره گرفته نشد، افزود: جا دارد در دوره آتی مجلس، نظام نظارتی مطلوب‌تری بر دستگاه‌های مختلف از سوی مجلس اعمال شود که برای این منظور نیازمند تشکیل مجلسی مطلوب ملت هستیم.  بذرپاش با بیان اینکه هر فهرست انتخاباتی، مخالفان و موافقانی خواهد داشت، اضافه کرد: اما اجماع عمومی بر این است که مجلسی که خود را وامدار دولت بداند و ابزار دست آن باشد، نمی‌تواند انتظارات مردم برای نظارت صحیح در دستگاه‌های دولتی و نقد عملکرد دولت را برآورده کند. وی خاطرنشان کرد: مجلس وکیل‌الدوله به پولی شدن مدارس دولتی رأی می‌دهد، یارانه را مصیبت عظما دانسته و در قطع آن با دولت همکاری می‌کند، هیچگونه پرسشی از دولت به خاطر عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق که کشور را فلج کرده و عامل رکود است، نمی‌کند و هرگز از دولت نمی‌پرسد چرا واردات در این دولت بیش از 92 درصد افزایش یافته است؟

دولت «رکود» و دولت «کارفرمایان»

کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه با تصریح اینکه غیر از دولت «رکود» می‌توان نام دولت «کارفرمایان» را نیز روی این دولت گذاشت، چراکه مدیران آن هم ید طولایی در بخش خصوصی دارند و هم کارفرمایان خوبی برای چینی‌ها هستند، ادامه داد: تاریخ از رشد اشتغال در چین به واسطه افزایش واردات ایران از این کشور نخواهد گذشت پس ما مجلسی می‌خواهیم که در برابر این میزان واردات و قاچاق فریاد بزند.  بذرپاش در ادامه با اشاره به اینکه دولت میزان تورم را 9 درصد اعلام می‌کند و به واسطه 12 درصد افزایش حقوق کارکنان یعنی 3 درصد بیش از تورم بر سر آنان منت می‌گذارد، گفت: در این صورت حتما باید نام فهرست مورد حمایت دولت «گام دوم» باشد؛ یعنی گام دوم برای به محاق بردن معیشت مردم. وی از افزایش 50 درصدی حقوق مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و افزایش 300 درصدی حقوق مدیران ارشد دولت سخن گفت و افزود: در این میان به واسطه افزایش 3 درصدی حقوق کارمندان بر سر آنان منت می‌گذاریم؛ شاید منظور دیگرشان از «گام دوم» یک قدم دیگر تا رساندن حقوق وزرا به 100 میلیون تومان است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره فسادها و اقدامات شبهه‌دار مالی بعضی دولتمردان گفت: پیشنهاد می‌دهم صدا و سیما از زندگی شخصی روحانیت ضدانگلیسی و آخوندهای انگلیسی فیلم بگیرد و نشان دهد چه کسانی بیشترین نفع را چه در زمان تحریم و چه در مقطع پساتحریم برده‌اند؟ وی اعلام کرد در صورت ورود دوباره به مجلس از نهادهای نظارتی خواهد خواست تعداد نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی را که از سوی وابستگان دولتمردان کنونی دریافت شده است اعلام کنند. بذرپاش تأکید کرد: در شرایطی که واگن‌سازی پارس روزانه در حال تعدیل نیرو است خرید واگن از خارج از کشور به چه معناست؟ وی افزود: «گام دوم» بگوید راجع به معوقات بازنشستگان چه نظری دارد؟ با پیشنهاد آقای زنگنه درباره افزایش قیمت بنزین به لیتری 1500 تومان موافق است یا نه؟ در حالی که اکنون قیمت نفت بشکه‌ای 30 دلار شده است. عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اقدام ضروری و عاجل مجلس بعد را روشن کردن چراغ در تاریکخانه قراردادهای محرمانه بیان کرد و گفت: اگر این قراردادهای محرمانه به نفع کشور بوده چرا از انتشار آن ابا داریم؟ وی علت محرمانه ماندن برخی قراردادهای دولت یازدهم را فاجعه‌بار بودن بندهای آن خواند و اظهار داشت: رویه اینگونه قراردادها چنین است که تا دقیقه 90 هیچ اطلاعاتی از آن اعلام نمی‌کنند و یک مرتبه و در لحظه آخر آن را منتشر می‌کنند که چیزی همانند کرسنت از آب درمی‌آید و اگر ایرادی در آن باشد دادگاه‌های ایران نمی‌توانند به آن رسیدگی کنند و معلوم نیست ما چگونه بتوانیم در یک دادگاه بین‌المللی احقاق حق کنیم.


بیکاری 200 هزار نفر در 2 سال

بذرپاش ائتلاف مقابل اصولگرایی را برای ورود به مجلس، تشکیل یافته از آخوند انگلیسی تا باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که مورد حمایت همه شبکه‌های بیگانه است برشمرد و گفت: روزانه و در 2 سال اخیر 200 نفر از کار بیکار شده‌اند. وی با اشاره به اینکه گام دوم‌سازان مدت‌هاست مردم را با دوقطبی‌های کاذب سرگرم کرده‌اند، اضافه کرد: هنر آنها در تولید دوقطبی‌های کاذبی است که نه به درد دنیا و نه به درد آخرت مردم می‌‌خورد و فقط می‌خواهند از این طریق، کسی از اصل حقیقت پرسش نکند و آن را مخفی نگه دارند. عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با یادآوری جمله امام راحل در هشدار به کسانی که دشمن از آنها تعریف می‌کند، گفت: گویا امام ما با امام آنها تفاوت دارد، چرا که امام ما سخنانی می‌گفت که آنها حتی جرأت تکرار یک جمله‌اش را هم ندارند ولی در ضمن ادعای خط امامی بودن هم دارند.

افزایش 500 هزار میلیارد تومانی نقدینگی

بذرپاش با استناد به گفته‌های مقامات دولتی که نرخ تورم را 15 درصد اعلام کرده‌اند، گفت: با این حساب نباید نرخ سود تسهیلات 28 درصد باشد همچنان که نرخ سود سپرده هم نباید 21 درصد باشد، چراکه وقتی نرخ سود سپرده بالاست، انگیزه بخش خصوصی برای تولید و فعالیت نمی‌ماند و وقتی نرخ سود تسهیلات بالاست نیز دیگر تولید به صرفه نیست. وی از افزایش میزان نقدینگی در دولت جدید به میزان 500 هزار میلیارد تومان سخن گفت و تصریح کرد: طبق اعلام بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور هم‌اکنون 950 هزار میلیارد تومان است که این نقدینگی اول در خانه‌های مردم تبدیل به سکه و دلار شده و دوم حجم انبوهی از آنها در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده و بانک‌ها به وسیله آن واسطه‌گری سوداگرایانه انجام می‌دهند. وی تزریق 10 درصد میزان نقدینگی موجود در کشور یعنی 95 هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های صنعتی را موجب افزایش 20 درصدی ظرفیت تولید در کشور عنوان کرد و افزود: این یعنی ایجاد یک میلیون شغل در کشور. وی با بیان اینکه رویکرد اصلی ائتلاف اصولگرایان، تصویب قوانینی برای نظارت و پیگیری مصوبات جهت خروج از رکود است که یکی از رویکردهای این مسیر کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات است، گفت: اگرچه مجالس هیچگاه به نرخ سود تسهیلات بانکی ورود نمی‌کردند اما به نظر ما مجلس آینده باید به این موضوع ورود کند، زیرا پیوستگی میان بانک‌ها و دولت یعنی سایه‌ای که بانک‌ها روی دولت انداخته‌اند و عضویت دولتمردان در هیأت مدیره‌های بانک‌ها مانع تصمیمات شجاعانه دولت درباره نرخ سود تسهیلات و سپرده می‌شود. وی افزود: الان تورم نقطه به نقطه تک رقمی شده است پس چرا هیچ تلاشی برای کاهش یک درصدی نرخ سود صورت نمی‌گیرد؟ اینها نشان می‌دهد مجلس باید ورود مستقیم‌تری به موضوع تعیین نرخ سود داشته باشد.


ابزار تعرفه‌ای برای واردات بیشتر

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره کنترل واردات از طریق اعمال تعرفه گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد با هم میزان تعرفه را تعیین می‌کنند؛ بعد که می‌پرسیم چرا؟ می‌گویند قانون اجازه داده است که هر محصولی وارد کشور شود. پس سیاستمداران چگونه باید از تولید حمایت کنند؟ بذرپاش تأکید کرد: ما باید بازار ارزان‌تر را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهیم در حالی که اکنون بازار به ثمن بخس در اختیار محصولات خارجی است. وی از لزوم تغییرات در کمیسیون
تعیین‌کننده تعرفه واردات کالا سخن گفت و در ادامه بیان داشت: برای مبارزه با قاچاق کالا به کشور باید موضوع ردیابی کالا که در گذشته به وسیله ایران‌کد و طرح شبنم پیگیری می‌شد، انجام گیرد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت مبارزه با قاچاق کالا از راه انسداد مرزها و ردیابی و کددار کردن کالاها، اظهار داشت: اکنون مشتری در فروشگاه تفاوت بین کالای وارد شده از مبادی رسمی با کالای قاچاق را متوجه نمی‌شود، مگر در صورتی که کالا کددار شده باشد اما وزیر صنعت اعلام کرد ایران‌کد طرح خوبی نیست و آن را حذف کردند که منجر به افزایش ناگهانی حجم قاچاق به کشور شد. وی با اشاره به ورود کالاهای قاچاق از طریق کانتینر، لنج و مسیرهای دیگر تصریح کرد طرح کددار کردن کالا باید دوباره اجرا شود.


کشاورزی هراسی دولتی‌ها

عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش‌هایی از سخنان خود خاطرنشان کرد متأسفانه بتازگی سیاستی به نام «کشاورزی هراسی» در پی گرفته شده و مسؤولان در صحبت‌هایشان هم کشاورز، هم سرمایه‌دار، هم عوامل تولید و هم بانک‌ها را می‌ترسانند که اگر در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند، زیان خواهند کرد. وی نتیجه این سیاست را ترسیم تصویری نامعلوم از آینده بخش کشاورزی برای کشور برشمرد در حالی‌که طبق گفته کارشناسان بخش کشاورزی با همین منابع آبی موجود می‌توان 80 درصد محصولات کشاورزی را در داخل تولید کرد.  بذرپاش وارد شدن بیش از 50 درصد محصولات کشاورزی از خارج از کشور را مایه خجالت خواند. وی درباره واردات بی‌رویه پوشاک به کشور که موجب ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی شده و نیز خرید هواپیما از خارج و نسبت آن با بحث اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: من بشدت به کارسازان قراردادهای اینچنینی بلندمدت بدبین هستم.  بذرپاش اضافه کرد: من به آقای فابیوس که چند بار توافق برجام را به تأخیر انداخت، مشکوکم که مبادا در ازای برجام این هواپیماها را به ما فروخته باشند. به هر حال در این شرایط ارزی که باید اموال بلوکه صرف تولید داخلی شود، بهتر بود از صرف آن برای خرید هواپیما خودداری می‌شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا