گزارش روز؛

حرکت فعالان بازار به سمت گروه های پالایشگاهی و پتروشیمی

حرکت فعالان بازار به سمت گروه های پالایشگاهی و پتروشیمی

گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی بعد از شروعی منفی، اکثرا با افزایش تقاضا مواجه شدند و در نهایت مثبت به کار خود پایان دادند.


فشار فروش در اکثر گروه ها و نمادها محسوس بود که در این بین گروه های خودرویی و زیر مجموعه ها(لیزینگی و قطعه سازان) و بانکی(سرمایه گذاری) و بیمه ای از فشار فروش به مراتب بالاتری برخوردار بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، در اواخر بازار و منفی شدن نماد خساپا بعد از فروش بلوک اول (بلوک 1 میلیارد سهمی خساپا در قیمت 3500 ریال متعلق به سرمایه گذاری رنا) و عرضه بلوک دوم (متعلق به سرمایه گذاری ملی ایران)  شاهد افزایش فشار ها و افت و صف فروش اکثر گروه ها و نمادهای پیشروی روزهای گذشته بودیم. در گروه لیزینگی نماد ولساپا بعد از جمع آوری مکرر صف فروش مجددا صف فروش شد و نماد وایران با افت حدود 6 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. در اواخر بازار حدود۷۲۰ میلیون سهم حق تقدم استفاده نشده ایران خودرو برای به مدت یک هفته عرضه شد که حدود 50 میلیون سهم آن به فروش رفت. در گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل تنها نمادهای خپویش، خموتور و خمحورمثبت به کار خود پایان دادند و سایرنمادهای منفی دنبال شدند. قائم مقام مدیرعامل سایپا درباره اصلاحات اعلامی ۷ زیرمجموعه، زمان کاهش سرمایه، مذاکره با متقاضیان خارجی، کیفیت سود اعلامی در آینده و عرضه بلوک ۶ درصدی توضیح و از برنامه افزایش سرمایه این غول خودروساز در اسفند ماه از محل تجدید ارزیابی سرمایه گذاری ها خبر داد.

گروه بیمه ای بعد از شروعی متعادل و مثبت، اکثرا منفی شدند گروه بانکی و سرمایه گذاری نیز که اکثرا منفی دنبال شدند که در اواسط بازار با اعمال فشار فروش و منفی شدن نماد خساپا، اکثرا با صف فروش به کار خود پایان دادند و تنها نمادهای ونیرو، وصنا، دانا و اتکای مثبت دنبال شدند. بانک کار آفرین سود هر سهم خود را برای سال 1394 بدون تغییر 263 ریال اعلام و سود سال 1395 را 374 ریال اعلام نمود. سهم بانک از درآمد مشاع 32درصد افزایش و سود خالص 42درصد افزایش داشته است و متوقف شد. شرکت سرمایه گذاری بهمن مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه از مبلغ 2420 میلیارد ریال به مبلغ 2750 میلیارد ریال (معادل 13.6%) از محل مطالبات و آورده نقدی برای جبران مشارکت انجام شده در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر را منتشر کرد. لاگارد در سمت مدیرکل صندوق بین المللی پول ابقا شد. صندوق بین المللی پول مدت ریاست کریستین لاگارد را برای پنج سال دیگر تمدید کرد.

گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی بعد از شروعی منفی، اکثرا با افزایش تقاضا مواجه شدند و در نهایت مثبت به کار خود پایان دادند که در این بین دادوستدهای نمادهای شکلر، شپنا، شبندر، شتران، شاوان، شفارس، پترول، شپلی، شپدیس، جم و پارسان نمایان تر بود همچنین جهش نماد ونفت از صف فروش تا صف خرید در حالی که اکثر هم گروهی ها صف خرید و مثبت بودند نیز قابل تامل بود. نمادهای پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون متعادل و منفی و نماد شتوکا با رشد حدود 3.5 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفتند همچنین نماد سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شد. شرکت نفت پارس مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه از مبلغ 750 میلیارد ریال به مبلغ 1000 میلیارد ریال (معادل 33.3 درصد) از محل سود انباشته منتشر شد.

نماد ذوب آهن با توجه به انتشار خبر افزایش سرمایه صف خرید شد اما سایر نمادهای گروه های فلزی و معدنی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند که در این بین معاملات پرحجم و مثبت نمادهای کیمیا، فسرب و هرمز چشم نوازی می نمود. شرکت فولاد خوزستان تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر افزایش سرمایه از مبلغ 8000 میلیارد ریال به مبلغ 14472 میلیارد ریال (معادل 81 درصد) 95  درصد از محل مطالبات و آورده نقدی 5 درصد از محل سود انباشته را منتشر نمود. افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت نخواهد رسید لذا به دارندگان حق تقدم سودی تعلق نمیگیرد. با توجه به اخذ مجوز مرحله دوم افزایش سرمایه به مبلغ 900 میلیارد ریال به موضوع ایجاد خط گندله سازی با ظرفیت 920 هزار تن در استان کردستان، با توجه به پیش بینی صورت گرفته شرکت سرمایه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور ظرف دوسال از تاریخ مجمع فوق العاده مورخ 31/04/1393 نسبت به ثبت مرحله دوم افزایش سرمایه خود اقدام خواهد نمود شایان ذکر است که افزایش سرمایه این شرکت تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی عملکرد سال 1394 ثبت نخواهد شد و آخرین پیش بینی سال 94 که بر مبنای سرمایه ثبت شده ی شرکت است، مورد تایید است.

 همچنین شرکت آهن و فولاد ارفع پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه از مبلغ 1 هزار و 995 میلیارد ریال به مبلغ 4 هزار و میلیارد ریال (معادل101 درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه از مبلغ 180 میلیارد ریال به مبلغ 360 میلیارد ریال (معادل 100 درصد) 65  درصد از محل مطالبات و آورده نقدی 35  درصد از محل سود انباشته  را منتشر کردند.

بجز نماد تازه وارد بفجر با عرضه تنها حجم مبنا و نمادهای تمحرکه، تپمپی، بالبر، بشهاب، بکام و فجام که مثبت بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا منفی دنبال شدند که در این بین جابجایی بلوک 10 میلیون سهمی در نماد بترانس در قیمت های 12789 ریال و معاملات منفی آن و مبین نمایان تر بود همچنین نماد لابسا با افت حدود 9 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. نماد فاراک نیز علی رغم شفاف سازی مثبت و عقد قرار داد جدید با فشار فروش مواجه بود و افت قیمتی را تجربه نمود.

نمادهای ثامان، ثپردیس، ثمسکن، کترام و کساوه مثبت و سایر نمادهای گروه ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک همسو با جو منفی بازار، اکثرا منفی دنبال شدند همچنین نماد ثاباد با افت حدود 9 درصدی به گردونه دادوستدها بازگشت. طیب ‌نیا وزیر اقتصاد از معافیت 50 درصدی بخش هتلداری و ساخت هتل خبر داد و گفت: با توجه به صنعت توریسم که مورد حمایت دولت هست به بخش هتلداری توجه شده زیرا جاذبه‌های لازم مهیا است و در دو سال گذشته شاهد افزایش صنعت توریسم بودیم که برای ایجاد زیرساخت و ساخت هتل باید سرمایه‌گذاری انجام شود و برای سرمایه‌گذاران این بخش به مدت 5 سال معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است که اگر این سرمایه‌گذاری در بخش‌های محروم باشد به مدت 10 سال افزایش پیدا می‌کند تا شاهد گسترش ساخت هتل باشیم.

در گروه بنیادی محور دارویی نمادهای پخش، دکیمی و سبحان همچنان از اقبال بیشتری برخوردار بودند و شرکت داروسازی اکسیر پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه از مبلغ 150 میلیارد ریال به مبلغ 450 میایارد ریال (معادل200 درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را منتشر نمود. رئیس سازمان غذا و داروی ایران و همتای روسی او در راستای توسعه برنامه ریزی جهت فعالیت های مشترک با یکدیگر در روسیه ملاقات کردند. ایشان در ادامه از ارائه فهرست دو هزار و 800 قلم دارویی به روسیه خبر داد و گفت: تعدادی از دارو ها از جمله داروهای تحت کنترل ایرانی با استقبال طرف روس مواجه شده و مقرر شد تا پس از بررسی موارد مختلف در خصوص آنها نیز تصمیمات لازم اتخاذ شود.

علی رغم جو منفی بازار نمادهای اخابرو و همراه مثبت دنبال شدند تا از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری نمایند همچنین نماد رتاپ با رشد 3.6 درصدی و نماد افرانت پس از ارائه اطلاعات پیش بینی متعادل و مثبت به گردونه دادوستدها بازگشتند. در گروه قندی که اکثرا متعادل و منفی بودند قشیرین، قنیشا و قشکر با صف خرید به کار خود پایان دادند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات منفی اکثرگروه ها بخصوص گروه های خودرویی و بانکی و نمادهای وپاسار و وبصادر با افت 325 واحدی به ارتفاع 77,234 واحدی رسید که در این بین نمادهای همراه و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد نمودند. با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها انتظار می رود فردا نیز بازاری منفی در گروه های پیشرو خودرویی و بانکی را نظاره گر باشیم و گروه های به اصطلاح جا مانده همچون پالایشگاهی و پتروشیمی از اقبال بیشتری برخوردار باشند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا