مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران:

دچار بیش واکنشی نشویم/به افزایش قیمت نفت امیدواریم

دچار بیش واکنشی نشویم/به افزایش قیمت نفت امیدواریم

فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد اما نباید زیاد دچار بیش واکنشی شویم؛ سرمایه گذاران باید منطقی رفتار کنند و همین که نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است، خود به افزایش حجم معاملات و افزایش قیمت سهام کمک کرده است .

 

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران، از تداوم ورود نقدینگی های جدید به بازار سرمایه کشور خبر داد و گفت: همچنان امیدواریم که بازار به دلیل بهبود شرایط اقتصادی، سودآور شدن شرکت ها و خروج از رکود جذاب تر شود.

 علی رحمانی، نخستین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: پیش بینی می شد که با عملیاتی شدن برجام و رفع تحریم ها، شاهد امیدواری و چشم اندازی مثبت در اقتصاد ایران باشیم و این خوش بینی هم اکنون تحقق افتاده ولی باید منتظر ماند چون اثرگذاری ابعاد مختلف برجام در صنایع مختلف و اقتصاد زمان خواهد برد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران واقعی به سرعت وارد بازار نخواهند شد، افزود: آنها در حال ارزیابی شرایط هستند و هم اکنون سرمایه گذاری هایی که قرار است انجام شود، عموما در قالب پوشش بیمه های دولتی انجام می شود؛ مثلا ساچه ایتالیا و هرمس از اینکه در ایران سرمایه گذاری شود، حمایت می کنند. با این حال، می توان امیدوار بود که بدون پوشش های بیمه ای هم سرمایه گذاری در ایران جذب شود . 

به گفته رحمانی، تا موافقت های خارجی بخواهد اتفاق بیفتد و توافقنامه ها و قراردادها عملیاتی شود، عملا به سال 96 خواهیم رسید. وی در ادامه به اثرات کاهش قیمت نفت بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: طبیعی است که این عامل بر بازار اثر منفی می تواند داشته باشد. با این حال هنوز فرصت های سرمایه گذاری در ایران به اندازه کافی جذاب است و به نظر می رسد اراده ای وجود دارد که وضعیت بهتر شود .

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین در پاسخ به این سوال که کاهش اخیر سود بانکی از سوی بانک مرکزی چه تاثیری بر بازار خواهد داشت، گفت: این اتفاق منجر به افزایش P/E در بازار می شود اما اینکه انتظار داشته باشیم، این تصمیم به سرعت عملیاتی شود، زمان خواهد برد؛ چون سپرده هایی که تا 30 بهمن هم افتتاح شده باشد، یک سال دیگر به همین نرخ های فعلی خواهند بود . ضمن اینکه فشار نقدینگی هم اکنون روی بانک ها زیاد است.

وی این کاهش نرخ سود را برای خود بانک ها نیز مطلوب دانست و گفت: پیش از این حاشیه سود بسیاری از بانک ها منفی بود و این موضوع صنعت بانکداری را دچار چالش کرده بود چرا که در واقع، سود پرداختی به سپرده ها، بیش از درآمد مشاع آنها بود.

رحمانی سپس در پاسخ به این سوال که با کاهش سود بانکی، ممکن است چقدر از نقدینگی 900 هزار میلیارد تومانی کشور وارد بازار سرمایه شود، گفت: این یک بحث انحرافی است. چون از آن طرف مقداری تسهیلات داده شده و رفته است. لذا، این یک مفهوم انباشته از نقدینگی است و این گونه نیست که وجود آزاد داشته باشد. ولی اینکه بازار سرمایه به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری جدید، تلقی شود و جذابیت بیشتری پیدا کند، قابل بررسی است. 

نخستین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ادامه گفتگو با سنا افزود: البته ما به افزایش قیمت نفت هم امیدوار هستیم. چون هم اکنون روسیه جلو افتاده و توافقاتی بین عربستان و روسیه در حال انجام است و همین امر می تواند به بهبود بازار کمک کند. با این همه، بعید است که سال آینده قیمت نفت از رقم 40 دلار فراتر رود.

وی همچنین در خصوص هرگونه رفتار هیجانی به سرمایه گذاران هشدار داد و گفت: فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد اما نباید زیاد دچار بیش واکنشی شویم؛ سرمایه گذاران باید منطقی رفتار کنند و همین که نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است، خود به افزایش حجم معاملات و افزایش قیمت سهام کمک کرده است . 

رحمانی اظهار داشت: البته تصور می رود که بخشی از رفتارهای امروز بازار، اثرات انتخابات و امید به بهبود شرایط در دوران جدید نیز باشد. علاوه بر این ارز هم کاهش پیدا کرده و کاهش نرخ سود بانکی نیز در شرف وقوع است که مجموعه ای از این دلایل در بهبود بازار دخیل بوده اند.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا