نگاهی به رشد تقاضای نفت طی سال جاری

کشتی پرالتهاب نفت کجا لنگر می‌اندازد؟

کشتی پرالتهاب نفت کجا لنگر می‌اندازد؟

بر اساس آخرین گزارش نشریه OMI، تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی 96.409 میلیون بشکه برآورد شده است که بر این اساس رشد تقاضای نفت در این سال برابر با 1.29 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این گزارش نشان می‌دهد که میزان افزایش تقاضای نفت در قاره آمریکا روزانه 145 هزار بشکه و در چین 338 هزار بشکه در روز خواهد بود.

بر این اساس تقاضای نفت برای کشورهای عضو OECD که در سال گذشته میلادی 46.114 میلیون بشکه در روز برآورد شده بود امسال به حدود 46.037 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این میزان 77 هزار بشکه کاهش را نشان می‌دهد.

بر این اساس تقاضای نفت برای کشورهای قاره آمریکا که در سال 2015، 24.344 میلیون بشکه در روز بود با افزایش 145 هزار بشکه‌ای به 24.489 میلیون بشکه در روز طی سال جاری میلادی خواهد رسید.

چین نیز امسال با رشدی 338 هزار بشکه‌ای در تقاضای نفت خود میزان مصرف نفت خامش را به 11.033 میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

این درحالی است که OMI پیش تر پیش‌بینی کرده بود که تقاضا برای نفت خام در چین امسال به 11.063 میلیون بشکه در روز برسد اما این تخمین در آخرین گزارش تعدیل شد که یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر آن علاوه بر شرایط اقتصادی این کشور پیش‌بینی کاهش رشد فروش خودرو است تا جایی که در ماه دسامبر 2015 خودروهای سواری فروش رفته نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد داشته اما این رقم در ماه نوامبر این سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشدی 20 درصدی را تجربه کرده بود.

با این حال ژاپن کشوری است که امسال در مصرف نفت خام خود صرفه‌جویی خواهد کرد و بر این اساس تخمین زده می‌شود که مصرف نفت این کشور در سال جاری میلادی با کاهشی 331 هزار بشکه‌ای به 3.875 میلیون بشکه در روز برسد.

دلیل عمده این کاهش مربوط به پیش بینی کاهش تقاضا برای فرآورده هایی مانند نفت سفید و گاز مایع است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که تقاضای نفت کشورهای غیرعضو در OECD امسال در نتیجه رشدی معادل با 1.375 میلیون بشکه در روز به 50.372 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا