آمریکا مجوز مذاکره بویینگ با ایران را صادر کرد

آمریکا مجوز مذاکره بویینگ با ایران را صادر کرد

بالاخره دولت آمریکا چراغ سبز را به بویینگ در مذاکره با ایران نشان داد. شرکت هواپیماسازی بویینگ جمعه شب اعلام کرد از دولت باراک اوباما ...

 بالاخره دولت آمریکا چراغ سبز را به بویینگ در مذاکره با ایران نشان داد. شرکت هواپیماسازی بویینگ جمعه شب اعلام کرد از دولت باراک اوباما مجوز گرفته است تا با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مذاکره کند. با وجود باقی‌ماندن بخش زیادی از مجازات‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران، شرکت بویینگ مستقر در شیکاگو ادعا کرده است: «ما برای ارزیابی نیازهای خطوط هواپیمایی ایرانی به هواپیما، مجوز درخواست و دریافت کردیم». 

شرکت هواپیماسازی بویینگ همچنین اعلام کرد: این مجوز که گستره آن محدود است، به بویینگ اجازه می‌دهد با شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی ایرانی، که آمریکا آنها را به رسمیت می‌شناسد، وارد گفت‌وگو شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، با این همه، بویینگ اعلام کرده با توجه به باقی‌ماندن بخش اساسی مجازات‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، اوضاع در منطقه پیچیده است و شرایط بدون وقفه متحول می‌شود. 

مدیرکل حوزه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، در واکنش به این خبر به شرق گفت: چنانچه این مجوز فقط برای مذاکره باشد نه فروش، طرف‌‌های ایرانی مذاکره می‌کردند اما یقینا عاقبت وقت خود را برای بویینگ تلف نمی‌کنند.  در حالی شرکت بویینگ از دولت آمریکا مجوز مذاکره با شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی ایران را دریافت کرده که چندی پیش ایران قراردادی برای خرید ١١٤ فروند هواپیمای ایرباس امضا کرد. به گفته محمدسعید شرفی، بویینگ در بازار ایران از رقیب سرسخت و قدیمی خود، ایرباس، بسیار عقب مانده‌ در حالی که هیچ منعی از سوی ایران برای حضور این شرکت آمریکایی در ایران وجود نداشته است و هنوز هم بویینگ می‌تواند با درنظرگرفتن شرایطی که ایرباس در قرارداد فروش هواپیما به ایران منظور کرده است، شرایطی فراتر را در نظر بگیرد و به عرصه رقابت بازگردد. 

وی با اشاره به اینکه بویینگ و ایرباس در تمام بازارها رقبای جدی برای یکدیگر هستند، گفت: در غیاب بویینگ، ایران قرارداد خوبی با ایرباس امضا کرد و ایرباس از این طریق گوی سبقت را از رقیب دیرینه خود ربود و شرایطی پیدا کرد که راحت‌تر بتواند برای ادامه حضور خود با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی رایزنی کند. 

شرفی اظهار کرد: بویینگ هم قطعا به حضور در بازار ایران علاقه‌مند است گرچه به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی آمریکا برایش وجود داشته تاکنون موفق نشده‌ است با ایران وارد مذاکره و معامله شود، در آینده چنانچه شرایط خوبی به طرف ایران پیشنهاد بدهد احتمالا خواهد توانست حضور چشم‌گیری در بازار ایران داشته باشد. 

وی تأکید کرد: بویینگ نیز باید شرایط خوبی را که ایرباس در فروش هواپیما به ایران فراهم کرد، در‌نظر بگیرد و به همان شکل تخفیفاتی به شرکت‌های هواپیمایی بدهد که برای خرید هواپیماهای مورد نیاز خود با بویینگ وارد معامله شود. 

شرفی، آسمان ایران با جمعیت ٨٠‌میلیونی را نیازمند ٤٠٠ فروند هواپیما دانست و ادامه داد: از ناوگان موجود حدود ١٥٠ فروند عملیاتی است که به مرور باید با ناوگان جوان جایگزین شود. همچنین ١١٤ هواپیما از ایرباس خریداري شده که به‌تدریج به ناوگان افزوده خواهد شد و چند فروند دیگر نیز به صورت متفرقه خریداری شده‌ است که با وجود این هنوز جا برای ورود هواپیماهای دیگر نیز وجود دارد و در شرایطی که ایران از همه هواپیماهای مناسب استقبال می‌کند، فقط توانمندی سازندگان برای حضور در ایران تعیین‌کننده است. 

مدیرکل حوزه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در خرید هواپیما ندارد، تصریح کرد: این سازمان پس از تأیید هواپیماهایی که استانداردهای لازم را داراست و با ویژگی‌ها و شرایط سرزمینی ایران مناسب است، اجازه می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی ناوگان مورد نظر خود را خریداری کنند و در حقیقت تصمیم نهایی برای خرید هواپیما طبق نظر و دیدگاه شرکت‌های هواپیمایی گرفته می‌شود. 

شرفی درباره اینکه آیا سوخو و بویینگ برای سهم باقی‌مانده از بازار ایران رقابتی خواهند داشت یا نه، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری فقط در بحث تأیید ناوگان دخالت می‌کند اما تا کنون هیچ بحثی بین سوخو و ایران درنگرفته است. البته به فرض حضور سوخو در ایران، بویینگ می‌تواند رقیب بسیار قدرتمندی برای این شرکت روسی سازنده هواپیما باشد. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا