پاسکاری سمی دو سازمان و یک وزارتخانه؛

ســــــــــــــــــــــمی‌ترین سبزیجات کشور

ســــــــــــــــــــــمی‌ترین سبزیجات کشور

یک کا‌ر‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی گفت: استفاده سموم در محصولات کشاورزی میان سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی پاسکاری می‌شود و توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و مردم از این موضوع ضرر می‌کنند، حتی پیاز و سیب‌زمینی صادراتی برگشت می‌خورد.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، کاظم قوشچی درباره راهکار جلوگیری از استفاده از سموم در مواد غذایی اظهار داشت: میزان سموم کشاورزی در کشور ما اندازه‌گیری نمی‌شود، به‌عنوان مثال بسیاری از سبزیجات تولید داخل از جمله هویج و تربچه سموم زیادی جذب می‌کنند و این بی‌توجهی به میزان سموم باعث شده که در حال حاضر صادرات سبزیجات به خارج از کشور نداشته باشیم، حتی پیاز و سیب‌زمینی صادراتی ما برگشت داده شده است.

وی در ادامه افزود: میزان نیترات و نیتریت در سبزیجات ما بسیار بالا است و دلیل این موضوع استفاده از آب‌های فاضلابی، کودهای شیمیایی و حتی کود انسانی به‌ویژه در منطقه‌ای مانند تهران است.

وجود مرجعی برای بررسی میزان سموم در سبزیجات ضروری است

این کا‌ر‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی با بیان اینکه باید مرجعی در کشور باشد تا آزمایشات لازم روی سبزیجات را در مراکز عرضه محصولات انجام دهد، تصریح کرد: وزارت کشاورزی باید سیاست‌هایش را به‌سمتی ببرد که محصول به‌شکل طبیعی تولید شود و تولیدکنندگان از نظر میزان استفاده از سموم در محصولات کشاورزی کنترل شوند.

وی ادامه داد: سموم کشاورزی حتی در محصولات گلخانه‌ای نیز دیده می‌شوند به‌شکلی که بیشتر رنگ و لعاب ظاهری محصولات کشاورزی مورد توجه است اما کیفیت آن آزمایش نمی‌شود.

قوشچی ادامه داد: نکته دیگر میوه‌هایی است که دستکاری ژنتیکی شده است، به‌عنوان مثال گوجه‌فرنگی که پس از یک روز نگهداری خراب می‌شد اما امروزه به‌دلیل این دستکاری‌ها تا مدت‌ها خراب نمی‌شود و یا اینکه پرتقال‌هایی در بازار وجود دارد که بسیار بزرگ شده‌اند و هیچ کدام هسته ندارند.

عضو سازمان غذا و داروی استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اداره استاندارد اولین مرجع توجه به کیفیت محصولات کشاورزی است و باید روی محصولات کنترل داشته باشند، به بسیج پزشکی گفت: این موضوع میان اداره استاندارد، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی دست به دست می‌شود و هر کدام توپ را به زمین دیگری می‌اندازد اما مردم هستند که از این موضوع ضرر خواهند کرد.

دولت ارگان‌های متولی سلامت محصولات کشاورزی را با یکدیگر همراه کند

قوشچی ادامه داد: میزان سموم در سبزیجات بالا است اما تاکنون هیچ نهادی پاسخگو نبوده است پس دولت باید این ارگان‌ها را یک‌سویه کند و یک ارگان متولی سلامت محصولات کشاورزی باشد به‌شکلی که نقش‌های مختلف را برای ارگان‌ها مشخص کند تا در برابر مشکلات مسئول و پاسخگو باشند.

استفاده از سموم کشاورزی ممکن است ژن‌های معیوب را در نسل‌های آینده ایجاد کند

این کا‌ر‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی در پایان خاطرنشان کرد: مواد مضری که در سبزیجات و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود عوارض مهمی به جای می‌گذارد که این عوارض 5 تا 10 سال آینده مشخص می‌شود، حتی ممکن است ژن‌های ما را تغییر دهند و در نسل‌های آینده شاهد ژن‌های معیوب باشیم.

انتهای پیام/*

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا