یک مقام مسئول:

طرح های آبرسانی روستایی سیستان و بلوچستان 2400 میلیارد ریال اعتبارنیازدارد

طرح های آبرسانی روستایی سیستان و بلوچستان 2400 میلیارد ریال اعتبارنیازدارد

چابهار- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل طرح های آبرسانی روستایی سیستان و بلوچستان و ارتقای شاخص های بهره برداری آب شرب روستایی استان نیازمند دو هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار است.

محمدرضا نارویی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اختصاص 500 میلیون دلار اعتبار برای آبرسانی به روستاهای کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: انتظار می رود توزیع این اعتبارات بر مبنای شاخص های بی برخورداری شرکت های آبفای روستایی و نیاز مجتمع های روستایی در دست ساخت باشد تا به ارتقای شاخص های بهره برداری آب شرب روستایی بیانجامد.
نارویی بیان داشت: پیشنهاد استان سیستان و بلوچستان برای تحقق این مهم، مبلغی حدود دو هزار و 400 میلیارد ریال (240 میلیارد تومان) است و پیش بینی می شود با تخصیص این اعتبار در یک بازه زمانی پنج ساله بتوان با اجرا و تکمیل طرح ها، ارتقای شاخص های برخورداری آب شرب روستایی را در استان شاهد بود.
وی بیان داشت: سیستان و بلوچستان دارای 6 هزار و 553 روستا است که سه هزار و 880 روستای آن فاقد شبکه آبرسانی است و نزدیک به یک هزار روستا به صورت سقایی و با تانکر آبرسانی می شود.
به گفته این مسئول، افزایش سالیانه بطور متوسط 200 روستا در استان (برخلاف بسیاری نقاط کشور) و مواجهه با موضوع «روستازایی»، بر اهمیت اهتمام به کاهش و رفع مشکلات ذکر شده می افزاید.
وی، تامین اعتبارات لازم برای تکمیل مجتمع های روستایی، استفاده از ظرفیت دریا با توسعه آب شیرین کن ها و تشویق سرمایه گذاران برای حضور در این عرصه و تشویق خیرین آبرسان برای احداث تاسیسات آبرسانی در روستاها را از جمله راهکارهای خروج از مشکلات برشمرد.
پیشتر حمید چیت چیان وزیر نیرو اعلام کرده بود، مجلس شورای اسلامی 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای رفع مشکل آبرسانی به روستاها اختصاص داده که تخصیص معادل ریالی آن به صورت طرح به طرح و استان به استان مشخص شده است.
سیدابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری نیز چندی قبل گفته بود، دولت تدبیر و امید حدود 20 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح های آبرسانی روستاهای کشور اختصاص داده است.

** هدررفت 40 درصدی آب در شبکه های آب روستایی
نارویی در ادامه این گفت وگو افزود: شبکه های آب روستایی استان سیستان و بلوچستان در برخی مناطق قدمتی نزدیک به نیم قرن دارد که همین مساله هدر رفت بالای آب را رقم زده است.
به گفته این مقام مسئول،براساس برنامه ریزی های انجام شده، مقرر است از محل اعتبارات استانی ماده 180 قانون پنجم توسعه، این میزان تا 10 درصد کاهش یابد.
ماده 180 قانون پنجم توسعه تصریح می کند، در راستای تحقق اصل چهل و هشتم (48) قانون اساسی، سیاست های کلی و جهت حصول به اهداف چشم انداز و به منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمترتوسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل کند که فاصله شاخص برخورداری شهرستان های با کمتر از سطح متوسط کشور در پایان برنامه چهارم در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیربنایی و امنیتی در هر سال برنامه حداقل 10 درصد به سطح یادشده نزدیک شود.
معادل دو درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت در قالب ردیف های مشخص برای مصارف معین در بودجه سنواتی در اختیار معاونت قرار می گیرد تا در راستای تحقق اهداف فوق توزیع و هزینه شود.
استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران واقع است. این استان با حدود 180٬726 کیلومتر مربع وسعت کمابیش به اندازه کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از 11 درصد وسعت ایران را دربر می گیرد.
سیستان شامل زابل و شهرهای اطرافش و بلوچستان دربرگیرنده بقیه شهرها از زاهدان تا چابهار است.
سیستان و بلوچستان یک هزار و 100 کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا