دلجویی نفتی روس ها از ایران/ روابط ما با ایران از عدم همراهی با توافق دوحه تأثیر نمی پذیرد

دلجویی نفتی روس ها از ایران/ روابط ما با ایران از عدم همراهی با توافق دوحه تأثیر نمی پذیرد

اقتصاد > انرژی - پس از آنکه توافق نفتی روسیه با عربستان و برخی کشورهای دیگر عضو اوپک بر سر توقف افزایش تولید نفت، تعجب تحلیلگران را برانگیخت و با واکنش سرد و مبهم ایران روبرو شد، مقامات روس سعی دارند با حمایت از مواضع ایران به نوعی از شریک راهبردی این روزهای خود دلجویی کنند.

مریم یعقوبی

توافق روسیه و چهار کشور عضو اوپک بر سر توقف افزایش تولید نفت از ابتدا هم توافقی محکوم به شکست بود اما با این وجود مقامات روس به این توافق به چشم تیری در تاریکی نگاه می کردند تا شاید روزنه ای باشد برای افزایش قیمت نفت حتی برای چند روز.

کشورهای عرب طرف این توافق اما امیدوارتر بودند تا جایی که برای متقاعد کردن ایران، زحمت سفر فوری به تهران را بر خود هموار کردند ولی دست خالی بازگشتند.

بیژن زنگنه ترجیح داد موضع منفی ایران را به صورت صریح بیان نکند و در سخنانی که پس از دیدار با وزرای نفت قطر، عراق و ونزوئلا بیان داشت تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که ایران از تلاش ها برای افزایش قیمت حمایت می کند.

در ورای این رفت و آمدها اما آنچه نمی توان از کنارش به آسانی گذشت، مواضع تأمل برانگیز روسیه است؛ روس ها درست در شرایطی که به شدت درگیر جنگ با داعش هستند با حامیان تمام عیار این گروه تروریستی بر سر میز مذاکره نشستند آن هم بر سر موضوعی که قطعا به ضرر هم پیمان آن ها در نبرد با داعش یعنی ایران است.

بازتاب های این اقدام عجیب ظاهرا در سطحی بوده که مقامات روس را به تلاش برای دلجویی ضمنی از ایران واداشته است؛ وزیر انرژی روسیه امروز اعلام کرد که « ایران در برابر توافق دوحه رویکردی سازنده داشته است اما برای توقف افزایش تولید، هنوز آمادگی ندارد».

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که «ایران برای پیوستن به توافق دوحه برای افزایش ندادن تولید نفت، آماده نیست. ایران در برابر توافق یاد شده، واکنشی سازنده داشته است اما نمی تواند در این توافق با دیگر کشورهای تولیدکننده همراه شود».

معاون وزیر انرژی روسیه هم در اظهار نطری جداگانه اعلام کرد که « موضع ایران در برابر توافق دوحه تأثیری بر تصمیم روسیه برای اعطای وام به تهران ندارد. آناتولی یانوفسکی اعلام کرد تصمیم گیری دولت این کشور برای اعطای وام به ایران، با موضعگیری تهران در برابر توافق کشورهای تولیدکننده نفت برای افزایش ندادن تولید، ارتباطی ندارد. یانوفسکی گفت: این دو مسئله ربطی به هم ندارند؛ اگر درباره وام مذاکره کنیم، این وامها مربوط به پروژه هایی خاص هستند که به هر دو طرف سود می رسانند».

 

 

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا