پیشنهادهای نفتی برای تولید 6 میلیون بشکه نفت در ایران/برنامه غول های نفتی در بازار کم رمق نفت

پیشنهادهای نفتی برای تولید 6 میلیون بشکه نفت در ایران/برنامه غول های نفتی در بازار کم رمق نفت

اقتصاد > انرژی - با لغو تحریم ها حالا شمار کشورهایی که خواستار فعالیت در حوزه انرژی ایران هستند، هر روز در حال افزایش است .

به گزارش خبرآنلاین، به دنبال پیشنهاد دانماركي ها براي فعاليت در حوزه بالادستی نفت،از پیام ها و سفرهای هیات های های اقتصادی كشورهاي اروپايي چنین به نظر می رسد که اروپایی ها قصد دارند در سال هاي پيش رو سهمي از بازار ايران داشته باشند. 

بررسي ها نشان مي دهد از ابتداي امسال تا كنون بيش از 14 كشور پيشنهادات مشخصي براي فعاليت در حوزه انرژي ايران داشته اند . از ميان اين كشورها برخي در قامت خريدار بلند مدت انرژي و برخي در قامت سرمايه گذار و پيمانكار حضور يافته اند تا برنامه هايشان براي حضور در دومين توليدكننده بزرگ نفت در جهان را ارائه نمايند .

 ايران قصد دارد پس از لغو تحريم ها نسبت به توسعه فعاليت ها در حوزه انرژي اقدام كند و بخش انرژي را به عنوان يكي از مهمترين و محوري ترين بخش ها براي جذب سرمايه هاي خارجي معرفي كرده است .

 پيش بيني مي شود در سال هاي پيش رو لغو تحريم ها از يك سو و معرفي نسل جديد قراردادهاي نفتي از سوي ديگر ايران را در مقعيت متفاوت قرار دهد .

 نگاه خيره چين به بازار ايران

 هنوز توافق حاصل نشده بود كه چيني ها دل نگراني شان از نقش آتي در ايران را به نمايش گذاشتند . وزير نفت را دعوت كردند تا راهي اين كشور شود و خود در قالب هيات هاي متعدد تهران را گشتند تا نشان دهند هنوز هم مي توانند شريكي استراتژيك براي ايران باشند . پاسخ ايران به نگراني از نوع چيني اما يك جمله بود ، "ايران دوستان زمان سختي را فراموش نمي كند" . همين عبارت تا حدي خيال چيني ها را راحت كرد خصوصا آنكه در حوزه انرژي چندان بر سر قول و قرار نمانده بودند و بدعهدي هايي سبب شده بود شركت هايشان از فعاليت خلع يد شوند .

 داستان چين و ايران اما به اينجا ختم نشد، اروپايي ها كه آمدند، چيني ها باز هم كمي نگران تر شدند . حالا پيشنهاداتشان مشخص تر از قبل بود . مي گفتند كدام ميدان، كدام حوزه ، كدام فعاليت . رقبا اما اين بار فراوان بودند و بازار ايران هر چند هنوز لغو تحريم را تجربه نكرده است اما مي رود كه روزگاري ديگر ، رقبايي ديگر و همچنين موقعيتي تازه تر را تجربه كند .

 اروپايي ها ، پيشروي حضور

 در اين ميان حضور اروپايي ها معادلات آسيايي ها را كمي بر هم زد . ابتدا تركيه بود كه وارد ميدان شده بود . مي گفت آماده فعاليت در حوزه ترانزيت انرژي است . اين يعني زنده شدن طرح هاي انتقال گاز ايران به اروپا . اما كمي بعد فرانسه و انگليس و ايتاليا و آلمان و ... از راه رسيدند تا معادلات براي ژاپن و تركيه و چين كمي دشوار تر از قبل شود . حالا غول هاي بزرگ نفتي خود را آماده بازگشت به ايران مي كردند و پيشنهاداتشان براي فعاليت نيز رقابتي بود . بررسي ها نشان مي دهد هر چند همه پشت مانع تحريم صف كشيده اند اما برآوردها نشان مي دهد فروريختن اين مانع مي تواند فضا را براي متقاضيان فعاليت در حوزه انرژي كمي متفاوت كند . اين تفاوت بدون ترديد تنها به ايران ختم نمي شود چرا كه بازار انرژي جهان نيز از اين تفاوت ها تاثيراتي جدي را خواهد پذيرفت .

 تحقق برنامه هاي پيش بيني شده براي رسيد ظرفيت توليد نفت به نزديكي 6 ميليون بشكه بدون ترديد سبب خواهد شد ايران در سال هاي پيش رو موقعيت مستحكمتري در قبال سياست و اقتصاد بين الملل داشته باشد . اين يعني بازپس گيري آنچه ايران به واسطه نفت در اختيار داشت . چيزي كه شايد از درآمدهاي نفتي نيز بسيار مهم تر تلقي شود .

 

كشورهايي كه با پيشنهاد مشخص در حوزه انرژي راهي ايران شد

توضيحات

زمان ورود

نام كشور

رئيس جمهور تركيه

فروردين

تركيه

معاون وزير خارجه، معاون وزير اقتصاد، سخنگوي پارلمان لهستان به همراه هيات 100 نفره اقتصادي

ارديبهشت

لهستان

معاون صدراعظم و وزير اقتصاد و انرژي و هيات 60 نفره

تير

آلمان

هيات سياسي وزير امور خارجه فرانسه

مرداد

فرانسه

هيات تجاري به همراه وزير توسعه اقتصادي ايتاليا

مرداد

ايتاليا

معاون وزير اقتصاد، صنايع و تجارت ژاپن به همراه هيات اقتصادي

 

شهريور

ژاپن

هيات تجاري 70 نفره به همراه وزير امور خارجه، وزير صنعت، انرژي و گردشگري و وزير عمران و ترابري

شهريور

اسپانيا

هيات 200 نفره به همراه رئيس جمهور، وزير اقتصاد و رئيس اتاق بازرگاني

شهريور

اتريش

150 شركت اقتصادي فرانسوي

مهر

فرانسه

دو شركت شل و پي بي

مهر

انگليس

هيات اقتصادي به سرپرستي وزير اقتصاد لهستان

مهر

لهستان

وزير انرژي و هيات تجاري

آبان

روسيه

هيات تجاري به سرپرستي وزير توسعه، صنعت و تجارت خارجي برزيل

آبان

برزيل

هيات تجاري و شركت‌هاي اقتصادي

آبان

انگليس

معاونت رئيس جمهور و هيات تجاري

آبان

آفريقاي جنوبي

100 كمپاني معروف فنلاند

آذر

فنلاند

هيات 120 نفره

دي

دانمارك

 


3535

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا