در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

کاهش سقف تعرفه‌ کالاهای وارداتی به 55 درصد

کاهش سقف تعرفه‌ کالاهای وارداتی به 55 درصد

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران از کاهش سقف تعرفه‌ کالاهای وارداتی به 55 درصد از سال آینده خبر داد.

محمدمهدی رئیس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه کتاب قوانین و مقررات صنایع نساجی هر سال بازنگری می‌شود، اظهارکرد: در این زمینه نظر تولیدکنندگان گرفته شده و طی جلساتی بین انجمن تولیدکنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک این موضوع بررسی می‌شود که پیشنهادات ما هفته گذشته ارسال شد اما هنوز این جلسه برگزار نشده است.

وی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات ما حذف تعرفه ترجیحی نخ‌هایی که تولید داخل دارند، بود، ادامه داد: ما پیشنهاداتی را درباره محصولات مختلف نساجی در بخش تعرفه ترجیحی ارائه داده‌ایم که نسبت به حذف یا کاهش تعرفه ترجیحی آن‌ها اقدام شود.

رئیس‌زاده اضافه کرد: چندی پیش با ورود وزیر صنعت به قضیه الیاف اکریلیک، تعرفه ترجیحی این کالا حذف شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران افزود: برای مثال درباره نخ‌هایی که توان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود دارد، پیشنهاد حذف تعرفه ترجیحی را ارائه داده‌ایم و در صورتی که این امکان وجود ندارد، افزایش تعرفه به میزانی که این تعرفه ترجیحی خنثی شود، در نظر گرفته شود.

رئیس‌زاده با اشاره به برخی پیشنهادات انجمن تولیدکنندگان صنایع نساجی برای سال آینده، اظهارکرد: کاهش تعرفه مواد اولیه، حذف یا یکسان‌سازی ردیف‌های تعرفه‌ای سایری که در کنار ردیف‌های اصلی قرار می‌گیرد و ... از جمله پیشنهادات ماست.

وی با بیان اینکه ظاهرا قرار شده در سال آینده سقف تعرفه‌ای کشور برای تسهیل شرایط در راستای ورود به سازمان تجارت جهانی 55 درصد تعیین شود، گفت: اگر این 55 درصد برای همه اجرا شود و دوباره کالاهای خاصی را شاخص نکنیم، می‌تواند مثبت باشد.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اضافه کرد: یکی از مواردی که برای ورود به سازمان تجارت جهانی الزام‌آور است، کاهش تعرفه‌های به صورت تدریجی و تسهیل واردات است، اما صرف کاهش تعرفه‌ها و آسان سازی واردات نمی‌تواند بر کاهش قاچاق پوشاک موثر باشد.

رئیس‌زاده با اشاره به طرح برچسب گذاری برای کالاهای تولید داخل و GS1 برای کالاهای وارداتی، اظهارکرد: تا پایان سال به تولیدکنندگان مهلت داده شده که لیبل ( برچسب) موردنظر خود را از طریق انجمن در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت کنند و تنها این پوشاک حق فروش در مراکز توزیع را دارند و در صورتی که پوشاک فاقد این لیبل‌ها باشد، جمع‌آوری‌ خواهد شد.

وی با بیان اینکه کالاهای وارداتی نیز بر اساس طرح GS1 باید مبدا مشخص داشته باشند، ادامه داد: مراکز عرضه برندهای خارجی نیز باید از تولیدکننده اصلی مجوز داشته باشند و برای ثبت برند با مجوز رسمی به اداره اصناف مراجعه کنند.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه در حال حاضر عزم اجرای این کار در بین مسئولان وجود دارد، گفت: باید ببینیم ذی نفعان واردات غیرقانونی در محموله‌های بزرگ، مافیا، ژروه و باند واردات غیر قانونی نیز در این زمینه چطور عمل می‌کنند و در مقابل آن‌ها نیز عزم جدی برای برخورد وجود دارد یا خیر؟

رئیس‌زاده افزود: اگر برخوردهای مناسب با این گونه اقدامات انجام گیرد می‌توان گفت که این طرح‌ها موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه به هر حال ما در زمینه پارچه و پوشاک کمبود داریم و نیازمند واردات هستیم، اظهارکرد: تولیدکنندگان ما نیز باید سعی کنند که روی قیمت تمام‌شده، کیفیت و ارتقای بهره‌وری کار کنند، چراکه به هر حال مشتری حق انتخاب دارد و به سراغ کالایی که کیفیت و قیمت بهتری دارد، می‌رود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا